tirsdag den 1. februar 2011

Ny test viser store forskelle på sikkerheden på tagbokse

Snart drager 630.000 danskere på skiferie og en stor del heraf (vurderet 60%) foregår som kør-selv og dermed opstår transportbehovet for ski og udstyr. Til det er en tagboks helt naturligt og fornuftigt, men man bør se sig godt for, da der er store forskelle på kvaliteten og sikkerheden.

Udover skitransporten er løst med en tagboks, får man også plads til fx en kælk, tøj og støvler og meget mere. Der er også ulemper forbundet med anvendelse af en tagboks. Den første er øget brændstofforbrug, som typisk betyder 10% mere forbrug, alt afhængig af vind- og vejrforhold. Den anden er sikkerheden, dels ved bilens ændrede kørselsegenskaber, men også hvad der kan ske med lasten i tagboksen ved en evt. kollision eller blot en kraftig undvigemanøvre.

En ny og omfattende test foretaget af det tyske AUTO Strassenverkehr viser desværre store forskelle herpå. 8 tagbokse var testet i størrelser imellem 300 og 520 liter med fuld opbakning til boksens tilladte maksimale belastning (ski og tilbehør). Ved katastrofeopbremsning fra 100 km/t var der ingen problemer hos kandidaterne. I slalomtesten viste billedet sig lidt anderledes. Tagboksene Kamei Corvara og Thule Ranger bevægede sig fra side til side på de tværgående tagbøjler. Alle boksene blev desuden crashtestet efter DIN-normen 75302 hos det tyske Dekra Automobile Testcenter i en simuleret crashtest med 30 km/t. Selv ved denne begrænsede hastighed viste der sig desværre store forskelle. Den bløde stof-tagboks Thule Ranger bestod denne test. Hos de mere traditionelle plast-tagbokse viste der sig store forskelle. På Jetbag Sprint 450 og Rameder Xtreme 450 fløj skiene helt ud af boksen. På Neumann Whale 200 stak skiene et godt stykke ud af boksen. På Thule Dynamic og Kamei Corvara var skiene netop brudt igennem. Ikke godt, konstaterer testfolkene. Derimod holdte Atera Certo 410 og Mont Blanc Trition 350 begge bagagen indenfor. Atera Certo slap bedst fra mødet med betonklodsen.

Netop Atera Certo vinder samlet testen grundet bedst score på crashtesten, hvor den performede bedst og på samlet forarbejdning og det enkle monteringssystem Master-Fit, som sad urokkeligt fast i slalomtesten.

Hos danske TourGEAR, som er distributør af de tyske Atera produkter, glæder man sig over det fine resultat. Certo-serien er helt ny fra 2010. Den består af 4 modeller, og er en videreudvikling af forgængeren, som også performede flot i tests , udtaler Michael Bildsøe Møller fra TourGEAR. Nogle af de ting som er forbedret er plastkvaliteten, viberationer, vandtæthed og stabilitet under kørsel samt et helt nyt fastgøringssystem Master-Fit. Desuden har den ekstra metalforstærkninger i bunden, som dels giver en bedre køredynamisk under høje hastigheder, men gør den også til en solid boks som kan holde til at blive brugt i mange år.

Alt i alt, skal man uanset mærke se sig godt for. Vurder inden køb hvor meget bagage du skal have i tagboksen. Er det kun ski eller skal der fx også være plads til udstyr og bagage, og hvad med til sommer. Et andet lille fif, undgå at vælge en alt for tung boks, idet mange biler kun har en maksimal lastbegrænsning på imellem 60-75 kg. Hvis f.eks tagboks og tagbøjler samlet vejer 30-35 kg, så har du kun 30-40kg tilbage til indholdet til de fleste bilmodeller oplyser Michael Bildsøe Møller.
Testvinderen Atera Certo koster fra kr. 3.399,00 til 5.599,00 alt afhængig af størrelse og farve. På www.tourgear.dk kan nærmeste forhandler og online forhandlere findes.


Læs mere her

tags: 2010, Bild, bilen, crashtest, brændstof,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar