mandag den 26. juli 2010

Turister på glatte dæk øger risikoen for sammenstød

Antallet af turister, der overnatter på danske feriesteder mere end fordobles fra juni til juli. Mange kører stadig rundt på vinterdæk, der bremser langsomt og øger risikoen for sammenstød. Få de rigtige dæk på bilen, lyder ekspertrådet.

Vi får mange flere turister på vejene i Danmark og i Europa fra juni til juli, og det stiller store krav til bilen. Mange danskere har stadig ikke fået skiftet til sommerdæk på dette tidspunkt. Det gør det sværere at bremse hurtigt, og det er farligt, når vejene er fyldt med biler, der skal frem. Desuden spilder man mange penge på at bruge sine vinterdæk om sommeren .

Sådan siger adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen i en kommentar til de mange turister, som fylder de danske landeveje i juli og skaber køer med risiko for sammenstød.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af turister i Danmark vokser eksplosivt henover sommeren. I 2007, 2008 og 2009 steg antallet af overnatninger på hoteller, kroer og andre feriesteder fra ca. fire og en halv mio. overnatninger i juni til godt ti mio. overnatninger i juli.

Hver tredje bil kører med vinterdæk
Applus+ Bilsyn oplyste i juni, at ca. hver tredje eller fjerde bil, der kommer til bilsyn, stadig kører rundt med vinterdæk.

Selvom det ikke er noget vi fører statistik over, er meldingerne fra vores folk ude i landet enslydende. Mellem hver tredje og fjerde bil, der kommer ind i vores synshaller, kører stadig rundt på vinterdæk, siger adm. direktør for Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

Undersøgelser viser, at sommerdæk bremser markant hurtigere på varm og tør vej end vinterdæk.

Alle tests af sommerdæk versus vinterdæk viser entydigt, at sommerdæk altid bremser en bil hurtigere end vinterdæk. Det betyder, at turister og andre, der kører rundt med vinterdæk, vil bremse og køre mere sikkert, hvis de skifter til sommerdæk med det samme. Derfor anbefaler vi, at turisterne hurtigst muligt skiller sig af med vinterdæk, siger Georg Nielsen, Continental Dæk Danmark A/S.

Faktaboks: Gør sommerdækkene klar
Loven kræver 1,6 mm som minimum, men det kan være for lidt, hvis du skal rejse langt i bilen. Er bilen læsset tungt, skal du have ekstra luft i dækkene.
Mål lufttrykket i dækkene. Du kan ofte se det korrekte tryk på indersiden af bilens fordør eller i din bils instruktionsbog. Er dækkene pumpet korrekt, bruger din bil desuden mindre brændstof.
Billedtekst:
Det er højsæson for turister på vejene. Mange kører fortsat med vinterdæk, som bremser dårligere end sommerdæk tør og våd vej.

For flere oplysninger, kontakt venligst:
Adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen, telefon: + 45 43 23 04 00

Baggrund til redaktionen

Denne historie er sendt ud på vegne af Continental Dæk Danmark A/S. Med en omsætning på mere end 20,0 mia. euro i 2009 er Continental på verdensplan blandt de største leverandører i bilindustrien. Som leverandør af bremsesystemer, systemer og komponenter til motorer og chassiser, elektronik til køretøjer, dæk og såkaldte tekniske gummidele, bidrager virksomheden til sikkerheden i trafikken og global beskyttelse af klimaet. Continental er desuden en af de førende udviklere indenfor netbaseret kommunikation til bilindustrien. Virksomheden råder over ca. 134.500 medarbejdere i 46 lande.

Continental Dæk Danmark A/S i Brøndby beskæftiger 27 medarbejdere, der forhandler dæk til personvogne, lastvogne, varevogne og industrien. Læs mere på http://www.conti.dk" target="_blank">www.conti.dk og http://www.conti-truck-tires.com/dk" target="_blank">www.conti-truck-tires.com/dk>

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar