søndag den 28. juli 2013

Aldrig mere flade bil-batterier

Mange bilister kender til dét at sætte nøglen i og dreje og så sker der ingenting.

Batteriet er fladt, og man kan ingen vegne komme. Måske har du glemt at slukke lygterne. Eller GPS'en. Eller noget helt tredje. Biler i dag er fyldt med elektronik, der hurtigt kan dræne batteriet. Og få ting kan indlede dagen så dårligt som en bil, der ikke vil starte.

Falcks største synder
Hos Falck kender man kun alt for godt til problemet.

Det er klart den type assistancer, vi har flest af. Omkring en femtedel af alle vores assistancer er til folk med batteriproblemer. En del skyldes naturligvis de hårde vintre, vi har haft, men rigtig mange tænker ikke over, at en moderne bil hele tiden bruger lidt strøm. Samtidig har mange en GPS, mobil eller smartphone til opladning mv., og det bruger også batteriets energi , fortæller autochef hos Falck, Morten Svith Rosenlund.

I 2012 måtte Falck hjælpe mere end 80.000 bilister for at genoplive et dødt batteri.

Sensor holder øje med batteriet
Continental, der udover dæk også udvikler meget af den elektronik, bilerne indeholder, producerer en sensor, der overvåger batteriets energiniveau.

Intelligent Batteri Sensor er en boks på størrelse med en tændstikæske, som installeres på bilens batteri. Her overvåger den al aktivitet og advarer, hvis batteriets energiniveau bliver kritisk lavt. Samtidig holder sensoren øje med batteriets generelle tilstand, så man i god tid kan få det tjekket eller skiftet , forklarer Georg Nielsen, administrerende direktør i Continental Dæk Danmark A/S.

Fremtiden er intelligent
Intelligent Batteri Sensor er endnu et skridt på vejen mod en mere intelligent bil, som selv hjælper til og fortæller, hvad og hvornår der er problemer.

Det er ikke bare en lille rød lampe, der lyser på instrumentbrættet. Sensoren kan selv afbryde bilen elektronik, for eksempel radioen, hvis den vurderer, at der ikke er energi nok til resten af bilen. På sigt skal den også kunne sende en SMS til ejeren, som så ved, om batteriet er klart til næste tur , fortæller Georg Nielsen.

Hos Continental vurderer man, at Intelligent Batteri Sensor kan forlænge bilbatteriers levetid med mellem 10 og 20 % gennem korrekt op- og afladning.

Billedtekster:

Batterisensoren monteres på batteriet.

I fremtiden kan bilerne selv registrere, om batteriet er lavt, og give føreren besked, fx via en Smartphone App.

###

Fakta om Continental

Med en omsætning på 32,7 milliarder i 2012, er Continental blandt de førende leverandører til bilindustrien på verdensplan. Som leverandør af bremsesystemer, systemer og komponenter til drivaggregater og chassiser, instrumentering, infotainment løsninger, bilelektronik, dæk og tekniske elastomerer bidrager Continental til øget køresikkerhed og global klimabeskyttelse. Continental er desuden en ekspert partner i netbaseret bil kommunikation. Continental-koncernen har i øjeblikket omkring 170.000 medarbejdere i 46 lande.

Som en af verdens førende dækproducenter med mere end 42.000 ansatte opnåede Dæk-divisionen en omsætning på mere end 9.7 milliarder i 2012 og har i dag 22 produktions- og udviklingssteder i verden. Det brede produktsortiment og løbende investeringer i R&D yder et stort bidrag til en omkostningseffektiv og miljømæssigt effektiv mobilitet.

Continental er officiel sponsor for 2014 FIFA World Cup i Brasilien og UEFA EURO 2016 i Frankrig.

Læs mere:
www.conti.dk
Contidk.mobi
www.conti-truck-tires.com
www.conti-truck-tires.dk
www.ContiSoccerWorld.de
Media Database: www.mediacenter.continental-corporation.com

Læs mere her

tags: UEFA, Danmark, direktør, bilindustri, bilen, Frankrig, EU, radio, Falck, Brasilien, 2012, omsætning, 2016, energi, Intel, kommunikation, Continental, miljø, 2014, Fakta,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar