mandag den 16. juni 2014

Her ruster din bil

Det er så sikkert som Amen i kirken – biler ruster. Og selv om forskellige biler har forskellige svage punkter, så er der steder, der er problemfyldte på de fleste biler. De danske veje er regulære slagtemarker - ofrene er biler, og dræberen er rust. Ikke alene har vi et fugtigt klima, vi salter desuden langt mere end de fleste andre lande. Og da fugt og salt er rustens livret, så vi har grund til at være på vagt over for den røde bildræber.

Rustangreb opstår, når fugt får lov til komme i kontakt med stålet i bilens dele. Dele, der normalt bør være indkapslet af lak eller gummihud. Bliver angrebet ikke behandlet med det samme, breder det sig. Så hvad enten du står over for et bilkøb eller vil holde rusten fra at brede sig på din egen bil, så er der grund til at være opmærksom.

- Rustangreb på biler koster bilejerne mange penge, siger Jan Lang, der er markedsanalytiker på BilBasen, og fortsætter: Ikke alene koster reparationerne på pengepungen, men skader der ikke behandles i tide, er dyre, når bilen skal sælges. En bil med synlige rustangreb er ganske enkelt langt mindre værd.

Nogle biler har specielle svagheder, men næsten alle har de samme svage punkter, som du selv kan tjekke.

- Det kommer som en overraskelse for mange, at nyere biler ruster. Bagklappen bliver ofte ramt, da salt suges ind i samlingerne, når bilen kører om vinteren. Desuden har en del biler lister, der gnaver i lakken og skaber grobund for rust. Andre ømme punkter er bagskærmskanter og ombukninger på døre og klapper, og så er der naturligvis stenslag i lakken, der skal repareres med det samme, siger Ebbe Sommerlund fra Motorjournalisten.dk

Ebbe Sommerlund lister her de vigtigste tjekpunkter:

1. Stenslag på motorhjelm og i taget
2. Dørkanterne - især bunden, hvor pladen er bukket om
3. Kanten på motorhjelmen på indersiden
4. Kanterne og ved lister på bagklappen
5. Rundt om forruderammen
6. Skærmkanterne - især de bagerste
7. Under indstigningslisterne
8. Bunden af bilen – kræver lift

Er der kommet rust, bør den behandles med det samme, så den ikke breder sig. Sker det, skal du måske have bilen til både pladesmed og autolakerer, og det er rigtig dyrt. Nogle småskader kan du selv reparere, mens andre skal forbi professionelle.



Læs mere her

tags: bilen, penge, journalist, Motor,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar