onsdag den 18. december 2013

Det nye tyverisikrinsanlæg nu også i Danmark

Meck Lock nu også i Danmark, Af Steen Jørgensen/Dansk security bladet.

Et af verdens mest sikre tyverisystemer til biler, entreprenørmaskiner mv. er nu også kommet til Danmark. Meck– Lock er ikke et klassisk tyverianlæg der kun alarmerer når tyveriet er i gang, men derimod et mekanisk antityverisystem, der ganske enkelt forebygger tyveri ved at forhindre kørsel.

Overalt i Europa er biltyverier et problem og endda et stigende problem. I England, der besidder rekorden, stjæles der dagligt 1.000 køretøjer. I 2001 blev over 400.000 biler stjålet eller hvad der svarer til 1 ud af hver 71 biler på vejene. I Italien ligger tallet på omkring 300.000 stjålne køretøjer. Af de omkring 90.000 Meck– Lock installationer der findes, er der indtil i dag – kun rapporteret 6 (seks) stjålne køretøjer. Køretøjer der for hovedpartens vedkommende er løftet over på andet køretøj og borttransporteret.

Meck– Lock består både af en mekanisk og en elektronisk del. Den mekaniske del består af en ventil, der indskydes i det hydrauliske og/eller i det pneumatiske system på køretøjet, hvilket sker på en måde der ikke hindrer eller forstyrrer køretøjet normale bremse/koblings–funktioner. Der benyttes en speciel retningsventil, der er retningsneutral så længe den specielle Meck– Lock nøgle er aktiveret. Når Meck– Lock –nøglen er aktiveret, sikres det at køretøjet er fuldt funktionsdygtigt. Den elektriske del af Meck– Lock isolerer starterdelen i stil med hvad vi kender fra startspærrer.

Den mekaniske del af Meck– Lock kan indskydes forskellige steder på køretøjet; enten på koblingen og/eller på bremsesystemet.

Skulle det lykkedes en tyv at omgå den elektroniske sikring vil han dog ikke nå langt. Er der tale om et køretøj med pneumatiske bremser (lastbiler etc.) vil den mekaniske ventil gøre, at den ikke røre sig ud af stedet. Er der derimod tale om køretøjer med hydrauliske bremser (biler, entreprenørmaskiner) vil det, afhængig af hvordan køretøjet er sikret højst lykkedes at køre indtil første gang man rører bremserne, hvorefter køretøjet vil stå urokkelig. Er Meck– Lock monteret på koblingen vil det betyde, at der ikke kan skiftes gear.

Meck– Lock bliver aktiveret med en patenteret nøgle der konstrueret af HF Sécurité (Fransk selskab) og fremstillet kun for Meck– Lock. Nøglerne er ikke reproducerbare og giver hele 20 millioner kombinationer. Med systemet leveres 3 af de specielle nøgler med nummer og kode, og nøglen kan ikke fjernes fra systemet ved et uheld. Nøglecylinderen er af Anti–drill typen og er lavet af specialhærdet stål.

Meck– Lock System er godkendt af bl.a. TÜV, Det Tyske transportministerium, ANIA (Italian Association of Insurance Companies), CE og EEC samt anbefalet af Lloyd’s London og en række af de førende europæiske forsikringsselskaber hvoraf nogle tilbyder op til 65 pct rabat på forsikringen.

Meck– Lock der er produceret i Italien har været på de øvrige europæiske markeder i hen ved 10 år, men har først nu fået en dansk forhandler.
I Danmark er det anti–tyveri–firmaet Koni–trade i Vejle, tlf.: 22 51 11 93 der er importør og forhandler af bl.a. Meck– Lock.
 

Læs mere her

tags: England, Danmark, euro, Italien, Europa, lastbil, Vejle, 2001, transportminister, London, forsikringsselskab, biltyve, biltyv, bremser,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar