søndag den 12. juli 2015

Vidne til en dækrevolution


Denne sommer kan Frank Hansen fejre 20 års jubilæum i Continental Dæk Danmark A/S, hvor han på nærmeste hold har fulgt den rivende teknologiske udvikling inden for dæk- og bilindustrien.- De fleste mennesker betragter et bildæk som en sort, rund og småkedelig størrelse. For mig er det et højteknologisk produkt, som jeg aldrig bliver træt af at beskæftige mig med og lære mere om, siger Frank Hansen.

I dag er han teknisk chef i det danske selskab af den internationale tyske Continental-koncern, der beskæftiger flere end 200.000 medarbejdere i 53 lande og som udover dæk udvikler avanceret teknologi til bil- og transportsektoren.

Den enorme udvikling i dæk- og bilindustrien, som han var været vidne til, siden han blev ansat i Continental Dæk Danmark A/S i 1995, er hovedårsagen til, at han aldrig har haft lyst til at søge sig et andet job.
- Jeg har haft gode muligheder for at udvikle mig i mit job. Samtidig er der sket så meget nyt i virksomheden, at det aldrig er blevet ensformigt. Et af de tilbagevendende højdepunkter i mit arbejdsliv er, når vi lancerer en ny dæktype. Det er mig, der skal præsentere det nye dæk for kunderne, og den opgave er ikke så enkel, som den har været, siger Frank Hansen.

Dæk er en videnskab
Hver gang Continental lancerer en ny dæktype, bliver der fra centralt hold sendt en produkt-præsentation med informationer om dækket ud til de ansatte, som skal beskæftige sig med det.

Frank Hansen har ansvaret for at videreformidle den tekniske del af oplysningerne, så han bruger meget tid på at gennemgå præsentationen, som kan være en tung sag på mange sider. Når han har læst og forstået alt, udvælger han den viden, som han mener, at kunder og kolleger har brug for og præsenterer den på en måde, så alle kan forstå den.
- Det tager flere år at udvikle en ny bilmodel, og det tager cirka lige så lang tid at udvikle et nyt dæk. Der ligger en årelang udviklingsproces og tusindvis af ingeniørtimer bag lanceringen af et nyt dæk. Når du køber en ny bil, er det ekstremt vigtigt, at du har noget gummi, der kan overføre bilens køreegenskaber til asfalten, siger Frank Hansen.

Han kan tale i timer om den videnskab, de ingredienser og dækmønstre, som er afgørende for, at et dæk bremser ligegodt i silende regn og 30 graders sol. Formidlingen af den viden, der ligger bag udviklingen af et dæk i dag, kan ikke sammenlignes med dengang, han begyndte sin karriere i Continental Dæk Danmark A/S, efter at have solgt dæk til industrien i Rørsgaard/VR-Gruppen i ti år.
- For tyve år siden blev der ikke stillet de samme krav til sikkerhed, rullemodstand, støjdæmpning og køreevne, som der gør i dag. Når du kørte 80 kilometer i timen i din bil, var der mere støj fra selve bilen. Derfor blev støjen fra dækkene ikke bemærket på samme måde, som den ville blive i dag, hvis den ikke var blevet reduceret så meget. I dag er både bil og dæk resultatet af en årelang højteknologisk udviklings- og produktionsproces, siger han.

Samme by og fodboldhold hele livet
Efter 20 år i samme virksomhed, har Frank Hansen både oparbejdet en stor teknisk viden og mødt en masse spændende mennesker, som deler hans interesse for dæk og køretøjer.
- Det har været fantastisk spændende at følge udviklingen i bil- og dækindustrien på nærmeste hold sammen med mine mangeårige kunder og kolleger i ind- og udland, siger Frank Hansen.

Han sætter pris på gode og langvarige relationer. Både i arbejdslivet og privat. 56-årige Frank Hansen har boet i den samme by hele hans liv.
- Jeg har ikke behov for at flytte rundt og prøve noget nyt hvert andet år. Jeg kan godt lide at bo her, hvor jeg har spillet fodbold i den samme klub, siden jeg var barn. Jeg spiller stadig hver uge, selvom det er på et knapt så ambitiøst plan som i de unge år, griner han.

Frank Hansen bor i Viby Sj. sammen med kæresten igennem 20 år, som har to tvillingedrenge fra et tidligere forhold. Jubilæet er den 1.7., men markeres ikke.


Læs mere her

tags: Danmark, bilindustri, bilen, 1995, fodbold, udland, virksomhed, teknologi, arbejdsliv, videnskab, Continental, bremser,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar