søndag den 22. september 2013

Rust bekymrer bilejerne mest i efteråret

Værkstedsportalen autobutler.dk afslører, at rustbeskyttelse er det, der optager bilejerne mest i løbet af efteråret.

Selvom sommeren har været lang og tør, skal man allerede nu i gang med at gøre sig tanker om rustbehandling. Når først vintervejret sætter ind, kan det være for sent. Det skyldes, at mange rustcentre bliver overløbet, når Kong Frost indtager landet, og har op til en måneds ventetid på undervognsbehandling, når der er mest travlt.

Rustbeskyttelse er, ikke overraskende, meget sæsonrelateret. I netop denne periode fra omkring 1. september og frem til nytår er det faktisk den mest søgte opgave i vores system. Det giver travlhed i rustcentrene, og derfor er det en god idé, at tage affære inden vejene begynder at blive saltet, og ventetiden på behandling bliver lang , siger Peter Michael Oxholm Zigler, partner i værkstedsportalen autobutler.dk.

Det danske klima er den helt store synder
Sammen med fugt er salt nemlig en af de helt store syndere, når det kommer til rust. Af samme årsag giver det danske klima helt optimale betingelser for korrosion: Sjap, salt og svingende temperaturer æder i bogstaveligste forstand bilen op, hvis den ikke er beskyttet af en ordentlig rustbehandling.

Alle dele af bilen er udsat for rust, men det er undervognen og hulrum, der er hårdest ramt. Disse dele er mest eksponeret for salt, vand og stenslag henover vinteren, men er samtidig også de områder på bilen, der er sværest selv at undersøge for begyndende rust. Derfor bør du få en professionel til efterse bilen, inden vinteren rammer landet.


Faktaboks:

Google-søgninger på henholdsvis Rustbeskyttelse og Undervognsbehandling topper hvert eneste år i september og oktober, og tendensen er stigende over de foregående fem år. Der var eksempelvis 30 % flere søgninger på ordet Undervognsbehandling i oktober 2012 ift. samme søgning i oktober 2008.

En tommelfingerregel siger, at en bil bør rustbehandles hvert andet år. Er der tale om en bil, der ikke er blevet undervognsbehandlet i mange år, kan det dog være nødvendigt med supplerende rustbeskyttelse allerede indenfor 6 til 12 måneder.

Teknologisk Institut påpeger at rust ikke blot kan blive dyrt for bilejerne men også på sigt skader bilens sikkerhed på grund af bl.a. tæring af bremserør, hjulophæng og styretøj.

Man kan altid indhente tre gratis og uforpligtende tilbud på undervognsbehandling hos værkstedsportalen autobutler.dk.


Læs mere her

tags: 2008, bilen, nytår, portal, Google, vintervejr, 2012, Teknologisk Institut, hjulophæng, bremser, undervognen, rustbeskyttelse, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar