fredag den 11. marts 2011

Ny ESP-generation fra Bosch - først i den nye Renault Mégane

Den nye Renault Mégane bliver den første bilmodel udstyret med 8. generations Bosch ESP, hvor Bosch teknikere har reduceret vægten med ca. 30% til kun 2,2 kg. Bedre computerfunktioner gør en række delvis nye funktioner muligt – f.eks. Understeering Control Logic (UCL), der er udviklet i samarbejde med Renault til brug i Mégane, og som giver yderligere kørestabilitet i understyrings–situationer.

8–seriens bremsekontrolsystem er modulopbygget – mulige opgraderinger for bilproducenterne er ABS (Anti–locking Braking System), TCS (Traction Control System) eller det elektroniske stabilitetsprogram ESP.

Ved direkte påvirkning af bremse– og motorstyring modvirker det elektroniske stabilitetsprogram bevægelser, der skyldes for høj hastighed og/eller udskridning. Alle bilens bevægelser stabiliseres inden for de fysiske grænser, og bilen holdes så nøjagtigt som muligt i den bane føreren ønsker. Presses bilen ud over forhjulene, f.eks. hvis der køres med for høj hastighed ind i et sving, reducerer ESP–ens integrerede anti–traction control motoreffekten, hvis føreren bliver ved med at træde på speederen. Er det ikke nok, bremser ESP baghjulet i den indvendige side af kurven og bilen drejer bedre ind i svinget.

For første gang kan UCL–funktionen i den nye Mégane også forlænge bremsesituationen ved understyring. Den kan aktivt decelerere bilen, f.eks. under delvis bremsning, acceleration og tomgang. Alt efter graden af understyring sker dette via reduktion af motoreffekten og yderlige påvirkning af bremserne på alle fire hjul. Den aktive deceleration giver en overlegen præcision i den ønskede svingradius endnu en funktion, der bidrager til køresikkerheden.
 

Læs mere her

tags: bilen, Renault, computer, Bosch, sprog,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar