søndag den 24. november 2013

DSB har et historisk underskud

DSB's dugfriske halvårsrapport vidner om markant kundevækst, men også om en alvorlig økonomisk situation.

Som helt ny administrerende direktør i DSB kommer Christian Roslev i dag med sit første regnskab, regnskabet for første halvår. Og der er masser af udfordringer og en bunden opgave: At bringe DSB sikkert ud af krisen, gøre underskud til overskud, fortsætte den gode kundevækst, at sørge for flere tog til tiden samt at sikre tilfredse ejere, kunder og medarbejdere.

»Regnskabet markerer tydeligt sort på hvidt, at de store udfordringer, som jeg og mine kolleger i DSB står over for, er meget konkrete og nærværende. Vi har i en periode haft højere udgifter end indtægter, og vi taber penge hver dag. Det er alvorligt, og situationen skal løses. Men regnskabet fortæller også, at danskerne i rekordhøj grad søger mod toget og gerne vil DSB og toget.«

Et godt fundament
En af de største udfordringer for den nye direktør og DSB står at læse på den økonomiske bundlinje: Koncernens økonomiske resultat før skat for årets første seks måneder udgør nemlig et underskud på 67 millioner kroner hvilket medfører, at DSB løbende øger sin gæld.

»Vi går nu målrettet i kødet på de udfordringer, som vi står over for i DSB. Og vi har et stramt fokus på vores omkostninger og er meget bevidste om, at det er tvingende nødvendigt, at DSB bliver i stand til at levere gode økonomiske resultater i fremtiden, hvilket nødvendiggør flere effektiviseringer i virksomheden,« forklarer han.

Til gengæld satte danskerne sig 87 millioner gange til rette i et DSB-tog i samme periode. Det er det højeste antal kunder nogensinde på et første halvår i virksomhedens historie hele seks procent eller knap fem millioner flere rejser end i første halvår 2010.

Og kunderne får samtidig i høj grad tog til tiden. Således kørte 90,5 procent af alle DSB's Fjern & Regionaltog til tiden, og 95,2 procent af S-togene forlod perronerne til tiden i årets første seks måneder, hvilket er forbedringer sammenlignet med det første halve år af 2010.

»Vores flotte og historiske passagerfremgang giver sammen med en fornuftig rettidighed for togene et godt fundament for, at vi fortsat kan udfylde vores vigtige samfundsrolle. Fremgangen fortæller, at danskerne vil kollektiv transport og tog. Det gør mig fortrøstningsfuld. For hvis vi både skulle slås med for høje omkostninger og en vigende tilgang af kunder, så var der for alvor grund til at være bekymret,« siger direktøren.

Toneangivende aktør
Christian Roslev betoner, at det klare mål for DSB's nye ledelse og resten af virksomheden er hurtigst muligt at genskabe en rentabel forretning og samtidig at spille en markant rolle i forhold til transportsektoren og samfundsudviklingen generelt:

»Vi skal arbejde hårdt på at genskabe stoltheden omkring DSB hos både ejere, medarbejdere og kunder. DSB skal målrettet styrke positionen som danskernes foretrukne kollektive transportmiddel, da vi ønsker at være den toneangivende og primære aktør i politikernes ambition om en fordobling af togtrafikken frem mod 2030,« siger Christian Roslev.

Hele DSB's halvårsrapport 2011 med særligt forord af bestyrelsesformand Peter Schütze og administrerende direktør Christian Roslev kan læses her (http://bit.ly/qIGiJH)

For yderligere kommentarer kontakt DSB Kommunikation på 2468 0000.

Læs mere her

tags: 2010, 2011, underskud, direktør, politi, økonomi, regnskab, bestyrelsesformand, DSB, trafikken, virksomhed, S-tog, penge, omkostninger, transportmiddel,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar