fredag den 29. november 2013

KIA vinder fire designpriser i en ny konkurrence mellem bilmærkerne

- Topprisen Best of Best blev vundet i kategorien for det samlede mærkedesign
- Tre KIA modeller triumferer i kategorien for udvendigt design
- Den nye konkurrence promoveres af det tyske Rat für Formgebung

KIA Motors er en af de største vindere i den første udgave af konkurrencen for bilmærkerne. Den nye, internationale mærke- og designkonkurrence blev organiseret af Rat für Formgebung, som også står bag den tyske designpris (Designpreis Deutschland).

Dommerpanelet ved den første konkurrence for bilmærker erklærede KIA Motors som værdig vinder i to kategorier. I kategorien mærkedesign, hvor strategien og fokus på mærkets samlede design blev vurderet, vandt KIA prisen Best of Best.

I kategorien for eksteriøret, hvor designet af selve bilen er i fokus, blev tre KIA modeller kåret som vindere: den kompakte Sportage CUV, den kommende Rio-model i B-segmentet (kommer til salg i Danmark i efteråret 2011) og den helt nye, atletiske KIA Optima sedan i D-segmentet. KIA Optima og KIA Sportage er allerede blevet tildelt prestigefyldte designpriser: red dot-prisen (KIA Optima: best of the best) og iF product design award.

"Vi er alle særdeles stolte over, at KIA Motors har klaret sig så godt i den nye konkurrence, som er meget vigtig i bilbranchen", udtaler Peter Schreyer, som er Chief Design Officer hos KIA. "Ved at ændre vores grundlæggende designfokus har vi givet vores mærke et ansigt en iøjnefaldende identitet.

Titlen som Best of Best for KIA's nye designidentitet i kategorien for mærkedesign er en stor påskønnelse til det kreative og professionelle arbejde, som hele vores internationale designteam har udført. De seneste priser er gået til Sportage og Optima, og den første pris, der er tildelt vores nyeste model, Rio, viser kontinuiteten i vores arbejde med at holde vores egne høje designmæssige standarder. Alle fire priser er en fantastisk anerkendelse af vores strategi med at placere design som et vigtigt mærkeløfte fra KIA", tilføjer Schreyer.

Tre prisvindende modeller fra KIA: fremtidsorienteret design

Fjerde generation af KIA Rio, som havde verdenspremiere i 2011 ved den internationale biludstilling i Geneve, er ikke en videreudvikling af forgængeren, men en kraftfuld, ny model med sin egen personlighed. Ved tydeligt at bevæge sig væk fra fortiden, er den nye model i B-segmentet indbegrebet af KIAs ændring til et førende mærke inden for design og kvalitet. Den kileformede profil og de slanke sideruder giver den nye model et dynamisk udseende, mens balancen mellem rudernes udseende, akselafstanden og bilens samlede mål giver et premium indtryk, som man sjældent ser i dette segment. Rio, som er udviklet til det globale marked, vil i Europa kunne fås som 3- og 5-dørs, og i de fleste øvrige lande vil den kunne fås som 4- og 5-dørs.

Den nyudviklede KIA Optima er en model, der på ingen måde ligner mærkets tidligere modeller i D-segmentet. Peter Schreyer stod i spidsen for designet af den atletiske sedan på KIAs designcentre i Frankfurt i Tyskland og i Irvine i USA. Straks efter introduktionen i Korea i midten af 2010 toppede KIA Optima salgslisten i D-segmentet som den første KIA model nogensinde.

Med 3. generation af Sportage har KIA givet den populære CUV en fuldstændig makeover. Sportage kombinerer alle de vigtigste offroad-egenskaber øget frihøjde, høj siddeposition og øget følelse af sikkerhed med et slankt og urbant design. I Europa har den mest miljøvenlige version Sportage 1.7 CRDi 2WD med start-stop-system opnået et CO2-emissionsniveau på kun 135 g/km.

Vinderne præsenteres på den internationale biludstilling i Frankfurt

Rat für Formgebung, som organiserer den nye konkurrence for bilmærkerne, blev grundlagt i 1953 på initiativ af den tyske Bundestag og hører i dag til blandt verdens førende centre for kommunikation og vidensdeling inden for design.

Blandt grundpillerne for denne uafhængige institution er 170 virksomheder fra både Tyskland og andre lande. Med sine konkurrencer som fx Designpreis Deutschland (Tysklands største officielle designpris), udstillinger, konferencer, seminarer og workshops har Rat für Formgebung til formål at formidle godt industrielt design til den brede offentlighed. Konkurrencen for bilmærkerne er åben for alle virksomheder i bilbranchen og deres partnere, leverandørindustrien og virksomheder inden for områderne design og mærkekommunikation.

Dette års første vindere og deres priser præsenteres den 13. september 2011 (den første pressedag) på den internationale biludstilling i Frankfurt i forbindelse med Automotive Designers Night.

###

Kia Motors Corporation
KIA Motors Corporation (www.kia.com) producent af kvalitetsbiler til de ungdommelige blev grundlagt i 1944, og er Koreas ældste bilproducent. Som en del af Hyundai-KIA Automotive Group, er det KIAs mål, at blive et af verdens førende bilmærker. KIAs 13 produktions- og samlefabrikker er fordelt i otte lande, og de producerer over 1,5 millioner biler om året, og bilerne sælges og serviceres via et netværk af distributører og forhandlere i 172 lande. I dag har KIA over 42.000 ansatte og en årlig omsætning på over 14,6 milliarder dollar. KIA er hovedsponsor for Australian Open i tennis og er FIFAs officielle partner fra bilbranchen FIFA er hovedorganet bag VM i fodbold. KIA Motors Corporations slogan The Power to Surprise er et udtryk for KIAs vilje til at overgå kundernes forventninger gennem kontinuerlige nyskabelser i bilbranchen.

KIA Motors Europe
KIA Motors Europe er den europæiske salgs-, marketing- og serviceorganisation for KIA Motors Corporation. Hovedkvarteret er placeret i Frankfurt, Tyskland og dækker 25 lande i Europa.

KIA Import Danmark
KIA Import Danmark AS (www.kiamotors.dk) er et selskab under Nellemann koncernen (www.nellemann.dk), som blandt andet importerer så forskellige mærker som John Deere, Aston Martin, Jaguar, Fisker og Isuzu.

KIA Import Danmark AS, der startede herhjemme i 1996, beskæftiger cirka 40 ansatte. I 2010 har bilsalget efter finanskrisen stabiliseret sig til et fornuftigt niveau, og KIA Danmark AS har haft et godt år og opnået en markedsandel tæt på 5 %. KIA Import Danmark AS har hovedsæde i Fredericia, og er også i Danmark blandt de hurtigst voksende bilmærker.

Læs mere her

tags: USA, Danmark, euro, 2010, 2011, Tyskland, Europa, Australian, bilen, finanskrisen, Aston Martin, fodbold, dollar, omsætning, virksomhed, bilsalg, kreativ, Hyundai, slank, Fredericia, Motor, Europe, kommunikation, strategi, organisation, miljøvenlig, konkurrence, Korea, Jaguar, Kia Motors, miljø, hovedsponsor, Design,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar