lørdag den 17. oktober 2015

Campen Auktioner løfter endnu et ladefund

$(document).ready(function() { $("a.oembed").oembed(null,{ includeHandle: false, maxWidth: 428, maxHeight: 328 }); });
Den nu afdøde ejer købte sin første bil som 17-årrig. Gennem cirka 25 år samlede han 26 veteranbiler fra 1920'erne, 1930'erne, 1940'erne og et par stykker fra begyndelsen af 1950'erne. Drømmen var efter sigende på et tidspunkt at etablere et bilmuseum, men som det ofte sker smutter årtierne, og drømmen nåede han ikke at gennemføre. Nu ca. 30 år senere blev ladeporten åbnet.Ladefund og specialbiler ved Campen Auktioner meget om. Det er kun fem måneder siden der blev bortauktioneret et ladefund på Fyn med 30 klassiske biler – denne auktion blev en stor succes. I foråret solgte de desuden Hadsund ladefundssamlingen, inklusiv dele af Spangsbergsamlingen.

Et ladefund består typisk af en lade med hengemte køretøjer, som har stået fastfrosset i en tidskapsel flere årtier. Et vaskeægte ladefund er ofte omhyllet af røverhistorier og mystik under dækket af de tæppetykke spindelvævskåber. Ægte ladefund er yderst sjældne og derfor skaber de international opmærksomhed.

Denne ladefundssamling dukker op til overfladen på det helt rigtige tidspunkt, da interessen for forbilledlige køretøjer er stigende. I mange befolkningsgrupper anses det nu som sejt at køre klassisk. Flere og flere i samfundet interesserer sig for retro og unika. Motorcykler ombygges til cafe-ræsere med klare '80'er udtryk og helt unge hipstere ses i gadebilledet med fuldskæget frit blafrende i tipoldefars funky automobil.

Bare synet af de gamle spindelvævsbefængte omsorgsforladte køretøjer får tit plejeinstinktet frem i købere med restaureringsambitioner, hænderne skruet rigtigt på, fyldt tegnebog, hjerterum, samt lidt ekstra plads i garagen.

Hovedtrækkene bag historien om dette ægte ladefund er skåret over nogenlunde samme skabelon, som de fleste andre usædvanlige ladefund. Den oprindelige ejer udser sig interessante køretøjer med en intention om at istandsætte, nyde bilerne og ham her ville tilmed lave sig et bilmuseum. Men inden klargøringen blev over 26 biler parkeret i laden på Sydsjælland. Sammen med en mekaniker blev et par stykker dog istandsat. Så kom livet i vejen og projekterne ej materialiseret. Over de næste årtier voksende visionen ham over hovet, drømmene og bilerne støvede til og deres ejermand afgik slutteligt ved døden.

Gennem bobestyrer modtog Campen Auktioner herefter henvendelse om ladefundet, som efter sigende aflåste ladeporten for ca. 30 år siden. Veteranbilerne står så tæt at de næsten er klistret sammen. Det er komplet umuligt at komme ind imellem dem.

Man kan godt filosofere lidt over, hvad der får en person til sådan bare at samle på biler og blot sætte dem ind i en utæt lade hulter til bulter – og ikke mindst lade dem stå og forfalde mere eller mindre. Selvom det nu er over tyve år siden, nåede en af bilerne, en sjælden Ford-T at få en kærlig hånd. Inden auktionen bliver der mulighed for at kigge nærmere på denne Ford-T ved Fredericia Bilmesse i weekenden den 17. og 18. oktober.

En anden bemærkelsesværdig og skøn sjældenhed var desværre forvist til området uden for laden. En gamle Renault Celtaquatre årgang 1934-35, som blev fundet ude bag ved laden under en presenning. Selvom den er i dårlig stand er der store forventninger til den. Det er der fordi den kun fremstillet fra 1934-1938 og kun i 44.000 eksemplarer. Renault 'en er i dårlig stand rent karosserimæssigt, men kan restaureres som komplet chassis med motor, gearkasse, rat-søjle og instrumentbord. Kan så bruges til udstillingsbrug.

Bilerne blev læsset på autotransporterne og fragtet til Campen Auktioners adresse på Myntevej 2 i Helsted nord for Randers (den tidligere GERNI-fabrik), hvor bilerne – sammen med andre køretøjer – bortauktioneres på en fysisk auktion den 3. november 2015.


Læs mere her

tags: Randers, Renault, museum, Fredericia, Motor, Ford, gearkasse, karosseri,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar