lørdag den 13. marts 2010

Trend om badekarrets comeback på tv

Fritstående badekar i emalje med løvefødder af guld eller de minimalistiske træbadekar i shakerstil er blandt indslagene, når TV2 Lorry onsdag den 17. december kl. 20.30 blænder op for livsstilsmagasinet Trend.

Fritstående badekar, der fås i mange nye former, farver og materialer bliver mere og mere populære, når folk skal have indrettet drømmen af et badeværelse. "Tid er ét af de mest prestigefyldte goder, vi i dag kan skilte med at have nok af", fortæller livsstilseksperten Helle Lundsgaard fra kommunikationsbureauet Drømmefabrikken i udsendelsen. "Vi har set det i indretningen af de fantastisk flotte køkkener i de senere år. De er ofte af nærmest professionel standard, selv om mange slet ikke har tid til at lave mad til hverdag. I badeværelset er det fritstående badekar et symbol på ultimativ nydelse og god tid. På hverdagsmorgener ved vi godt, at den står på et hurtigt brusebad, men bare det at have mulighed for at synke hen i en tilstand af total afslappelse, når vi har tid det er noget, vi tænder på".

Fritstående badekar fås i mange udgaver. Er drømmen det klassiske med løvefødder, behøver man nu ikke længere bakse med flere hundrede kilo støbejern, idet der er lavet udgaver i forskellige plastmaterialer og til priser, der nu ligger helt ned til et par tusinde kroner. Men der er naturligvis stadig folk, der vil have den ægte vare og de klassiske støbejernsbadekar fås i et væld af udgaver. Som noget helt nyt også i farver og med dekoration. Endelig er der kommet en masse nye modeller til i moderne design og udformning. Det gælder for eksempel spændende overflader med metallook og nitter, retrofarver eller smarte siddebadekar, der i sin form ligner noget fra en western. Funktionaliteten er også fulgt med tiden. Således kan et gammeldags udseende badekar sagtens være forsynet med boblebad og massage. Men trenden går fra de energikrævende spabade til de mere miljøvenlige og simple badekar, som til gengæld fyldes med velduftende, æteriske olier eller et godt gammeldags skumbad.

En af de butikker i Danmark, der har flest typer af fritstående badekar at byde på, er Les Campagnoles & Co i Hornbæk. "Vi oplever, at fritstående badekar er blevet et totalt hit, og vi sælger af alle typer", fortæller direktør Per Hoiness. "Vi får henvendelser fra hele landet og har sågar præsteret at sælge badekar ubeset via vores hjemmeside. Selv ved renovering af sommerhuse, ser vi, at folk vil have noget helt specielt. Her er især vores træbadekar populære. Det gælder både badekar udformet i træ og indkapslet i et tykt lag lak, så de er silkebløde at sidde i og så porcelænskar monteret i en træramme. Der er lidt shakerstil over det, og det er vigtigt, for det skal ikke virke alt for prangende, selv om badekarrene absolut ikke er i den billige ende, men ligger på op til 25.000 kr. stykket."

Den nye miljøbevidsthed mærker Les Campagnoles & Co bl.a. ved at kunderne interesserer sig for, hvor tingene er produceret, efter at der har været uheldige sager om armaturer med tungmetaller fremme i pressen. Det kan også gøre sig gældende ved badekar, så butikken fører kun badekar fra anerkendte europæiske fabrikker, især engelske og italienske. "Vi oplever, at prisen ikke er så vigtig, som at folk får lige præcis det, de ønsker sig. Det specielle ved badeværelser er jo, at man let kommer af med et par hundrede tusinde til alle de skjulte installationer, og så må de få ting, der stikker op over overfladen også gerne være de helt rigtige", fortæller Per Hoiness.

"På trods af finanskrisen, har der endnu ikke været den store afmatning at spore på badeværelsesfronten. Godt nok er nybyggeriet gået næsten helt i stå, men når det gælder renoveringer, oplever vi tværtimod en stigning. Folk har måske svært ved at sælge deres huse, og så vælger nogle at få lavet en grundig istandsættelse af badeværelset, enten fordi de vælger at blive boende, eller fordi de mener, at det vil gøre huset mere salgbart, når køberne igen kommer på banen. Netop omkring salgbarheden understreger Per Hoiness dog, at man ikke kan være for forsigtig. Det er tydeligt i denne tid, at folk går tilbage til de mere sikre materialer og lyse farver, som ikke vil afskrække købere. Men vigtigst af alt, er det, at man vælger et badeværelse, der harmonerer med husets stil, frem for beboernes indretning i øvrigt. I denne forbindelse oplever Les Campagnoles & Co, at kunderne er utrolig glade for den arkitekthjælp, som firmaet stiller til rådighed. "Vores indretningsarkitekter kommer ud og rådgiver på stedet. Det er simpelt hen en del af vores service, og dette indledende møde med masser af gode råd, er ganske gratis og helt uforpligtede. Ønsker kunden efterfølgende, at vi styrer byggeriet, kan vi også tilbyde det", slutter Per Hoiness.

Fotos til download:

Badekar med løvefødder: Bentley_Bath.jpg
Siddebadekar: Moulin_Rouge.jpg
Træbadekar: Calypso.jpg

Flere fotos kan downloades i høj opløsning fra www.les–campagnoles.dk/presse
Ønskes fotos af andre produkter til redaktionel omtale, så kontakt os endelig.
 

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar