mandag den 14. marts 2011

Ny sensor fjerner livsfarlige stød ved elbilsulykker

El- og plug-in-hybridbilers store batterier kan være livsfarlige, hvis bilerne kører galt. Ny satellitbaseret sensor vil i fremtiden slukke for batterierne ved en trafikulykke, så passagerer og redningsfolk ikke får stød.

De store spændingsfyldte batterier, der driver motoren i elbiler og delvist i plug-in-hybridbiler, kan give passagerne og de redningsfolk, der rykker ud til en trafikulykke, alvorlige stød, hvis bilerne kører galt. Nu har en af verdens største leverandører til bilindustrien, Continental, udviklet teknologien til en ny sensor, som automatisk slukker for de højspændte batterier i tilfælde af en kollision og dermed reducerer risikoen for stød.

"Elektriske køretøjer og plug-in hybridbiler drives af højspændingsbatterier på op til 400 volt. Spændingen er decideret livsfarlig. Sensoren registrerer en ulykke og videregiver disse oplysninger til et system, der slukker for den høje spænding i batteriet. Det forhindrer, at brand- og redningsfolk får meget ubehagelige og alvorlige skader, når de kommer i kontakt med køretøjets metaldele, eller hvis de er nødt til at skære igennem køretøjet for at hjælpe folk fri. Det sikrer desuden passagererne i højere grad end med de nuværende systemer, siger adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen.

Sensor i produktion næste år
Produktionen af det såkaldte evSAT-system en forkortelse for satellit til elektriske køretøjer - begynder i 2011. I 2012 sendes systemet i egentlig serieproduktion sammen med et større tysk bilmærke. Sensoren registrerer alle sammenstød, der sker foran, bag på eller på siden af bilen. Blot et halvt sekund efter at kollisionen er registreret, har sensoren sendt besked til bilens batterisystem og slukket for den høje spænding.

Continentals evSAT reagerer på samme måde, hvis sensoren opdager, at bilen tipper og ruller rundt og f.eks. rammer taget. Sker det, deaktiverer systemet batteriet indenfor fire sekunder, så ingen kommer til skade. I tilfælde af andre typer ulykker, forbliver evSAT en inaktiv. Hvis de elektriske køretøjer er blevet slukket og ikke er opladet, skifter evSAT-systemet over til en standby-tilstand, der forhindrer, at batteriet aflades.

"Markedet for el- og plug-in-hybridbiler vokser hele tiden. I Danmark ser vi, at der kommer flere biler på markedet, og derfor er der brug for at styrke sikkerheden. Det er også årsagen til, at Continental oplever en øget efterspørgsel efter evSAT fra mange andre bilfabrikanter, der samtidig skal leve op til strammere krav fra forbrugerne og lovgivningen," siger Georg Nielsen.

Faktaboks: Ny sensor slukker for den høje spænding
evSat-sensoren er typisk placeret under det forreste passagersæde. På den måde bliver den med stor sandsynlighed ikke skadet i en ulykke. evSAT kan integreres i mange forskellige typer eldrevne køretøjer, uden at bilerne skal redesignes. Produktionen af sensorerne starter i år. Det vides pt. ikke, hvornår danske forbrugere kan købe en bil med evSAT.

Billedtekst:
Den nye sensor kommer til at sidde under forsædet, hvorfra den, via batterikontrolen, slukker for den høje spænding i batteriet under bagsædet.

Læs mere her

tags: elbil, direktør, bilindustri, Danmark, 2011, bilen, elbiler, lovgivning, 2012, trafikulykke, ulykker, teknologi, hybridbil, bilfabrikanter, Continental ,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar