onsdag den 3. november 2010

Nattefrost stiller større krav til biler

Så er frosten kommet. Bilerne skal køre mere forsigtigt især dem, der kører uden vinterdæk og dermed får længere bremselængde.

Selvom dagstemperaturene stadig er i plus, ligger temperaturen om natten ved frysepunktet. Det betyder, at vinteren rykker nærmere og at danske bilister skal holde øje med sne og is på vejene. Især , hvis de endnu ikke har fået skiftet til vinterdæk. Ca. 30 procent af de danske biler kører uden vinterdæk, viser tal fra Rådet for større Dæksikkerhed.

Bremsetests dokumenterer, at biler med vinterdæk bremser klart bedre i vinterføre end biler med sommerdæk. Teknologien bag vinterdæk udvikles desuden hele tiden. Dækkene bliver bedre til at bremse på vådt og tørt underlag. Det betyder, at man er dækket ind, selvom der ikke falder sne foreløbig, siger adm. dir. hos Continental Dæk Danmark A/S.

Continental Dæk Danmark A/S mener, at danskerne bør være ekstra forsigtige i denne tid. Selvom vinteren sidste år var hård, så undervurderer mange traditionelt risikoen for at skride ud. Samtidig stoler mange bilister på elektroniske bremse- og styresystemer som ABS og ESC.

Mange bilister føler sig sikre om vinteren, blot fordi deres bil har disse systemer, som giver en mere sikker kørsel. Men de er i realiteten værdiløse uden vinterdæk, fordi bilen mangler et fast greb i vejen og ikke kan bremse hurtigt. Det kan betyde, at bilen skrider ud. Continentals vinterdæk er som de eneste udviklet og designet, så bilisten kan udnytte ABS og ESC bedst muligt, fortæller Georg Nielsen, adm. dir. for Continental Dæk Danmark A/S.

Faktaboks: Dæk bremser forskelligt

Tests foretaget af Continental viser, at der er markant forskel på, når en bil bremser med sommerdæk og vinterdæk.

Opbremsning med 50 km/t på sne:
Vinterdæk: 35 m.
Sommerdæk: 43 m.

Opbremsning med 30 km/t på is:
Vinterdæk: 57 m.
Sommerdæk: 68 m.

Faktaboks: Gør bilen klar til vinter

Kontrollér dækmønstret
Loven kræver minimum 1,6 mm dækmønster, men bl.a. Rådet for Sikker Trafik anbefaler 3 mm til snekørsel.

Tjek dæktryk
Du bremser bedre og kører mere sikkert i kurver med det rigtige dæktryk. Samtidig slides dækket mindre, og rullemodstanden og dermed forbruget af brændstof og CO2 falder. Mål dæktryk hver 14. dag.

Tjek køler- og sprinklervæske
Undgå at bilen ikke kan starte og ruderne ikke kan vaskes ved at sikre, at begge er fyldt op. Uden kølervæske kan du risikere, at motoren sprænger.

Virker batteriet
Din bil starter ikke uden et velfungerende batteri. Undersøg om elektroderne er irret, og om batteriet lækker væske. Hvis ja, bør det udskiftes.

Olie på låse og lister
Vinteren kan gøre bilen knastør. Smør låse og dørlisterne af gummi med olie eller silikone, så de ikke fryser til.

Husk
Sneskraber til at rydde ruderne for is og sne, så du kan orientere dig i trafikken, samt skovl og slæbetov, hvis du skulle sidde fast.

Læs mere her

tags: Danmark, silikone, bilen, Olie, trafikken, Continental , brændstof,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar