mandag den 18. april 2011

Danskerne købte dæk som aldrig før

Ny undersøgelse blandt dækforhandlere over hele landet viser, at salget af vinterdæk i år eksploderede sammenlignet med sidste år. 94 procent af forhandlerne solgte mere.

Dækforhandlerne har efter sigende fået noget nær ru hud i hænderne af at lange vinterdæk over disken i den forgangne vinter. Ny undersøgelse fra Continental Dæk Danmark A/S viser, at 94 procent af deres forhandlere over hele landet har haft en stigning i antallet af solgte vinterdæk i perioden fra 1. oktober til 1. marts.

Og der er ikke tale om nogen lille stigning:

53 procent af undersøgelsens respondenter svarer ja til, at salget af vinterdæk er steget med 11-25 procent, mens 31 procent oplyser, at salget er vokset et sted mellem 25-50 procent. 8 procent har haft et salg, der er over 50 procent større sammenlignet med året før.

Stor vækst i salget
Vi er positivt overraskede over, at forhandlerne faktisk har solgt så mange flere vinterdæk. I forvejen var salget af vinterdæk i vinteren 2009-2010 rekordhøjt på grund af den strenge vinter. Nu er det altså vokset betydeligt mere. Det er sjældent, at vi oplever så stejle vækstrater, og det er glædeligt, at danskerne har foretaget et bevidst valg om at køre mere sikkert i vinterkulden. Årsagen er især den strenge vinter. Vinterdæk øger muligheden for at kunne sætte i gang, styre og bremse i vinterføret. Det budskab tror vi, at mange har taget til sig, siger adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen.

Efterspørgslen på vinterdæk er i de seneste uger afløst af efterspørgsel på sommerdæk, men behovet for at kunne skaffe vinterdæk til bilisterne fortsatte hos dækforhandlerne langt ind i februar fremgår det af undersøgelsen. I øvrigt viser den, at 94 procent af forhandlerne denne vinter har oplevet en øget efterspørgsel på vinterdæk til små biler eller bil nummer 2 .

Små biler blev forkælet
I forbindelse med de små biler er der tale om en ny købstrend. Tidligere har danskerne ikke investeret så mange penge i dæk til de små biler, fordi de har prioriteret husstandenes større køretøjer først. Men i takt med, at vi har oplevet to strenge vintre, og de økonomiske konjunkturer har fået salget af små biler til at vokse kraftigt, er salget af vinterdæk til disse biltyper skudt kraftigt i vejret, siger Georg Nielsen.

Flere bilister er blevet mere bevidste om vigtigheden af at have de rigtige dæk på bilen alt efter sæson. Det er meget positivt. Den enorme efterspørgsel på vinterdæk to år i træk betyder imidlertid, at vi nok også til næste vinter kommer til at opleve, at mange forhandlere i Danmark ikke har tilstrækkeligt med vinterdæk til at dække efterspørgslen , siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.

Georg Nielsen anbefaler, at man som bilist er ude i god tid med at bestille vinterdæk, eller for eksempel investerer i to sæt dæk til bilen, så man blot skal skifte til sommer- eller vinterdæk alt efter sæsonen.

Billedtekst:
Mens danskerne i øjeblikket gør bilen klar til foråret, så købte de henover vinteren vinterdæk som aldrig før, viser ny undersøgelse.

For flere oplysninger, kontakt venligst:
Adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen, telefon: + 45 43 23 04 45

Baggrund til redaktionen:
Denne historie er sendt ud på vegne af Continental Dæk Danmark A/S. Continental Dæk Danmark A/S i Brøndby beskæftiger 26 medarbejdere, der forhandler dæk til personvogne, lastvogne, varevogne og industrien. Continental-koncernen producerer bl.a. bremsesystemer, systemer og komponenter til motorer og chassiser, elektronik til køretøjer samt dæk.

Læs mere her

tags: Brøndby, direktør, Danmark, 2009, 2010, økonomi, bilen, penge, husstand, Continental ,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar