fredag den 17. maj 2013

Nøglekomponent for førerassistentsystemer, Bosch har fremstillet en million radarsensorer

- Førerassistentsystemerne oplever boom
- Bosch har den nødvendige ekspertise for førerassistentsystemer
- Væsentlig forbedring af radarsensorernes ydelse og produktionsomkostninger
- Bosch anvender udelukkende det kraftige 77 GHz-frekvensbånd til radarsensorer

Når man kører bil, er den forankørende bil det vigtigste referencepunkt. Hvor stor er afstanden, og hvor hurtigt kører den Hvad mennesker kun kan bedømme skønsvis, kan radarsensorerne måle med ekstrem nøjagtighed op til 20 gange pr. sekund og derfor danner de grundlag for talrige kraftige assistentsystemer. Disse systemer holder automatisk den ønskede afstand til den forankørende bil, og i kritiske situationer sørger de for at advare og lave automatisk opbremsning. I Reutlingen nær Stuttgart har Bosch fremstillet en million radarsensorer, der bruger det effektive 77 GHz-frekvensbånd. Seriefremstillingen gik i gang i 2000. I lang tid var produktionstallene lave, men nu stiger de kraftigt. Mens det tog 13 år at nå den første million, vil den næste million forlade produktionsbåndet om lidt over et år. Vi vil opleve et regulært boom for førerassistentsystemer i de kommende år, siger Wolf-Henning Scheider fra Bosch. Bosch vil allerede i 2016 levere 10 millioner radarsensorer, fortsætter han.

Markedet for førerassistentsystemer oplever tocifret vækst
Bilproducenterne anvender det stigende antal assistentfunktioner for at skille sig ud fra konkurrenterne. En anden meget stærk drivkraft er Euro NCAP s fremtidige bedømmelsesproces: Fra 2014 skal en bil have mindst ét assistentsystem for at få fem stjerner, og fra 2016 er omfattende fodgængersikkerhed obligatorisk. Men når en sensor først er i bilen, kan den naturligvis anvendes til mange andre funktioner. Et videokamera, der registrerer kørebanen, kan f.eks. også registrere trafikskiltene. Bilisterne vil sætte stadig større pris på disse sikkerheds- og komfortfunktioner. Markedet for førerassistentsystemer vil opleve en vækst på over 20 % om året i de kommende år, siger Scheider.

Bosch tilbyder omfattende systemforståelse
Kraftige assistentsystemer kræver omfattende integrering af adskillige systemer i bilen. Assistentsystemerne kombinerer data fra en lang række sensorer for at danne et samlet billede af bilens omgivelser, og motor, bremse og styring udfører instrukserne.

Bosch vil være med til at præge de kommende år med ny teknik og nye funktioner. Virksomheden er ved at starte serieproduktion af den nye mid-range-radarsensor, der er lige så kraftig som sin forgænger, men mere kompakt og betydelig billigere. Sensoren leveres i varianter til montering for og bag. I 2014 vil en stereovideosensor, der kan måle afstande op til ca. 50 m, gå i produktion. For første gang er kun én sensor nødvendig til automatisk nødopbremsning for at øge fodgængersikkerheden.

Fremover vil nye funktioner spille en større rolle ved styring af bilen. F.eks. vil de bruge ultralydssensorer for at parkere fuldautomatisk, selvom bilens fører står uden for bilen, og de styrer gennem vejarbejde med snæver plads på motorvejen.
Med hver innovation rykker automatiseret kørsel uden ulykker et skridt nærmere., siger Bosch. Automatisering vil først stige gradvist på motorvejene. Fra 2014 kan bilisterne vælge en serieproduceret køassistent, som Bosch i stor udstrækning har udviklet. Ved lave hastigheder styrer denne funktion fuldautomatisk, mens bilens fører fortsat har det overordnede ansvar. Med tiden vil det være muligt at køre på motorvej med stadig højere automatiseringsgrader ved stadig højere hastigheder, indtil highwaypiloten automatisk overtager al kørsel fra tilkørsel til frakørsel.

Pressefoto: 1-CC-19146

###

Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. I regnskabsåret 2012 havde koncernen ca. 306.000 ansatte og en omsætning på 52,5 milliarder euro. Siden starten af 2013 er der indført en ny struktur med fire virksomhedsområder Autoteknik, Industriteknik, Forbrugsgoder og Energi- og bygningsteknik. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og ca. 360 datter- og regionalselskaber i ca. 50 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. I 2012 brugte Bosch ca. 4,8 milliarder euro på forskning og udvikling og anmeldte over 4.800 patenter på verdensplan. Det er Bosch-koncernens mål at øge livskvaliteten med produkter og serviceydelser med løsninger, der er innovative, nyttige og attraktive og dermed tilbyde teknik over hele verden, der er Invented for life .

Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som Værksted for finmekanik og elektroteknik . Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
Mere information på www.bosch.dk, www.bosch-press.com

Læs mere her

tags: euro, bilen, retten, økonomi, Stuttgart, regnskab, 2013, 2012, omsætning, virksomhed, 2016, motorvej, Euro NCAP, ulykker, omkostninger, livskvalitet, Bosch, innovation, videokamera, kamera, 2014,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar