søndag den 7. juni 2015

Dæk designet til hver aksel


Continental lancerede sidste år de første dæk i deres 3. generations-serie, hvor koncernen ikke alene har fokus på det enkelte køretøjs rolle, men designer dækkene specifikt til funktionen på køretøjet. Nu er Hybrid-serien til lastbiler komplet med specialudviklede dæk til styreaksel, trailer og trækaksel.Med sin nye Conti Hybrid-dækserie ønsker Continental-koncernen at positionere sig som det foretrukne valg til operatører inden for regional transport. Dækserien er specielt udviklet til brug på motorveje og andre store færdselsårer og har fokus på såvel komfort for chaufføren som økonomi for vognmanden.

- Transporten af varer med lastbil er stigende. Det samme er konkurrencen og behovet for fokus på virksomhedernes omkostninger, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S, der som sine kolleger i branchen ofte bliver mødt med krav fra kunderne om at kunne levere driftsøkonomiske fordele i forbindelse med valg af dæk til vognparken.
- Det er et helt naturligt krav, så Conti Hybrid-serien er vores svar på markedets stigende behov, idet dækkene har en lang levetid og en virkelig flot brændstoføkonomi. Den kombination sikrer vognmændene optimering af deres omkostninger på flåden, siger Georg Nielsen.

En af forklaringerne er, at dækkene i Conti Hybrid-serien er designet specielt til de enkelte aksler på vogntoget. Derved er Continentals udviklingsingeniører gået et skridt videre i udviklingen af koncernens dæk, der mere og mere bliver designet til specifikke formål. Dækgiganten har netop lanceret en ny serie dæk til busser, der har særlige krav til komfort og støj, mens lastbiler har andre krav alt efter last og rækkevidde. Nu er den tilsvarende serie til lastbiler altså komplet.

HS3 til styreakslen bruger mindre brændstof
I efteråret kom Conti Hybrid HS3 således til lastvognens styreaksel. Ved hjælp af "Plus Volume Pattern", der er et patenteret mønsterdesign, kan levetiden øges med 17 %. Samtidig sikrer designet af slidbanen en mindre rullemodstand og dermed mindre forbrug af brændstof. Egenskaberne i vådt vejr holder i hele dækkets levetid. Det samme gælder bremseegenskaberne, ligesom dækket er mærket M+S (Mud + Snow) og 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).

20% længere levetid med HD3 på træk-akslen
Det nye dæk til trækakslen, Conti Hybrid HD3, har en 20 % længere service-levetid i forhold til forgængeren.

- Denne forbedring skyldes især det nye blok-design, hvor lamellerne udgør næsten to tredjedele af den samlede mønsterdybde. Det giver højere blokstabilitet og dermed langt bedre resultat med hensyn til slid, fastslår Georg Nielsen og fortsætter:
- Derudover sikrer lamellerne god trækkraft, også ved acceleration og bremsning i vådt føre.

Både til slidbanen og i sidevæggen af Conti Hybrid HD3 anvendes nyudviklede gummiblandinger, der forøger levetiden og brændstoføkonomi. Også dette dæk er mærket med M+S og 3PMSF.

HT3 opnår B-værdi på EU's dækmærke
Den nye dækserie afrundes af Conti Hybrid HT3 til trailer. Også her har Continental udviklet specielle gummiblandinger, der forbedrer kørselsøkonomien. Gummiblandingen i slidbanen øger levetiden med op til 8 %. Derudover forbedrer gummiblandingen vejgrebet, så dækket får værdien B i vådt føre på EU's dækmærke. Samme karakter får dækket for brændstoføkonomien, der er forbedret 6 % i forhold til forgængeren. Conti Hybrid HT3 er M+S-mærket.

Forbedret regummiering
Muligheden for regummiering er forbedret på alle tredje generations Conti Hybrid-dæk fra Continental.

- Samtidig er der på alle tre dæktyper påført indikationer for mønsteropskæring. Dermed styrkes den langsigtede økonomi gennem Continentals koncept ContiLifeCycle, slutter Georg Nielsen.

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, lastbil, økonomi, EU, SF, virksomhed, motorvej, vogntog, omkostninger, Mou, brændstof, konkurrence, Continental,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar