lørdag den 16. marts 2013

Tab ikke pusten på påsketuren?

Bilen er pakket og klar til påsketuren, men har du husket at tjekke dæktrykket

En bil, der er tætpakket til ferieturen, kræver ekstra luft i dækkene , siger Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S. Det går ud over bilens sikkerhedsmæssige egenskaber, hvis dækkene ikke har det korrekte dæktryk. Især hvis dæktrykket er for lavt, påvirkes eksempelvis styre- og bremseegenskaberne.

For lidt luft i dækkene og dermed ringere styreegenskaber kan være fatalt, hvis du skal foretage en undvigemanøvre eller et hurtigt vognbaneskift. Bremselængden øges også. Der er samtidig den risiko, hvis man for eksempel kører ned gennem Europa med høj fart i en feriepakket bil, at dæk med for lavt tryk bliver varme og i værste fald kan eksplodere.

Bilens korrekte dæktryk er angivet i instruktionsbogen og som regel også i brændstofdækslet. Georg Nielsen anbefaler, at en godt lastet bil pumpes med det maksimale lufttryk, der er nævnt i instruktionsbogen.

Der er økonomi i at køre med det rette dæktryk , tilføjer Georg Nielsen. For lavt dæktryk er lig med større forbrug af brændstof, og dækkene slides hurtigere. Endelig er det også mere behageligt at køre i en bil med korrekt dæktryk.

Dækmønstret skal selvfølgelig også kontrolleres med jævne mellemrum. Continental anbefaler, at sommerdæk mindst har en mønsterdybde på 3 mm, hvor lovens mindstekrav lyder 1,6 mm.

Med påsken og foråret lige om hjørnet er det tid at skifte til sommerdæk. Gennem de seneste to år har Continental snuppet næsten alle førstepladserne i ADAC s store tests af sommerdæk. I 2012 ryddede Continental bordet og havde testvinderen i alle tre klasser: 16 tommer 205/55 R16 H og 215/65 R16 H foruden 14 tommer 175/65 R14 T. I 2013 testen vinder Continental også 17 tommer klassen med Continental ContiSportContact 5 i str. 225/45 R17 W/Y og tager andenpladsen i 15 tommer med ContiPremiumContact5 i 185/60 R15 H.

Vi er stolte over, at Continental kan levere dæk i topkvalitet til alle biltyper på det danske marked , siger Georg Nielsen. Han påpeger, at ADAC-testen igen i år viser, at lavprisdæk fra fjerne lande har så dårlige egenskaber, hvad angår sikkerhed, at de ikke er pengene værd.

Tips før bilferien
Tjek dækkenes mønsterdybde og lufttryk
Olien skal være på maksimum på målepinden
Se efter om der er nok kølervæske på
Kontrollér bremsevæske
Pak bilen med tunge tasker og kufferter længst muligt fremme
Fyld sprinklervæske på
Husk advarselstrekant, pulverslukker og gul sikkerhedsvest

Billedtekst:
Husk at give dækkene ekstra luft, hvis bilen er massivt pakket til ferien, lyder rådet fra Continental Dæk Danmark A/S.

Fakta:
Continental Dæk Danmark A/S forhandler dæk til personvogne, lastvogne, varevogne og industrien.
Continental-koncernen producerer bl.a. bremsesystemer, systemer og komponenter til motorer og chassiser, elektronik til køretøjer samt dæk. Continental bidrager til øget køresikkerhed og global klimabeskyttelse.

Koncernen havde i 2011 en omsætning på 30,5 mia. Euro (heraf 8,8 mia. Euro i dækdivisionen) og er til stede i 46 lande med ca. 170.000 medarbejdere (heraf mere end 41.000 i dækdivisionen). Forretningsenheden for dæk til erhvervskøretøjer er med en omsætning i 2011 på mere end 1,8 mia. Euro en af verdens førende producenter af dæk til last- og varevogne, busser og industrien.
Dækdivisionen er officiel sponsor for 2014 FIFA World Cup i Brasilien og UEFA EURO 2016 i Frankrig.

Læs mere på www.conti.dk, www.conti-truck-tires.com/dk og www.ContiSoccerWorld.de
Media Database: www.mediacenter.continental-corporation.com


Læs mere her

tags: UEFA, Danmark, 2011, Europa, direktør, bilen, økonomi, Frankrig, 2013, EU, Olie, Brasilien, 2012, omsætning, 2016, penge, brændstof, Continental, 2014, advarselstrekant, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar