torsdag den 15. marts 2012

Sparsom og sportslig: Ny Polo Blue GT

I den nye Polo BlueGT forener Volkswagen suveræn dynamik med ekstrem sparsommelighed. Ved hjælp af ACT-cylindermanagement, der for første gang bruges i et Volkswagen produkt, er det lykkedes Volkswagen at få den omdrejningsvillige 1,4 TSI-motor med 140 hk til at køre 21,2 km/l. Vælger man Polo BlueGT med DSG-gearet kan bilen sågar køre hele 22,2 km/l, det er vel og mærke benzin ikke diesel. Polo BlueGT har en tophastighed på 210 km/h og når 100 km/h på blot 7,9 sek. Denne unikke kombination af dynamik og sparsommelighed er opstået i samspillet mellem ACT-systemet, downsizing (mindre motorer, men med direkte indsprøjtning og kompressor) og BlueMotion Technology (bla. Med genvinding af bremseenergien, aerodynamiske optimeringer af karossen og start-stop-system). Polo BlueGT skaber bro mellem Polo 1,2 TSI/105 hk og Polo GTI/180 hk. Polo BlueGT kommer til Danmark allerede til august.

ACT-Brændstofbesparende teknologi.
Polo BlueGT er det første produkt fra Volkswagen, der benytter sig af cylinder-frakobling. Som den første producent benytter Volkswagen det aktive cylinder-management-system i de små klasser. Den brændstofbesparende teknologi, har tidligere hovedsageligt været benyttet til store 8- og 12-cylindrede motorer. Systemet slår den anden og tredie cylinder fra ved lav belastning og derved reduceres benzinforbruget med 0,4 l/100 km. Ved en konstant hastighed på 50 km/h i tredje eller fjerde gear, spares der sågar en liter benzin pr. 100 km. Og selv ved 70 km/h i femte gear spares der 07 l/100 km.

ACT-funktion.
ACT-systemet aktiveres ved omdrejninger mellem 1.250 og 4.000 o/min og ved et drejningsmoment mellem 25 og ca. 100 Nm. Giver man gas, slår de to cylindre dog helt ubemærket til igen. Volkswagens ingeniører lover dog, at Polo BlueGT kører nøjagtigt lige så støjsvagt og uden vibrationer med blot to cylindre som med alle fire slået til. Intelligent: Ved hjælp af en sensor ved speederen og et monitoreringssoftware, genkender systemet, når der køres uregelmæssigt, fx i en rundkørsel eller ved lidt mere sportslig kørsel. I disse tilfælde slår cylindrene ikke fra. Om det er to eller fire cylindre, der er aktive ses ved et symbol i multifunktionsanlægget.

Exterieur Polo BlueGT.
Den nye Volkswagen er blevet udstyret med nye 17" letmetalfælge, GT-emblem i fronten og bagpå (sidstnævnte med tillæg af ?BLUEMOTION") og en ny udstødning er nogle af de markante kendetegn ved Polo BlueGT. Der du over har Polo BlueGT lånt en række detaljer fra hhv. Polo GTI og Polo BlueMotion. AF GTI-features er det spoileren bagpå, den bageste stødfanger og diffusoren. Tillige med tågeforlygterne med dagskørelys. Frau Polo BlueMotion, har man hentet sideskørterne og den sortlakerede front ligesom Polo BlueGT er sænket 15 mm og har en særlig undervognsbeklædning, der gør bilen mere aerodynamisk.

Interieur Polo BlueGT. I Polo BlueGTs indre er det klart GTI´en der har været inspirationskilde. Polo BlueGT har sportsæder foran med nydesignet stof, sort taghimmel og beklædning af stolperne, nøjagtig som i Polo GTI. Desuden har Polo BlueGT et sportslæderret med et BlueGT-emblem og diverse kromdetaljer i kabinen, gør at man ikke er i tvivl om, hvilken Polo man opholder sig i.

Med den nye Polo BlueGT er det for alvor blevet sjovt at spare og den forventes til Danmark allerede i august.

Læs mere her

tags: Danmark, bilen, EM, benzin, teknologi, energi, Intel, brændstof, Vælger, GTI, Volkswagen, fælg, udstødning,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar