fredag den 25. januar 2013

Lastbilers kofangere gør ulykken farligere

For svage og forkert placerede kofangere bag på lastbiler koster hvert år liv og svært tilskadekomne på de europæiske veje. FDM kræver sikkerheden forbedret.

Risikoen for at en ulykke ender fatalt, hvis en personbil kører op bag i en lastbil, er trods krav om såkaldte underkørings-kofangere stor. EU indførte i 2007 ellers krav om, at alle lastbiler og lastvognstrailere skulle have monteret underkørings-kofangere, der forhindrer biler i at køre helt ind under lastvognens bagende. En ny test, som FDM har lavet i samarbejde med bl.a. tyske ADAC, afslører imidlertid, at kofangerne langt fra virker efter hensigten.

Testen viser, at underkørings-kofangerne langtfra kan modstå belastningen ved en kollision med en bagfrakørende personbil. I stedet for at bremse, fortsætter personbilen helt ind under lastvogntraileren, som maser både forrude, instrumentbord og forsæder, siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.

At det går så galt, skyldes, at kofangeren er for svag til at kunne modstå belastningen ved et sammenstød. Derudover sidder den for højt placeret til at fange en bagfrakommende personbil. Testen viser imidlertid, at samme personbil vil klare kollisionen langt bedre, hvis blot kofangeren forstærkes, og dens placering ændres en smule. En operation der anslås at koste omkring 750 kroner pr køretøj.

De få ændringer betyder, at kofangeren nu både fanger og modstår presset fra den påkørende personbil. Samtidig aktiveres personbilens sikkerhedszoner ved sammenstødet, så kollisionen bliver knapt så voldsom, og dermed reduceres risikoen for alvorlige kvæstelser hos bilens fører og forsædepassager markant, siger Søren W. Rasmussen.

Ifølge tal fra Vejdirektoratet mister i gennemsnit to mennesker om året livet på de danske veje i underkøringsulykker, mens 11 kvæstes. I Tyskland er tallet op mod 40 dræbte i tilsvarende ulykker, mens 400 kommer svært til skade.

På baggrund af testen af underkørings-kofangere vil FDM nu tage kontakt til de danske myndigheder med henblik på at få ændret og skærpet kravene til lastbilers kofangere.

Se video af testen af lastbilers underkørings-kofangere på www.FDM.dk/crashtest

Læs mere om testen på www.FDM.dk/motor eller i Motors februarnummer, der udkommer fredag den 25. januar.

Læs mere her

tags: euro, Tyskland, lastbil, bilen, EU, dræbt, 2007, crashtest, FDM, ulykker, Motor, rektor,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar