fredag den 13. august 2010

Nu kan du køre i bil og samtidig reducere CO2-produktionen!

Lyder det som en dårlig joke Det er det nu ikke. Virksomheden SponsorCar og miljøorganisationen ComonSense.org har indledt et utraditionelt samarbejde til fordel for miljøet.

De har netop skudt en kampagne i gang, hvor 1000 privatbilister lige nu og tre måneder frem kører rundt i hele landet med streameren "SÆNK FARTEN". Målet er ikke bare at få os til at sænke hastigheden på bilen men også farten på den globale CO2–produktion.

"Ved at sænke hastigheden med 30% udleder du 30% mindre CO2 og sparer samtidig 30% i brændstof–udgifter", fortæller Johnny Magnussen. Han er direktør i SponsorCar, der laver outdoor markedsføring på biler. "Nogle budskaber kan man bare ikke sidde overhørig. Derfor valgte jeg at indgå et nonprofit samarbejde med ComonSense.org for at få budskabet ud. Som far til to og en til på vej ramte det lige ned i maven på mig. Det handler jo ikke bare om den enkelte bilist, men om at få os alle sammen til at tænke over, hvordan vi opfører os overfor miljøet og vores fremtid".

En god investering

"SÆNK FARTEN" kampagnen er en god investering – både for miljøet og for den enkelte bilist, der kører med streameren. Det bekræfter to af SponsorCars medlemmer, Lars Østergaard fra Herlev og Agnes Fomsgaard fra Hobro. De nåede begge at få en af de 1000 streamere, der blev revet væk på bare 2½ time. "Jeg har kørt med mange forskellige streamere, bl.a. fordi jeg får op til 400 kroner for at køre med den i tre måneder. Men denne her gav mening for mig helt personligt", siger Lars Østergaard. "Hvis streameren kan få folk til at stoppe op og tage større ansvar både i trafikken og for vores efterkommere, så har jeg været med til at gøre en forskel".

For Agnes Fomsgaard har kampagnen allerede gjort en forskel i hendes hverdag. "Jeg tænker mere over, hvordan jeg kører nu. Før kunne jeg godt overhale en lastbil for så at dreje af ved næste afkørsel 500 meter fremme. Det gør jeg ikke mere, nu hvor jeg ved, hvor meget ekstra CO2 en opgasning medfører".

der giver mening
Det er præcis den effekt, ComonSense.org gerne vil opnå med kampagnen. "Hvis vi kan få den enkelte borger til at ændre på sin trafikadfærd, så er vi nået et stort skridt", siger Claus Thomsen, tidligere skovfoged og stifter af ComonSense.org. "Jeg mener, den enkelte borgers indsats i hele miljødebatten er stærkt undervurderet. Vi vil gerne være med til at skabe et bedre miljø, men tør ofte ikke være frontløbere eller synes ikke, det, vi kan gøre, batter i det store perspektiv. Men det gør det. Det handler ganske enkelt om at tage ansvar og bryde ud af flokken", siger Claus Thomsen, der selv er et godt eksempel på det.

Siden 2007 har han personligt investeret 3.5 millioner kroner i ComonSense.org, der ellers er baseret på frivillige hænder. "Når jeg hver dag går tur i skoven og ser træerne dø for øjnene af os alle sammen så er jeg tvunget til at reagere. Jeg kan jo ikke bruge pengene, når vi først har udslettet os selv", fortæller han. Siden kampagnen blev skudt i gang i starten af maj, har yderligere 2500 af SponsorCars medlemmer stillet sig i kø sig for at få en "SÆNK FARTEN" streamer. "Der har været en overvældende interesse for kampagnen her set i forhold til, hvad vi normalt oplever. For mig er det et tydeligt bevis på, at den almindelige borger gerne vil og kan – gøre en aktiv indsats for miljøet", afslutter Johnny Magnussen.

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar