mandag den 28. december 2009

Europa-Parlamentet gør ESP® obligatorisk

Omfattende pakke af foranstaltninger for større trafiksikkerhed

– ESP® obligatorisk for nye modeller af personbiler og erhvervskøretøjer fra november 2011, og for alle nye køretøjer fra november 2014
– ESP® allerede obligatorisk i USA for køretøjer op til 4,5 ton gældende for alle modeller fra 2012

Europa–Parlamentet vedtog den 10. marts 2009 at gøre ESP® obligatorisk for alle nye biler. Iht. lovforslaget skal alle nye modeller af personbiler og erhvervskøretøjer indregistreret i EU have det aktive sikkerhedssystem ESP® fra november 2011. Fra november 2014 gælder det alle nye køretøjer. Lovforslaget skal endelig godkendes af Ministerrådet. Ulykkesforskning viser, at udskridning er hovedårsagen til ulykker med dødelig udgang. ESP® kan forhindre op til 80 % af alle udskridningsulykker", siger Dr. Werner Struth fra ledelsen i Chassis Systems Control hos Bosch og sammenfatter resultaterne af internationale undersøgelser. "Efter sikkerhedsselen er systemet derfor det vigtigste sikkerhedssystem i bilen." Bosch har udviklet det elektroniske stabilitetsprogram og satte det i serieproduktion som verdens første virksomhed i 1995. Ifølge en Bosch–analyse var 53 % af alle nyindregistrerede biler i Europa udstyret med ESP® i første halvår af 2008.

Nye regler øger sikkerhed og miljøvenlighed
Obligatorisk installation af ESP® er en del af en omfattende pakke af foranstaltninger, som EU agter at indføre for at øge trafiksikkerheden og nedsætte brændstofforbruget. Ud over ESP® vil forudseende nødbremsesystemer og advarsel ved vognbaneskift / vognbaneassistent f.eks. blive obligatoriske for erhvervskøretøjer med en tilladt samlet vægt over 3,5 ton og for køretøjer til persontransport med mere end otte siddepladser fra november 2013 (nye modeller) og fra november 2015 (nyindregistreringer). Obligatoriske dæk med lav rullemodstand samt dæktryksovervågningssystemer fra november 2012 skal reducere brændstofforbruget yderligere. Desuden bliver over 50 eksisterende EU–direktiver og over 100 ændringsbestemmelser ophævet og så vidt muligt erstattet af UN/ECE–regler. De amerikanske trafikmyndigheder NHTSA har allerede i 2007 vedtaget en bestemmelse, ifølge hvilken alle personbiler med en tilladt samlet vægt på 4,5 ton skal være udstyret med ESP® fra årgang 2012.

Det elektroniske stabilitetsprogram ESP® støtter bilens fører i næsten alle kritiske situationer. Det indeholder funktionerne ABS (blokeringsfri bremser) og ASR (antispinregulering). Derudover registrerer ESP® en evt. udskridning af bilen og modvirker aktivt denne. Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), der tester og bedømmer bilernes sikkerhed ved hjælp af simulerede ulykkessituationer, har inkluderet det aktive sikkerhedssystem i sin nye bedømmelsesproces siden februar 2009. I overensstemmelse med de nye direktiver kan bilmodeller fra 2010 kun opnå de maksimale 5 stjerner, hvis de er udstyret med ESP® som standard.

Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto– og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2008 ca. 282.000 ansatte og en omsætning på 45 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter– og regionalselskaber i over 60 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end tre milliarder euro om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Med alle sine produkter og serviceydelser øger Bosch livskvaliteten med innovative og nyttige løsninger.
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861–1942) som "Værksted for finmekanik og elektroteknik". Robert Bosch GmbH´s virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
 

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar