mandag den 23. november 2009

Det klassiske 24-timers løb ?Le Mans? - Favoritterne kører igen med dieselteknik fra Bosch

Bad Request

- Bosch er udviklingspartner for Audi Sport og Peugeot Sport
- Begge producenter er klar til start med diesel common rail-systemer
- I 2008 var de 6 bedst placerede biler dieseldrevne

I 24-timers løbet Le Mans den 13./14. juni 2009 i Frankrig vil to favoritter igen køre med dieselteknik fra Bosch.

Teamet fra Audi Sport er igen klar til start i år. I de sidste tre år har R10 TDI afgjort løbet og hver gang med teknik fra Bosch. R10 TDI var den første bil med dieselmotor, der vandt den samlede sejr. Audi Sport har i år erstattet den med efterfølgeren R15 TDI. Bosch er også Audis udviklingspartner for denne model for hele brændstofindsprøjtningssystemet. Systemet omfatter højtrykspumpe, højtryksrail, injektorer samt den elektroniske styreenhed, der er specialfremstillet af Bosch Motorsport. Af andre komponenter fra Bosch Motorsport kan nævnes starter og generator samt bildataregistrering og telemetreringssystemet for overførsel af data fra bilerne til depoterne under løbet.

Bilerne af typen 908 HDi FAP fra Peugeot Sport er ligeledes favoritter. Her er Bosch også udviklingspartner og leverer med højtrykspumpe, rail og injektorer den komplette dieselindsprøjtningsteknik. Desuden leverer Bosch Motorsport bilelektronik med den elektroniske styreenhed og starter og generator. Peugeot Motorsport har deltaget i løbet siden 2007 og blev nr. 2 i både 2007 og 2008.

Et 24-timers løb er en stor udfordring for teknikken i bilen. I hele Formel 1-sæsonen 2009 med 17 løb tilbagelægges der kun en lidt længere strækning. Hver enkelt komponents nødvendige holdbarhed er derfor en stor udfordring lige som integreringen af hele systemet, der består af hydraulik, elektronik og dataregistrering.

I 2008 var alle de 6 bedst placerede biler dieseldrevne, siger Dr. Gerhard Turner fra ledelsen af Bosch Diesel Systems. Deres team har fuldt ud udnyttet hovedfordelene ved dieselteknikken: Et højt drejemoment og et lavt forbrug. Mens dieseldrevne biler fortsat er et sjældent syn inden for motorsport, har de længe gjort sig gældende i den normale trafik. Siden 1995 er andelen af dieseldrevne biler af de nyindregistrerede biler i Europa steget fra 22 til ca. 50 %. Bosch har spillet en afgørende rolle i udviklingen af moderne højtrykssystemer som f.eks. common rail og var den første leverandør, der startede serieproduktion af disse systemer.

Som en erfaren leverandør af systemer og komponenter til mange motorløb har Bosch Motorsport med sine eksperter den systemkompetence og integrerings-knowhow, der er nødvendig inden for motorsport. Bosch Motorsport er en del af Bosch Engineering GmbH, et af Bosch s datterselskaber, der har specialiseret sig i ingeniørserviceydelser, og som kan se tilbage på en lang tradition inden for motorsporten. Allerede i 1903 hjalp teknik fra Bosch racerkørere til sejr.

Bosch-koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto- og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2008 ca. 280.000 ansatte og en omsætning på 45,1 milliarder euro. Bosch-koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter- og regionalselskaber i over 60 lande. Inkl. distributionspartnere er Bosch repræsenteret i ca. 150 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end 3,5 milliarder euro, eller 8 % af omsætningen, om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan.
Med alle sine produkter og serviceydelser øger Bosch livskvaliteten med innovative og nyttige løsninger.
Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861-1942) som Værksted for finmekanik og elektroteknik .
Robert Bosch GmbH's virksomhedsstruktur sikrer Bosch-koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar