torsdag den 18. juli 2013

Nu produceres dækkene til næste vinter

Tre års udvikling og afprøvninger går forud, når et nyt Continental dæk kommer på markedet.
I sommerens lune temperaturer er Continentals fabrikker i Europa godt i gang med at producere dæk til næste vinter. Som i de foregående år forventer koncernen at levere mere end 20 millioner vinterdæk til forhandlere verden over.

For at sikre denne leverance er produktionen gået i gang allerede i maj. Vinterdækkene til flere af de store markeder i Europa, blandt andet Skandinavien, produceres på Continentals to tyske fabrikker i Aachen og Korbach, oplyser Georg Nielsen, administrerende direktør for Continental Dæk Danmark A/S.

Særlige dæk til Skandinavien
Især fabrikken i Korbach er blevet lidt af en specialist i vinterdæk. Det gælder blandt andet pigdæk til de barske betingelser, der gælder i det mere nordlige Skandinavien og Rusland.

"Andre typer vinterdæk er specielt udviklet udelukkende til det skandinaviske marked. Her bruges der ekstra bløde gummiblandinger for at sikre det bedst mulige greb på en isglat vejbane. Længere nede i Europa ville den type dæk blive slidt op i løbet af bare en enkelt sæson, så vores fabrikker i Tyskland, Frankrig, Portugal, Tjekkiet, Slovakiet og Rumænien producerer vinterdæk, der er skræddersyet til de lokale betingelser rundt om i Europa", siger Georg Nielsen.

Testes i Lapland og New Zealand
Inden dækkene overhovedet sættes i produktion, er de gennem en flere år lang testperiode og udsættes for alle tænkelige vejrbetingelser og vejforhold. Det sker blandt andet i Lapland nord for Polarcirklen og i New Zealand og også på Continentals topteknologiske testcenter Contidrom nær Hannover i Tyskland.

Disse mange tests under forskellige forhold sikrer, at hver type af vinterdæk er optimeret i forhold til, hvad de kan blive udsat for med hensyn til vand, sne, is og kulde.

Testvinder var tre år på vej
Georg Nielsen: "Et dæk som vores testvinder ContiWinterContact TS 850 var gennem tre års udvikling og tests, før det blev sendt på markedet. Heraf bruges det sidste år på at teste dækket på vores egne testanlæg og på almindelig vej. Helt afgørende er dækkets sikkerhedsmæssige egenskaber for eksempel hvordan det bremser på tør eller våd vej, sne eller is. Også stabilitet er et vigtigt testpunkt, så vi ved, hvordan dækket agerer, hvis der drejes skarpt."

"Vores udgangspunkt er, at en almindelig hverdagsbilist skal føle sig tryg, fordi han eller hun kan stole på, at dækkene gør, som de skal", siger Georg Nielsen.

Som at være med i tikamp
Det er relativt simpelt at fremstille et dæk, der topper inden for et eller to kriterier. Men at udvikle et vinterdæk med topegenskaber inden for alle forhold er en udfordring. Georg Nielsen sammenligner det med atletikkens sprinter og tikæmper:

"Sprinteren kan koncentrere sig om 100 meteren, men tikæmperen skal være på toppen i alle discipliner. Det samme gælder os, når vi skal udvikle et dæk med det design, den sammensætning og den profil, der gør bilisten sikker i alle situationer. Vores forskere og ingeniører arbejder konstant på at gøre dækkene endnu bedre og mere sikre. Derfor er et dæk som ContiWinterContact TS 850 bedre end sin forgænger på alle punkter lige fra bremseegenskaber til lavere rullemodstand."


Mælkebøtter i stedet for gummi
Continentals udviklingsafdeling ønsker i videst muligt omfang at fremme bæredygtige løsninger. Georg Nielsen oplyser, at der er stort fokus på at få råmaterialer, der kan reproduceres ad naturlig vej.

"Brugen af rågummi vil vi gerne minimere. Mælkebøtter har vist sig at have ganske glimrende egenskaber som erstatning for gummi, så det er naturligvis et felt, som forskerne hos Continental er meget opmærksomme på", siger Georg Nielsen.

Fakta om Continental

Med en omsætning på 32,7 milliarder i 2012, er Continental blandt de førende leverandører til bilindustrien på verdensplan. Som leverandør af bremsesystemer, systemer og komponenter til drivaggregater og chassiser, instrumentering, infotainment løsninger, bilelektronik, dæk og tekniske elastomerer bidrager Continental til øget køresikkerhed og global klimabeskyttelse. Continental er desuden en ekspert partner i netbaseret bil kommunikation. Continental-koncernen har i øjeblikket omkring 170.000 medarbejdere i 46 lande.

Som en af verdens førende dækproducenter med mere end 42.000 ansatte opnåede Dæk-divisionen en omsætning på mere end 9.7 milliarder i 2012 og har i dag 22 produktions- og udviklingssteder i verden. Det brede produktsortiment og løbende investeringer i R&D yder et stort bidrag til en omkostningseffektiv og miljømæssigt effektiv mobilitet.

Continental er officiel sponsor for 2014 FIFA World Cup i Brasilien og UEFA EURO 2016 i Frankrig.

Læs mere:
www.conti.dk
Contidk.mobi
www.conti-truck-tires.com
www.conti-truck-tires.dk
www.ContiSoccerWorld.de
Media Database: www.mediacenter.continental-corporation.com

Læs mere her

tags: UEFA, Danmark, Tyskland, Europa, direktør, bilindustri, Frankrig, Rumænien, Rusland, EU, New Zealand, Brasilien, 2012, omsætning, 2016, teknologi, skandinavisk, kommunikation, Continental, Skandinavien, Tjekkiet, Slovakiet, miljø, Portugal, 2014, bremser, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar