onsdag den 7. oktober 2015

Forbrugerombudsmanden politianmelder endnu en bilimportør


Forbrugerombudsmanden politianmelder endnu en bilimportør for at overtræde markedsføringsloven. Denne gang er det FCA Denmark A/S.Politianmeldelsen vedrører FCA Denmark A/S' markedsføring af billån i tre kampagner på hjemmesiden fiat.dk.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at FCA Denmark A/S har overtrådt markedsføringsloven, fordi:

FCA Denmark A/S på to bannere markedsførte billån med rentesatser uden at vise de lovpligtige kreditoplysninger, fx ÅOP, samme sted. Oplysningerne stod først et klik væk i selve kampagnerne.
FCA Denmark A/S ikke gav forbrugerne de lovpligtige kreditoplysninger på en tilstrækkelig fremtrædende måde i nogen af de tre kampagner. Kreditoplysningerne blev først vist nederst på siderne efter oplysninger om fx udstyr og efter flere knapper, som linkede til andre sider.
FCA Denmark A/S i to af kampagnerne vildledte forbrugerne ved at markedsføre en rente på 1,99 procent uden at oplyse om, at der var tale om den pålydende rente, og at den var variabel.
De tre kampagner var:

- "Cute Couture", der blev vist på fiat.dk fra uge 17 frem til 45 i 2014.
- "Happy Days", der blev vist på fiat.dk fra uge 33 i 2014 frem til uge 10 i 2015.
- "0 kr. i rente", der blev vist på fiat.dk fra uge 39 i 2014 frem til uge 10 i 2015.
Ifølge markedsføringslovens § 14 a skal virksomheder, der markedsfører lånemuligheder til forbrugere og fx oplyser en rente, vise bestemte kreditoplysninger klart, tydeligt og på en fremtrædende måde i reklamen.

Det seneste år har to andre bilimportører betalt bøder for at give forbrugerne utilstrækkelige kreditoplysninger. Og en fjerde bilimportør har betalt en bøde for at bruge vildledende prissammenligninger.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

"Vi ser med alvor på sager som denne, hvor en bilimportør ikke sørger for, at forbrugerne straks får øje på de vigtige kreditoplysninger, når de ser reklamen. En bil er en stor investering, og forbrugerne skal let kunne vurdere, hvad billånet vil betyde for deres økonomi og sammenligne med andre lånemuligheder i markedet."

"Vi har gennem et stykke tid haft særligt fokus på virksomheders markedsføring af lån til forbrugerne. Og det vil vi fortsætte med. Desværre har der vist sig at være problemer med at overholde reglerne på området, og vi har indtil videre politianmeldt flere selskaber, der ligesom FCA Denmark A/S har overtrådt markedsføringsloven."

Læs mere her

tags: markedsføring, politi, økonomi, virksomhed, ombudsmand, 2014,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar