søndag den 8. september 2013

Topfart på racerbanen med ventilatorer fra ebmpapst

Syddansk Universitet SDU valgte ventilatorer fra ebmpapst, da der til årets Formula Student konkurrence mod andre universiteter skulle findes en energieffektiv løsning til luftkøling af el-bilens batterier.

Hen over sommeren har maskiningeniør-studerende fra SDU testet deres en-mands racerbil i konkurrence med studerende fra hele verden. Det blev ikke til topplaceringer denne gang, men de 40 studerende har gennem hele projektet lært en masse om køretøjskonstruktion og om at trække på danske virksomheder, der med deres knowhow kunne øge chancerne på racerbanerne i England, Tyskland og Ungarn.

- Vi er meget tilfredse. Det har været en super fed oplevelse at være med til dette projekt og ikke mindst at være med til de afsluttende løb, fortæller Stephan Jensen, der er Diplomingeniør i maskinteknik 4. semester og desuden Team Captain for Viking VI.

Projektet Viking VI er et ét semesters universitetsprojekt, som kører på Syddansk Universitet SDU hvert andet semester og afsluttes med racerløb mod tilsvarende universiteter i andre lande. I dette semester har der deltaget af 20 Robotingeniør-studerende og 20 Maskiningeniør-studerende, som har arbejdet med design, konstruktion og dimensionering ved hjælp af avancerede computerværktøjer og ingeniørmæssige konstruktionsberegninger.

Eksperthjælp

Undervejs i processen fik holdet bag racerbilen Viking VI brug for en effektiv luftkøling af bilens batterier, der udvikler en hel del varme, når de aflades under acceleration. Så de studerende gik på jagt efter ventilatorer, der kunne tilfredsstille deres krav om en høj ydelse, lavt strømforbrug og en tilpas størrelse.

Valget faldt på ebmpapst aksial ventilator 8212 J/2H4P, der har så små dimensioner, at der kunne indbygges 4 stk. i batterikassen. Effekten er høj nok til at afkøle batteriet tilstrækkeligt og strømforbruget så lille, at blæserne uden problemer kunne køre på batteriets 12 volts spænding.

- Det var guld værd, at vi kunne trække på ebmpapsts ekspertise. Vi havde selv et bud på, hvilken type ventilator, vi ville have, men efter en snak om bl.a. styresystem og modstand endte vi med en anden type. Hvis vi ikke havde kontaktet ebmpapst, var vi endt med en svagere løsning, og det havde været katastrofalt, fortæller Stephan Jensen.

Bedste resultat nogensinde

Formula Student er delt op i statiske og dynamiske events: De statiske events afholdes stort set som mundtlige eksaminer med ledende ingeniører fra motorsportsverdenen som dommere, men det er de dynamiske events på racerbanen, som de studerende ser frem til. Det er her, deres bil for alvor skal testes i acceleration, sprint, slalom og sidst men ikke mindst endurance , hvor der køres 22 km og skiftes fører undervejs. Her bliver tiden også sammenholdt og vurderet i forhold til forbruget af energi.

I to af løbene kunne Viking VI desværre ikke gennemføre Endurance, men ved løbet i Tyskland i august fungerede alt, som det skulle, og holdet kunne notere sig en 4. plads. Det blev til en samlet 10. plads i Tyskland det bedste resultat nogensinde.

Fakta

Racerbilen Viking VI

- Vægt: 217,5 kg.
- Motor: Yasa 100 100 kW ca. 134 BHP
- Ramme: 37 kg med pulverlakering 4130 stål rør
- Acceleration: 75 m nås på 4,2 sekunder med en sluthastighed på lige under 120 km/t.
- Ca. 95 % af bilen er, ved hjælp af drejebænke, fræseanlæg og godt håndelag, bygget af de studerende selv.

Battery pack med luftkøling

Der er benyttet ebmpapst blæsere (8212 J/2H4P) til luftkøling af de 192 battericeller, som er inddelt i 8 batteribanke. I batteripakken er der indbygget et Battery Mangement System (BMS). Dette måler blandt andet temperaturerne på alle battericellerne.

Hvis en af battericellerne overstiger 35 grader celsius, vil BMS en aktivere blæserne med lav hastighed. I takt med at battericelletemperaturen stiger yderligere, vil blæserne rampe op og nå sine fulde omdrejninger ved en temperatur på 45 grader celsius. Det er valgt for at køre blæserne med lav hastighed ved lave temperaturer for at minimere strømforbruget. Hastigheden styres via PWM indgangssignalet på blæserne.

Læs mere her

tags: England, Tyskland, bilen, Ungarn, computer, virksomhed, HP, motorsport, energi, Motor, Syddansk Universitet, studerende, konkurrence, strømforbrug, værktøj, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar