tirsdag den 5. januar 2010

Andelen af nyindregistrerede biler med ESP® er stigende i Europa

I Sverige er 97 % af nyindregistrerede biler udstyret med det elektroniske stabilitetsprogram

Euro NCAP gør vurdering med fem stjerner afhængig af ESP®

Det europæiske gennemsnit er i første halvdel af 2008 steget fra 50 procent til 53 procent. ESP® stabiliserer køretøjet i kritiske situationer og kan ifølge videnskabelige undersøgelser forhindre op til 80 procent af alle uheld som følge af udskridning. Bosch har udviklet det elektroniske stabilitetsprogram og satte det som den første producent i serieproduktion i 1995.

Andelen af ESP® vil stige yderligere i de kommende år. Et stort antal uafhængige internationale undersøgelser beviser, at systemet redder liv. Derfor diskuteres det i stadig stigende grad internationalt, om systemet skal være obligatorisk. I USA bliver ESP® indført trinvis og er obligatorisk fra årgang 2012, og på europæisk plan diskuterer man ligeledes at gøre ESP® lovpligtigt med en trinvis indførelse indtil oktober 2014.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), som på baggrund af simulerede ulykkesituationer tester og vurderer køretøjers sikkerhed, tager fra februar 2009 for første gang hensyn til ESP® i deres nye vurderingsprocedure. Fra 2010 kan alle køretøjsmodeller ifølge de nye retningsliner kun få højeste karakter med fem stjerner, hvis de har ESP® som standardudstyr.

Et blik på dataene fra de enkelte lande viser desuden en forbløffende detalje: Mens ESP®–andelen i alle lande for det meste steg med to eller tre procentpoint, så gik den i Frankrig tilbage til 43 procent. Det skyldes det kraftigt stigende antal små biler blandt de nyindregistrerede biler, som betydeligt sjældnere er udstyret med ESP®. Grunden hertil er nye nationale bestemmelser, som siden 2008 har øget salget af særligt miljøvenlige biler. Ved små biler er ESP® imidlertid mindst nøjagtig lige så vigtigt som ved større køretøjer. Bilkøbere bør derfor ubetinget tilføje sikkerhedssystemet som ekstraudstyr, hvis det ikke er standardudstyr i bilen, mener Bosch.

For Danmark foreligger ingen officielle tal men andelen af nye biler med ESP® vurderes også til at meget højt og i fortsat kraftig stigning.

###

Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. I regnskabsåret 2008 havde koncernen med auto– og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik ca. 282.000 ansatte og en omsætning på ca. 45 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter– og regionalselskaber i ca. 60 lande. Inkl. salgspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end 3 milliarder euro om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Med alle sine produkter og serviceydelser forøger Bosch livskvaliteten med innovative og nyttige løsninger.

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861–1942) som "Værksted for finmekanik og elektroteknik". Robert Bosch GmbH´s virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond
Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
 

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar