fredag den 14. marts 2014

Folketinget skærper krav til kørelærere

Skærpede krav for at blive godkendt som kørelærer, forhøjet aldersgrænse og obligatorisk efteruddannelse. Sådan lyder de nye krav til kørelærere i et lovforslag, som Folketinget i dag har vedtaget. Målet er at øge trafiksikkerheden.
Fremover vil man ikke længere kunne møde nye kørelærere under 24 år, der ikke har haft undervisning i voksenpædagogik, på landets køreskoler. Som noget nyt bliver aldersgrænsen for kørelærere nemlig sat op fra 21 til 24 år. Samtidig kommer et nyt krav om, at man skal have gennemført et pædagogisk undervisningsforløb for at kunne blive godkendt som kørelærer. Tidligere har der intet formelt uddannelseskrav været. Det fremgår af et lovforslag, som et bredt flertal i Folketinget netop har vedtaget. Formålet er at øge trafiksikkerheden.

Det er uhyre vigtigt, at unge påvirkes til at køre sikkert og hensynsfuldt, så vi får færre uheld i trafikken.

Justitsminister Karen Hækkerup udtaler:

"Jeg er især glad for, at vi nu styrker kørelærerens opgaver i forhold til at holdningsbearbejde navnlig de unge elever. For det er uhyre vigtigt, at unge påvirkes til at køre sikkert og hensynsfuldt, så vi får færre uheld i trafikken."

Den nye lov medfører bl.a.:

Kørelærere skal fremover have gennemført et pædagogisk grundforløb med fokus på voksenuddannelse svarende til 120 timer. I dag er der ingen formelle uddannelseskrav for at blive optaget på kørelæreruddannelsen.

Kørelærere skal fremover være 24 år – mod tidligere 21 år. Aldersgrænsen for at få kørekort er for flere typer køretøjer, herunder stor motorcykel, som udgangspunkt 24 år. Aldersgrænsen for kørelærere vil i fremtiden flugte med denne aldersgrænse.
Kørelærere skal fremover have kørekort til flere kørekortkategorier. Et bredt kendskab til flere typer af køretøjer vil give kørelærerne bedre mulighed for at sikre elevernes forståelse for andre køretøjers særlige forhold.

Obligatorisk krav om efteruddannelse som betingelse for fornyelse af godkendelsen som kørelærer. Det er der ikke krav om i dag.

Lovforslaget er første tiltag i en igangværende revision og modernisering af kørelærererhvervet med henblik på at højne kvaliteten i køreundervisningen. Forslaget bygger på anbefalingerne fra et udvalg, der afgav rapport i oktober måned 2013.

Lovforslaget træder i kraft den 1. april 2014.

Baggrund

Justitsministeriet besluttede i maj 2013 at nedsætte et udvalg, som skulle komme med konkrete forslag til ændringer af kørelæreruddannelsen med udgangspunkt i, at uddannelsen fortsat skal foregå i et privat regi.

Udvalgets opgaver er beskrevet således i kommissoriet:

"Der nedsættes under Justitsministeriet et udvalg, der har til opgave at komme med konkrete forslag til ændringer af kørelæreruddannelsen, der kan bidrage til at højne kvaliteten i køreundervisningen. Udvalget skal tage udgangspunkt i, at uddannelsen fortsat skal foregå i et privat regi.

Udvalget skal udarbejde udkast til sådanne nye lovregler og administrative forskrifter, som måtte være nødvendige for at gennemføre udvalgets forslag til ændring af kørelæreruddannelsen.

Udvalget skal desuden overveje, om der i tilknytning til ændringer i kørelæreruddannelsen også er behov for at justere den almindelige køreuddannelse, herunder navnlig med henblik på øget holdningsbearbejdelse af nye bilister.

Såfremt udvalget finder, at der er behov for en ændring af den almindelige køreuddannelse, skal udvalget udarbejde udkast til relevante nye lovregler eller administrative forskrifter.

Udvalget skal vurdere eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser af udvalgets forslag og anbefalinger og overveje mulig finansiering af eventuelle merudgifter."

Udvalget fokuserede i sin første delrapport på kravene til at opnå godkendelse som kørelærer og spørgsmålet om indførelse af obligatorisk efteruddannelse, og pegede på, at der bør ske en skærpelse af kravene til at blive kørelærer.

Rapporten blev sendt i høring i oktober måned 2013, og lovforslaget er udarbejdet på baggrund af anbefalingerne i rapporten.

Læs mere her

tags: økonomi, uddannelse, Justitsminister, 2013, Folketinget, Lovforslag, lovforslaget, trafikken, Justitsministeriet, efteruddannelse, undervisning, uddannelseskrav, 2014,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar