fredag den 18. maj 2012

Danske brintbiler når jorden rundt på ét år

Efter præcist ét år i Danmark har to brintbiler fra Hyundai rundet samlet 40.000 kilometer svarende til én tur rundt om ækvator. Bilerne er blevet anvendt intensivt til kørsel på tværs af landet på op til 500 kilometer på én optankning i alt slags vejr, også under den kolde vinter. De omfattende og gode testresultater giver et rigtig godt afsæt for at øge antallet af brintbiler herhjemme - til glæde for miljøet, klimaet og bilisterne

Særligt på én parameter skiller brintbilerne sig markant ud fra benzin, nemlig hvad angår støj. Hos hovedparten af de mere end 700 danskere, som har testkørt brintbilerne, var den første bemærkning, at den støjsvage kørsel, alene er grund nok til at skifte fra benzin til brint.

Dog var næste spørgsmål oftest hvad brintbilen koster og hvornår den kan købes Her er svaret fra bilproducenterne en anelse mere konservativt, da brintbiler lige nu kun indgår i testprogrammer som skal eftervise at bilerne matcher konventionelle biler når de introduceres på markedet. Målsætningen er en markedsintroduktion fra omkring 2015 i udvalgte markeder hvor etablering af brint tankstationer er i gang. Og netop Hyundai´s mange tests i Danmark er af stor betyndning for Hyundai´s store satsning på brintbiler:

"Danmark er på mange måder et særdeles vigtigt land for Hyundai. Ud over at vi er et af de europæiske lande med størst stigning i salg og markedsandele af Hyundai-modeller, giver vores infrastruktur og knowhow i forhold til klimavenlige teknologier optimale vilkår for Hyundai´s omfattende udviklingsprogram af brintbiler," siger Niels Rønnebech, administrerende direktør for Hyundai Bil Import, og fortsætter:

"Og netop fordi Danmark er et vigtigt omdrejningspunkt i Hyundai´s store brintbil-satsning, har vi naturligvis også store forventninger til, at danskerne vil blive blandt de første, der vil få glæde af Hyundais´s brintbiler, når udrulningen af Hyundai´s brintbiler for alvor tager fart fra 2015 og frem."

Selvom brintbilerne er 100% elektrisk drevne så matcher de benzin hvad angår hurtig og standardiseret optankning på 3 minutter og en lang rækkevidde på op til 500 kilometer. Selv under den kolde vinter har bilerne kørt upåklageligt med hurtig start og opvarmning af kabinen uden nævneværdig påvirkning af rækkevidden.

Ved ankomsten til Danmark krydsede brintbilerne også landet for første gang på én optankning for en elbil ved at køre 340 km fra Holstebro til København. Tilsvarende har Hyundai brintbiler i Norge sat verdensrekord i længste distance for elbiler på kortest tid, ved at køre 2.260 km fra Oslo til Monaco på fem dage ved kun at bruge de allerede eksisterende brinttankstationer som findes i Europa lige nu .

Hvad angår brændstoføkonomi er brintbilerne deres søstre på benzin overlegne med 25 kilometer på literen (brint omregnet til benzin). Her klarer benzin modellen kun omkring 15-17 km pr. liter (EU norm). Forbruget varierer dog efter kørslen, men ved særlig effektiv kørsel har brintbilerne præsteret hele 33,4 km pr. liter, selvom bilerne er af SUV typen og vejer 1,9 tons. Brint sælges ved brint tankstationer i bl.a. Holstebro og København til samme pris som benzin.

En af brintbilerne i Danmark har rundet 24.000 km på ét år, og i Korea har tilsvarende biler passeret mere 100.000 km og er således godt på vej mod målsætningen om på sigt at matche benzin, hvilket vil sige mere end 300.000 km.

Baseret på de gode erfaringer arbejdes der på at øge antallet af testbiler i byer rundt om i landet. Flere biler vil også gøre det muligt at etablere et landsdækkende netværk af brint tankstationer i Danmark frem mod 2015. Det vil give adgang til brint i alle de større byer i Danmark og muliggøre en markedsintroduktion.

Brintbilerne i Danmark er støttet af EU programmet FCH-JU og indgår i et demonstrationsprojekt kaldet "NextMove" som er støttet af Trafikstyrelsen.

Læs mere her

tags: Danmark, euro, Norge, Europa, København, elbil, direktør, bilen, økonomi, EU, verdensrekord, elbiler, Holstebro, benzin, teknologi, Hyundai, brændstof, sprog, Korea, miljø, Oslo,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar