onsdag den 2. januar 2013

Dækket holder selv øje med trykket

Over 90 procent af fejl på dæk begynder med, at der langsomt siver luft ud af dækket og dermed et gradvis tab af dæktryk. Dækproducenten Continental har udviklet et system, ContiPressureCheck, til at holde øje med dæktrykket og advare føreren, hvis trykket falder. I første omgang leveres løsningen til lastvogne, busser og erhvervskøretøjer i øvrigt.

Systemet gør føreren i stand til at reagere hurtigt: sikre det rette dæktryk og dermed undgå de risici under kørslen, som et dæk med for lavt tryk kan medføre , siger Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S.

Han tilføjer, at systemet også kan medvirke til at sænke driftsomkostningerne, da for lavt dæktryk giver større rullemodstand og dermed større forbrug af brændstof og udledning af CO2. Lavt dæktryk vil også påvirke dækkets levetid. Det vil et for højt dæktryk i øvrigt også.

ContiPressureCheck måler konstant hvert dæks tryk og temperatur, og føreren kan se resultatet på displayet i kabinen. Afviger dæktrykket fra specifikationerne, giver systemet alarm. Det sker ved hjælp af sensorer, dataprocessor og et kommunikationssystem, der sidder i en lille gummi-beholder inde i dækket.

Med denne teknologi er det første gang, at sensorerne er placeret i dækket. Placeringen betyder, at temperaturen kan måles direkte inde i dækket, ligesom udstyret er beskyttet mod påvirkninger.

ContiPressureCheck er nemt at på- og afmontere og kan derfor flyttes med, når der skiftes dæk. Batteriet holder i cirka seks år. Systemet kan også monteres i andre dækmærker, oplyser Continental.

Teknologien blev præsenteret på IAA-messen i Hannover og kommer på markedet i Europa i foråret 2013 først i Tyskland, Benelux, Polen og Tyrkiet.

Billedtekst:
Sensoren, der måler dæktrykket, sidder inde i dækket. Dermed måles temperaturen direkte inde i dækket, og udstyret beskyttes mod påvirkninger.

###

Fakta:
Continental Dæk Danmark A/S forhandler dæk til personvogne, lastvogne, varevogne og industrien.
Continental-koncernen producerer bl.a. bremsesystemer, systemer og komponenter til motorer og chassiser, elektronik til køretøjer samt dæk. Continental bidrager til øget køresikkerhed og global klimabeskyttelse.

Koncernen havde i 2011 en omsætning på 30,5 mia. Euro (heraf 8,8 mia. Euro i dækdivisionen) og er til stede i 46 lande med ca. 170.000 medarbejdere (heraf mere end 41.000 i dækdivisionen). Forretningsenheden for dæk til erhvervskøretøjer er med en omsætning i 2011 på mere end 1,8 mia. Euro en af verdens førende producenter af dæk til last- og varevogne, busser og industrien.
Dækdivisionen er officiel sponsor for 2014 FIFA World Cup i Brasilien og UEFA EURO 2016 i Frankrig.
Læs mere på www.conti.dk, www.conti-truck-tires.com/dk og www.ContiSoccerWorld.de
Media Database: www.mediacenter.continental-corporation.com

Læs mere her

tags: UEFA, Danmark, 2011, Tyskland, Europa, direktør, Polen, Frankrig, 2013, EU, Brasilien, omsætning, 2016, omkostninger, teknologi, kommunikation, brændstof, Continental, 2014, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar