torsdag den 10. oktober 2013

Dobbelt op på bøden for fartsyndere ved vejarbejde

Regeringen vil fordoble bøden over for bilister, som begår hastighedsovertrædelser ved vejarbejde. Nyt lovforslag betyder samtidig, at der kan ske betinget frakendelse af førerretten allerede ved hastighedsoverskridelser på 40 pct. ved vejarbejde.
Justitsminister Morten Bødskov har i dag sendt et lovudkast om skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde mv. i høring.

Justitsminister Morten Bødskov siger:

For høj fart er skyld i mange alvorlige trafikulykker. Vi har set en positiv udvikling i de seneste år, men skal det lykkes at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken yderligere, så er der behov for yderligere tiltag over for de bilister, som ikke overholder hastighedsgrænserne.

Det er vigtigt, at de personer, der arbejder på vores veje for at holde dem i god og sikker stand, kan udføre deres arbejde under sikre og trygge forhold. Ved at fordoble bøden for at køre for stærkt og nedsætte grænsen for, hvornår der skal ske betinget frakendelse af førerretten i de sammenhænge, skaber vi et klart incitament til at tage hastighedsnedsættelsen alvorligt.

Regeringen vil desuden sikre, at sager om ikke-klipudløsende hastighedsforseelser konstateret ved automatisk trafikkontrol ekspederes med den fornødne hastighed, så det opleves, at sådanne forseelser sanktioneres konsekvent og hurtigt. Det skal ske ved, at der indføres et betinget objektivt ansvar for køretøjets ejer eller bruger i den slags sager. Der skal dog være en klar og let adgang til at undgå strafansvaret, bl.a. hvis den, der rent faktisk var fører på gerningstidspunktet, erkender at have været fører af køretøjet på gerningstidspunktet.



Baggrund om skærpet sanktion ved vejarbejde

Det lovudkast, der nu er sendt i høring, er et led i regeringens fortsatte indsats for at forbedre færdselssikkerheden. For høj fart er skyld i eller er medvirkende årsag til et betydeligt antal dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken. Rådet for Sikker Trafik anslår således, at hvert tredje trafikdrab vil kunne undgås, hvis alle overholdt hastighedsgrænserne. Regeringen er derfor klar til at skærpe indsatsen over for de bilister, som ikke overholder hastighedsgrænserne.

På den baggrund lægger lovforslaget op til at skærpe sanktionerne for hastighedsovertrædelser begået ved vejarbejde eller arbejde af tilsvarende karakter på eller ved vejen. De skærpede sanktioner gælder på steder, hvor det er tydeligt, at den generelle hastighedsgrænse ved færdselstavler eller anden afmærkning er midlertidigt nedsat af hensyn til det pågældende arbejde. Formålet hermed er at skabe et særligt incitament til at overholde hastighedsgrænserne ved vejarbejde mv., hvor arbejdere ofte befinder sig tæt på kørebanen under risikofyldte omstændigheder, og derved øge sikkerheden for de personer, som udfører vejarbejde mv.

Bøder for hastighedsovertrædelser fastsættes i dag som udgangspunkt på baggrund af størrelsen af den procentvise hastighedsovertrædelse, eventuelt kombineret med et såkaldt højhastighedstillæg. Foretages hastighedsovertrædelsen under de ovennævnte omstændigheder foreslås bøden fordoblet. En sådan fordobling skal ske i forhold til den samlede bøde, der i dag udregnes efter færdselsloven, herunder f.eks. også efter tillæg af et højhastighedstillæg.

Samtidig udvides brugen af betinget frakendelse, således at der under de ovennævnte omstændigheder i forbindelse med vejarbejde eller arbejde af tilsvarende karakter på eller ved vejen, skal ske betinget frakendelse, når hastighedsoverskridelsen er på 40 pct. eller mere. Dette sker i dag og vil på vejstrækninger uden vejarbejde mv. fortsat ske ved en hastighedsoverskridelse på mere end 60 pct.

Baggrund om objektivt ejeransvar

Automatisk Trafikkontrol (ATK) har vist sig at være et fleksibelt redskab for politiet, når det handler om som led i den samlede indsats over for trafikanter, som ikke overholder hastighedsgrænserne effektivt at kunne foretage hastighedskontrol.

I tilknytning hertil foreslås der for det andet med lovforslaget indført en særlig form for betinget objektivt strafansvar for ejeren (brugeren) af et køretøj i visse sager om overtrædelse af hastighedsbegrænsningerne i færdselsloven konstateret ved ATK. Det betingede objektive strafansvar gælder i sager, hvor det ikke er et spørgsmål om klip i kørekortet, frakendelse af førerretten eller kørselsforbud (dvs. hvor hastighedsoverskridelsen er på højst 30 pct.). Efter den foreslåede ordning pålægges ejer strafansvaret (i form af bødeansvar), medmindre den pågældende kan udpege en anden fører på gerningstidspunktet, som erkender at have ført køretøjet på gerningstidspunktet, eller en anden var uberettiget i besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet. Såfremt en bruger af køretøjet er registreret i Køretøjsregisteret, holdes denne dog frem for ejeren i udgangspunktet ansvarlig.

Rigspolitiet har oplyst, at godt 85 % af alle ATK-sager angår hastighedsovertrædelser på højst 30 pct.

Formålet med at indføre en særlig form for betinget objektivt ansvar er at effektivisere sagsbehandlingen i de omhandlede sager og sikre, at de ekspederes med den fornødne hurtighed, således at overtrædelser af hastighedsgrænserne sanktioneres konsekvent og hurtigt.

I Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan for 2013-2020 peges på et objektivt ejeransvar ved mindre hastighedsovertrædelser som led i at skabe fokus på færdselssikkerhed. En lignende ordning med et betinget ejeransvar eksisterer i dag også i Belgien.

Strafansvar for ATK-lovovertrædelser pålægges allerede i dag i praksis på et objektiviseret grundlag i et meget stort antal sager på baggrund af politiets entydige målinger. I en betydelig del af sagerne er der tale om, enten at ejeren rent faktisk selv førte køretøjet, eller at føreren af køretøjet er i nærmeste familie med køretøjets ejer (dvs. ejerens ægtefælle, samlever eller børn).

Yderligere oplysninger

Journalister kan kontakte kommunikationschef Emil Melchior på 4017 6737.

Læs mere her

tags: politi, retten, Justitsminister, 2013, færdselsloven, 2020, Belgien, 2020, regeringen, lovforslaget, trafikken, dræbt, kommissionen, trafikulykke, ulykker, regering, trafikdrab, kommunikation,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar