søndag den 7. august 2011

Opbremsning i bilsalg bør ikke overfortolkes

Sommeren har budt på en paraderække af sløje nøgletal for dansk økonomi. Det er ekstra påfaldende, fordi økonomien i nabolandene, Sverige og Tyskland buldrer afsted i overhalingsbanen. Derfor virker det også nærliggende at tolke opbremsningen i bilsalget som endnu et bidrag til recessionen. Dansk Erhverv advarer dog mod en alt for håndfast fortolkning i den retning.

Bilsalget har gennem både 2009 og 2010 været stigende, således at vi på nuværende tidspunkt er tilbage på før-krise-niveau. Men 1. halvår 2011 har budt på stagnerende bilsalg på højt niveau. Dagens tal viser et svagt faldende sæsonkorrigeret bilsalg på ca. 6 pct. fra maj til juni og på beskedne 1,6 pct. fra 1. kvartal til 2. kvartal.

?Bilsalget er kommet sig flot oven på krisen, og der er tilsyneladende tale om udfladning på højt niveau. Så selvom det er nærliggende at fortolke 2. kvartals fald i bilsalget som endnu en strømpil for lavt privatforbrug og tilbageholdende forbrugere, så mener vi ikke, at opbremsningen i bilsalget bør overfortolkes? siger økonom Bo Sandberg, Dansk Erhverv.

Psykologisk snarere end beskæftigelsesmæssig betydning
?Tallene for nyregistrerede køretøjer er et godt pejlemærke for forbrugernes tro på den økonomiske fremtid og dermed et pejlemærke om den private aktivitet i økonomien. Det skyldes, at en bil er en stor post på familiebudgettet, og at investeringen i langt lavere grad vil blive foretaget, hvis der er udsigt til lavvækst, lønnedgang eller ledighed. Malet med bred pensel, ligger bilsalget fortsat højt og er dermed et af de få positive nøgletal men et nøgletal, der ikke indeholder nogen beskæftigelseseffekt af betydning,? siger Bo Sandberg.

Rekordhøjt bilkøb i erhvervslivet
Set som konjunkturindikator, er det også værd at pege på erhvervenes betydelige bilkøb. I 2. kvartal købte erhvervslivet 5,5 pct. flere nyregistrerede biler end i 1. kvartal. Og samlet for 1. halvår i 2011 rundede erhvervslivet historisk høje 41.500 nyregistrerede køretøjer.

?Mere end 41.000 nye erhvervskøretøjer i 1. halvår er flot. Til sammenligning købte erhvervslivet i de gode år 2004-2007 blot mellem 21.000 og 28.000 nye biler pr. halvår. Her er de sidste års leasingbølge dog en væsentlig strukturel forklaring på det højere niveau af bilinvesteringer? siger Bo Sandberg, Dansk Erhverv.

Læs mere her

tags: 2009, 2010, 2011, Sverige, Tyskland, økonomi, nøgletal, 2007, recession, bilsalg, erhvervslivet, beskæftigelse,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar