onsdag den 23. december 2009

Unik brint-teknologi skal hjælpe studerende i racerløb

Med en ambition om at bygge en bil, som kan køre 1000 kilometer på én liter brændstof, melder ingeniør–studerende fra Aalborg Universitet sig nu til stort europæisk racerløb for såkaldte Eco–biler. Aalborg–holdets brintbil benytter en unik dansk brændselscelle–teknologi, men med klassisk nordjysk beskedenhed prøver holdet alligevel at nedtone forventningerne.

– Vi er outsidere i forhold til nogle af de internationale deltagere med større erfaring og flere penge. Men vi må kompensere med opfindsomhed og gå–på–mod, fortæller holdets 23–årige teammanager Kristian Kjær Justesen, som gennem de seneste semestre har været med til at forberede deltagelsen i Shell Eco–marathon.

Selve løbet afvikles på en racerbane i Tyskland fra den 7.–9. maj, og forinden skal både bilen og holdet præsenteres ved et officielt arrangement i København i slutningen af april. Så mens påskefreden sænker sig over resten af nationen, har de studerende i Eco–racergruppen travlt med at få deres prototype ud at rulle.

– Vi mangler stadig at udstyre den med en aerodynamisk skal, som vi får fremstillet af letvægtsmateriale. Men det vigtigste lige nu er at få Eco–raceren i kørende stand, så vi kan komme ud og teste den, siger Kristian Kjær Justesen.

Rent energivalg
Bilen benytter en særlig højtemperatur–brændselscelle, som er udviklet af forskere med tilknytning til universitetet og firmaet Serenergy. Desuden har de studerende valgt at erstatte en række traditionelle mekaniske og hydrauliske dele med elektroniske løsninger.

Dermed lever den fint op til de forventninger om innovation, som har været omdrejningspunktet i Shell Eco–marathon, siden løbet i den nuværende form blev grundlagt for 25 år siden. Nu som dengang er udfordringen at tilbagelægge distancen med det mindst mulige energiforbrug.

De deltagende studerende må selv vælge, om deres bil skal drives frem af benzin, diesel, gas, ethanol, solenergi eller brint. Men for Aalborg–holdet har det været et oplagt og fremadrettet valg at deltage i brint–kategorien.

– Vi bruger brint, fordi vores Institut for Energiteknik har beskæftiget sig meget med teknologien, og fordi det er en ny og spændende energibærer. Hvis brinten fremstilles ved elektrolyse med strøm fra eksempelvis vindmøller, kan processen potentielt være fuldstændig fri for CO2, forklarer Kristian Kjær Justesen.

Af samme grund har holdet døbt deres bil "A2U", som både spiller på Aalborg Universitets faste forkortelse AAU, og på at H2O er det eneste, der kommer ud af bilens udstødning.
 

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar