tirsdag den 19. august 2014

Specialdæk til el- og hybrid-biler

Efter introduktionen af Conti.eContact i 2011, der blev særligt udviklet til el-biler, er Continental klar med næste generation rettet mod hybrid-biler. På Driving Green-messen den 28.-29. august er der Danmarks-premiere på en række nye dæktyper, som passer til en stribe nye bilmodeller med hybrid-teknologi – og så opfylder Conti.eContact kravene fra EU' nye dæklabel til en top-placering I 2011 introducerede Continental-koncernen det første dæk målrettet mod el-biler. Koncernens omfattende indsigt i bilteknologier har gjort det muligt at følge udviklingen på markedet for el- og hybridbiler, og Continentals udviklingsafdeling har derfor arbejdet målrettet på at gøre Conti.eContact endnu bedre og på at tilbyde det i flere dimensioner i 17" og 18".

A-placering på EU's dæklabel
Dermed er det specielt udviklede og håndproducerede dæk klar til at matche kravene fra bilmodeller som Opel Ampera, BMW 5 ActiveHybrid, Lexus LS 600h og Porsche Cayenne S hybrid samt andre biler og SUVere med hybrid-teknologi. Og som et ægte klimadæk opnår det to A-placeringer målt efter den krævende skala på EU's nye dæk-label inden for både vådgreb og rullemodstand.
- Rullemodstanden er omkring 20% lavere end i et traditionelt dæk, men leverer alligevel en bemærkelsesværdig bremseevne på våd vej, der svarer til et normalt dæk, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S og uddyber:
Det er meget avanceret teknologi, der har gjort det muligt. Kort fortalt kan det lade sig gøre ved anvendelse af en nyudviklet Green Chili-blanding, hvor den indre friktion af fyldstofpartikler og polymerer er lavere end i konventionelle gummiblandinger.

Vinduesvisker-teknologi sikrer vådt greb
Det er ikke kun de særlige additiver, der er anvendt i gummiblandingen til fremstilling af Conti.eContact, som også sikrer gode styreegenskaber på både tør og våd vej. Der er også udviklet et særligt mønster i det nye dæk.
- Dækmønstret er vigtigt af flere årsager. Først og fremmest skal det have et godt vejgreb under almindelig kørsel, men især under nedbremsning og styring. Dernæst er det vigtigt, når man skal søge at reducere støjniveauet, siger Georg Nielsen og forklarer, at Continentals udviklere ved design af det nye Conti.eContact-mønster har hentet inspiration fra den måde en vinduesvisker arbejder på med at bryde vandet ved overfladen og lede det bort.

Lavere støjniveau
Aprospos støj, så er de nye Conti.eContact-dæk også udstyret med ContiSilent-teknologi. Det er polyuretanskum, der er påført indersiden af dækket og reducerer dermed de vibrationer, der opstår, når vejet møder vejbanen. Det reducerer støjniveauet både uden for bilen og inde i kabinen.

Udover ny gummiblanding, specialdesignet mønster og støjdæmpende konstruktion, er sidevæggene på Conti.eContact også re-designet. Det er bl.a. gjort for at der tabes mindre energi, når dækket eksempelvis på bumlede veje trykkes op og ned mod asfalten.
- Når der tabes mindre energi reduceres brændstofforbruget, så de nye dæk er på alle måder ægte grønne, slutter Georg Nielsen, der sammen med en række medarbejdere er klar til at præsentere de nye Conti.eContact-dæk på stand 32 under Driving Green-messen i Øksnehallen i København den 28.-29. august.


Læs mere her

tags: Danmark, 2011, København, direktør, bilen, EU, BMW, Porsche, teknologi, hybridbil, Opel, energi, brændstof, Continental, Lexus,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar