søndag den 26. oktober 2014

EU-label gør det lettere at vælge de optimale dæk til bilen

Der er krav til dækfabrikanterne om at mærke deres dæk med karakterer fra A-F alt efter egenskaber i vådt føre, støjniveau og energivenlighed. Men man skal holde øje med mere, end hvad den nye EU-label siger Når bilfabrikanter sætter hjul på en ny bil er der på ingen måde tale om tilfældige valg af dæk. I alle tilfælde vælges dæk til originalmontering på baggrund af omfattende testprocedurer og teknologisk viden fra udviklingsprocessen omkring den pågældende model.

Men når de fabriksmonterede dæk er slidt op og skal udskiftes med nye, er det ejeren og brugeren af bilen, der bestemmer valget af dæk. Der er dog så meget at vælge imellem på markedet, at det for mange forbrugere kan virke uoverskueligt.

EU-krav om dækmærkning
For at lette overblikket over væsentlige faktorer som vejgreb i vådt føre, rullemodstand og kørselsøkonomi samt støjniveau og for dermed forenkle dækvalget, indførte EU i november 2012 en obligatorisk mærkning af alle nye dæk. Den ligner samme mærkning, som forbrugerne kender fra energimærkning af køleskabe og hårde hvidevarer.
- Generelt give dækmærkningen forbrugerne mulighed for at vurdere et dæk i forhold til et andet ved hjælp af en gradueret skala fra A til G med A som det ypperste enten med hensyn til optimalt vejgreb i vådt føre eller lav rullemodstand og optimal brændstoføkonomi.
- Støjniveauet mærkes med tre bjælker og angives i decibel (dB). Det betyder, at jo færre bjælker, der er farvet, desto mere støjsvagt er dækket, fortæller adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S, der har udarbejdet en lille animationsvideo om, hvordan den nye label skal forstås.

For ejeren og brugeren af en bil er det letteste at udskifte dens originalmonterede dæk med tilsvarende nye. Dette vil i øvrigt i mange tilfælde være et dæk netop fra Continental, eftersom selskabet er leverandør af dæk til originalmontering på hver tredje nye bil, der produceres i Europa.

Letter valget for ikke-kyndige
Når der i en bils bremselængde kan være en forskel på op til 18 meter mellem et A-mærket dæk og et dæk klassificeret med F-mærke, giver den obligatoriske dækmærkning god mening for forbrugere.
- Mange bilister rådfører sig med deres bilforhandler, autoværksted eller dækcenter, men vi mærker i stigende omfang, af forbrugerne surfer på nettet og undersøger markedet, før de beslutter sig. Her er EU's dækmærkat en god indikator for forbrugerne.
- Dog er der mindst 11 egenskaber, man bør tage med i overvejelserne, som ikke er anført på den nye EU-dæklabel. Det drejer sig blandt andet om holdbarhed, bremseevne, kørestabilitet, styrepræcision, evne til at håndtere aquaplaning samt vinteregenskaber, pointerer Georg Nielsen.

Continentals direktør understreger tillige, at et bevidst økonomisk kørselsmønster kan bidrage til en markant brændstofbesparelse ud over, hvad der spares ved at vælge dæk med lav rullemodstand og minimeret brændstofforbrug. Samtidig bør dækkenes lufttryk kontrolleres med jævne mellemrum for at få det maksimale udbytte af deres egenskaber.

M+S-mærkning
Det kommende vinterhalvår aktualiserer også behovet for at skifte sommerdæk til vinterdæk, og i den forbindelse er det væsentligt at skelne mellem mærkningen af dæk med gode egenskaber ved kørsel i mudder og sne og vinterdæk udviklet specielt til kørsel i sne- og isglat føre.

Den førstnævnte dæktype er på dæksiden mærket "M+S", mens regulære vinterdæk kendetegnes ved at være mærket med både "M+S" og et alpe-symbol med et snefnug - og begge dæktyper vil i alle tilfælde være forsynet med den førnævnte EU-label.
- Mange SUV- og 4x4-modeller er som standard udstyret med "M+S"-mærkede dæk, f.eks. Conti4x4Contact, da det i sagens natur kan forventes, at de fra tid til anden vil færdes på steder og have behov for andet og mere, end hvad der kræves af dæk til kørsel på almindelig vej.
- Men selv om et "M+S"-dæk i sammenligning med et almindeligt dæk byder på bedre egenskaber i mudret og snedækket føre, kan det ikke måle sig med et dæk udviklet specielt til at sikre optimale egenskaber på såvel våde som sne- og isdækkede vinterveje, understreger Georg Nielsen.

Især ikke når udendørstemperaturen er på frysepunktet eller derunder. I så fald er dæk mærket som vinterdæk, f.eks. Conti4x4WinterContact eller ContiCrossContactWinter det optimale valg, lyder rådet fra Continental.

FAKTA OM EU-DÆKMÆRKATEN
• EU-ordningen om mærkning af nye dæk trådte i kraft d. 1. november 2012, og alle der sælger dæk, skal informere kunderne om dækkets mærkning forud for salget og på selve fakturaen.
• Dækmærkningsordningen gør det let for forbrugerne at vælge dæk, der sparer brændstof, begrænser støjen og samtidig giver godt vejgreb i vådt føre. Mærkningen viser tre vigtige egenskaber, nemlig brændstofforbrug (rullemodstand), bremseegenskaber på våd vej samt støjniveau.
• På dæk til person- og varebiler skal der være påsat en etiket som viser de tre egenskaber. For dæk til lastbiler er det tilstrækkeligt, at mærkningen er til rådighed på et let tilgængeligt sted fx i en brochure, og en etiket på dækket er ikke et krav.
• Dæksælgeren skal sørge for, at mærkningen er synlig for forbrugeren. Mærkningen skal være tilgængelig både i annoncer, i brochurer, på hjemmesider og i salgslokalet.
• Nye dæk til personbiler, varebiler, lastbiler og busser skal mærkes. Visse dæktyper er ikke omfattet af mærkningsordningen; fx pigdæk, regummierede dæk, veterandæk, motorsportsdæk og reservedæk til midlertidig brug. Brugte dæk skal ikke mærkes.
• Dækkene testes i henhold til faste procedurer som er fastsat af EU, således at alle dæk testes på samme måde. Der findes 9 laboratorier som er godkendt til at teste dæk i henhold til dækmærkningsordningen. De 6 største dækproducenter har selv godkendte testlaboratorier, og derudover findes der 3 uafhængige laboratorier i hhv. Tyskland, Spanien og Frankrig.
Trafikstyrelsen er den ansvarlige myndighed i Danmark som kontrollerer, at mærkningen er korrekt. Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 1222/2009 ligger til grund for dækmærkningsordningen.
• http://www.daeklabel.dk/

Kilde: Dækbranchens Fællesråd

Læs mere her

tags: Danmark, 2009, Tyskland, Europa, direktør, lastbil, bilen, økonomi, Frankrig, EU, Spanien, 2012, teknologi, motorsport, energi, bilforhandler, bilfabrikanter, brændstof, Continental, stemmer,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar