lørdag den 21. august 2010

Bilpriser.dk først med afgiftsberegner til bilfolket

www.bilpriser.dk kan man allerede nu regne ud, hvad det nu koster at indregistrere en importeret bil

Bilpriser.dk
Den ny lov om registreringsafgifter trådte i kraft søndag den 27. april, og allerede nu kan Bilpriser.dk som den første bilhjemmeside tilbyde bilfolket et smart, enkelt og brugervenligt værktøj til udregning af registreringsafgiften.
Især ved import er der sket store ændringer, og her vil værktøjet på www.bilpriser.dk uden tvivl blive meget populært.

"Den ny lov, L42, ændrer hele den måde, man beregner afgiften af brugte biler på. Hvor det tidligere var attraktivt at hente en otte–ni år gammel bil med en kraftig motor og masser af luksusudstyr i Tyskland eller Sverige, så skal man nu vende interessen mod brændstoføkonomiske biler med masser af sikkerhedsudstyr og fem Euro NCAP–stjerner", forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Tænk grønt og sikkert ved import
"Der kan være mange penge sparet på at vælge den rigtige bil. Kan man for eksempel i udlandet finde et godt tilbud på en dieselbil, der kører 23 km på literen, får man ved import et stort afslag i registreringsafgiften", forklarer han.
Afslaget er på 4.000 kr. pr km, bilen kører mere end 18 km på diesel. Det bliver 20.000 kroner i dette eksempel, hvis bilen er ny. Det samme gør sig gældende med benzinbiler. For hver kilometer, en benzinbil kører mere end 16 km på literen, er der samme fradrag i afgiften at hente hos Skat. Dette gælder dog kun for nye biler. Ved import af en brugt bil får man ikke alle de 4000 kr. pr km.
"Hvis en tilsvarende brugtbil på det danske marked er faldet med 30 procent i forhold til nyprisen, vil afslaget også være faldet med 30 procent. I dette tilfælde vil der dog stadig være en "grøn" rabat på 14.000 kroner, og det er da heller ikke ringe", påpeger Niels Grøftehauge.

Omvendt straffes man for at importere forslugne biler. Her koster det 1000 kr. i tillæg til afgiften for hver km, bilen kører mindre end henholdsvis 18 og 16 km på literen, afhængigt af, om det er en dieselbil eller en benzinbil. Dette beløb falder dog også i takt med brugtværdien.

Importbiler med fem Euro NCAP–stjerner, selestrammere, mange airbags, ABS, ESP, og partikelfilter opnår på samme måde større fradrag, når registreringsafgiften skal udregnes. Man belønnes med andre ord for at købe en sikker og miljøvenlig brugtbil i udlandet.

Private skal stadig se sig godt for
Man kan spare mange penge på at importere brugte biler, men private bør stadig være meget påpasselige. Er man ikke bilekspert, vil det oftest være en bedre idé at overlade arbejdet til en forhandler, mener Bilpriser.dk’s Niels Grøftehauge:
" Forhandleren har flere muligheder end gennemsnitsforbrugeren. Han har professionelle netværk, ofte også i udlandet og kan igennem sine forbindelser meget præcist vurdere, hvilken kvalitet, den udvalgte bil har inden købet. Kunden sparer derfor både de forgæves ture til udlandet og risikoen", siger han.

"Forbrugeren får desuden reklamationsret, når han eller hun køber gennem en forhandler, og risikoen for at købe katten i sækken er ikke nær så stor. Vi hører jævnligt om folk der har været i udlandet efter en brugt bil, der ikke var som forventet. Enten aflyses købet, eller man opdager det derhjemme. Men så er det for sent. Man har spildt en masse penge og fået en masse ærgrelser", siger han.

"Er man derimod handelsvant og bilekspert, vil der fortsat være en del penge at hente ved at gøre arbejdet selv. Som sådan er der ikke forskel på bilhandel og andre områder, hvor forbrugeren tager en risiko og gør arbejdet selv", slutter Niels Grøftehauge.


Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar