søndag den 17. februar 2013

Continental satte rekorder i 2012

2012 blev på flere fronter et rekordår for Continental. Salget af vinterdæk i Europa rundede i 2012 de 20 millioner styk, og har dermed overgået de seneste års dæksalg. Koncernens omsætning satte også rekord nemlig 32,7 milliarder euro, en stigning på mere end 7 procent i forhold til 2011. Og det på trods af et faldende bilsalg.

På verdensplan leverede Continental mere end 21,4 millioner vinterdæk til markederne, og koncernen har dermed øget sit salg i et marked, der ellers faldt 10 pct., konstaterer Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S. I 2011 solgte Continental omkring 19,8 mio. vinterdæk.

Når det globale marked for vinterdæk har været faldende, er det glædeligt at flere og flere danske bilister skifter til vinterdæk. Med de danske vintre er det afgørende for fremkommeligheden og trafiksikkerheden, at man skifter til vinterdæk, når temperaturerne og føret kræver det , siger Georg Nielsen.

Han glæder sig over den stigende efterspørgsel på Continental-dæk, og at forhandlerne i samarbejde med Continental Dæk Danmark A/S har været forudseende nok til at holde det danske marked forsynet med vinterdæk, så bilisterne kan køre sikkert gennem vinteren.

Ifølge Dækbranchens Fællesråds seneste optælling i januar kører 86% af danskerne nu på vinterdæk, hvilket er en stigning i forhold til sidste år.

Men Georg Nielsen bemærker, at mange biler stadig kører på sommerdæk i vintervejret: Rundt regnet 300.000 bilister sætter deres egen og andre trafikanters sikkerhed på spil, når de kører med den forkerte type dæk i vinterperioden. Det går ud over bilens styreegenskaber, ligesom bremselængden er markant længere.

Omsætning sætter rekord
Økonomisk set har 2012 som nævnt også været et formidabelt år for koncernen, der har hovedsæde i Hannover. Og forventningerne til 2013 er store. Det kom frem, da Continental præsenterede sit foreløbige 2012-resultat på bilshowet i Detroit. Selvom den europæiske bilbranche har kørt i et lavere gear i 2012, har koncernen øget sin omsætning med mere end 7 procent til cirka 32,7 milliarder euro.

Indtjeningen i 2012 (EBIT margin) landede på godt 10,7 pct. og overgik dermed det flotte 2011-resultat, hvor EBIT margin var 10,1 pct.

Ifølge Georg Nielsen forventer koncernen at fortsætte fremgangen i 2013 med en vækst på 5 pct. og dermed et salg over 34 mia. euro.

Continental koncernen er også et førende brand, når det kommer til teknologiske og digitale sikkerhedskomponenter til bilindustrien. Derfor er udsigten til stigende bilproduktion vigtig. Koncernen venter, at den globale produktion af biler op til 6 tons stiger fra 80 millioner i 2012 til mere end 82 millioner i 2013 , oplyser Georg Nielsen.

Foto: Georg Nielsen, adm. direktør, Continental Dæk Danmark A/S.


Fakta:
Continental Dæk Danmark A/S forhandler dæk til personvogne, lastvogne, varevogne og industrien.
Continental-koncernen producerer bl.a. bremsesystemer, systemer og komponenter til motorer og chassiser, elektronik til køretøjer samt dæk. Continental bidrager til øget køresikkerhed og global klimabeskyttelse.

Koncernen havde i 2011 en omsætning på 30,5 mia. Euro (heraf 8,8 mia. Euro i dækdivisionen) og er til stede i 46 lande med ca. 170.000 medarbejdere (heraf mere end 41.000 i dækdivisionen). Forretningsenheden for dæk til erhvervskøretøjer er med en omsætning i 2011 på mere end 1,8 mia. Euro en af verdens førende producenter af dæk til last- og varevogne, busser og industrien.
Dækdivisionen er officiel sponsor for 2014 FIFA World Cup i Brasilien og UEFA EURO 2016 i Frankrig.

Læs mere på www.conti.dk, www.conti-truck-tires.com/dk og www.ContiSoccerWorld.de
Media Database: www.mediacenter.continental-corporation.com



Læs mere her

tags: UEFA, Danmark, euro, 2011, Europa, direktør, bilindustri, bilen, Frankrig, 2013, EU, vintervejr, Brasilien, 2012, omsætning, Detroit, 2016, bilsalg, teknologi, Continental, 2014, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar