søndag den 17. november 2013

Danskerne skifter for sent til sommerdæk

Ifølge eksperterne er der mange gode grunde til at få sommerdækkene på nu både sikkerhedsmæssige og økonomiske. Derfor mødte Euromaster for nylig danskerne til en dæksnak i landets Bilka-varehuse.

Det kan være lige så farligt at køre på vinterdæk om sommeren som det modsatte. Når det bliver varmt, er bremselængden betragtelig større med vinterdæk. Desuden viser tests, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet, og at man sparer brændstof med sommerdæk, der er konstrueret til tør vej. Derfor bør man køre på dæk, som er designet til årstiden.

Sådan lyder anbefalingen fra Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed, der råder danskerne til at få sommerdækkene på nu. Det gør også Euromaster, europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger, som af samme grund for nylig rykkede ind i landets 17 Bilka- og A-Z-varehuse igennem en hel uge med henblik på at møde flere hundrede tusinde forbrugere til en snak om sommerdæk.

Hver femte kører på vinterdæk i juni

Det halter stadig med at skifte mellem vinter- og sommerdæk på de tidspunkter, hvor det er optimalt ud fra et sikkerhedsperspektiv. Her tager vi i højere grad udgangspunkt i vores egen vurdering af vejrlig end i eksperternes anbefalinger. Omtrent hver fjerde af de bilejere, vi talte med i Bilka, vidste intet om, hvorfor der skal skiftes tilbage til sommerdæk, og hvornår det er mest hensigtsmæssigt. En optælling foretaget af Dækimportør-Foreningen i juni sidste år viste da også, at knap hver femte bilist selv på dette tidspunkt stadig kørte på vinterdæk, siger centerleder Søren Bak Rasmussen fra Euromaster.

Det er gået op for de fleste, at vinterdækkene giver et bedre vejgreb og kortere bremselængde i den kolde tid; men danskerne er ikke på det rene med de sikkerhedsmæssige fordele ved sommerdæk om sommeren, fortsætter centerlederen. Det bidrager efter hans vurdering til, at en stor del af bilejerne kører rundt på nedslidte dæk. Vinterdæks levetid mindskes med cirka 10 pct., hvis man kører med dem på de tidspunkter af året, hvor sommerdæk er det oplagte valg. Det er med til at forklare, at hver sjette dansker ifølge vores målinger kører rundt på nedslidte dæk, som burde skiftes.

På baggrund af Euromasters dialog med forbrugerne i landets Bilka-varehuse oplever Søren Bak Rasmussen en større bevidsthed hos danskerne om dæk, fælge og dæksikkerhed. Det er helt klart, at man tager mediernes skrækhistorier om kineserdæk seriøst og lytter til eksperternes råd om at fravælge de allerbilligste modeller. Samtidig oplever vi øget bevidsthed om faktorer som rullemodstand, aquaplaning og støjsvaghed i dækvalget, og at flere efterspørger store, brede dæk og smarte alufælge i vores 43 dækcentre, slutter han.

--

Kontrollér løbende dine sommerdæk

Når først sommerdækkene er kommet på, anbefaler Dækbranchens Fællesråd, at man af sikkerhedsmæssige hensyn løbende tjekker dem efter huskereglen LIV:

LUFTTRYK: Tjek dæktrykket hver 14. dag. Det gavner også pengepungen og miljøet i kraft af sparet brændstof.

INSPEKTION: Undersøg dækkene for skader. Dæk med revner eller buler skal repareres eller udskiftes.

VEJGREB: Kontrollér med jævne mellemrum, at mønsterdybden er mindst 3 mm.


Billedtekst

Ifølge eksperterne er der mange gode grunde til at få sommerdækkene på nu både sikkerhedsmæssige og økonomiske.

Læs mere her

tags: euro, bilen, økonomi, Bilka, penge, brændstof, miljø, fælg,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar