onsdag den 31. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Skoda: Vi har den hurtigste politibil

Facelift til kæmpe-Mercedes
Den store R-klasse har i forbindelse med biludstillingen i New York fået et tiltrængt facelift
Læs mere her

Kameraer overtager bilisters udsyn
Nye biler får stadig flere kameraer, som kan hindre påkørsel af blomsterkummer og vejskilte.
Læs mere her

Et levende bilmuseum
Inden længe åbner Auto Galleriet, der bygger på et helt unikt koncept. Medlemmer udstiller deres egne køretøjer, og omkring 70 historiske biler står klar ved åbningen. Det skal danne rammerne om et levende museum gennemsyret af entusiasme.
Læs mere her

Audis smukke R8-tordenbrag
Tom Kristensen vandt Le Mans med racerbilen Audi R8. Nu er tyskerne klar med en åben udgave.
Læs mere her

Elan 380 til både tur og race på vandet
Performance-båden er let at sejle med få hænder og derfor god både til kapsejlads og ture.
Læs mere her

Focus RS500 - super-GTI fra Ford
Biloverdrivelsen har en muskuløs 2,5-liters femcylindret motor med 350 heste.
Læs mere her

Den sidste bildinosaurus
Salget af store SUVer falder kraftigt, men Land Rover Discovery ser ud til at overleve.
Læs mere her

Her får du billig benzin
Det er faktisk muligt at tanke til under 10 kroner. Se de billigste steder her - meld selv ind
Læs mere her

Strøm af klager over bilhandlere
En ny bil viste sig at være brugt. FDM har på to år modtaget 50 pct. flere klager.
Læs mere her

Skoda: Vi har den hurtigste politibil
Våbenkapløb: Skoda fastslår, at Danmarks hurtigste politibil er en Skoda og ikke en Ford. Politiet har ingen planer om hurtigere biler
Læs mere her

Ny Ford Focus RS500 - Den ultimative Super GTI

Bad Request

Ford lancerer ny Focus RS model i stærkt begrænset antal eksemplarer. Modellen, der er døbt Focus RS500 lanceres som den ultimative super GTI fra Ford og vil give seriøse GTI entusiaster en enestående køreoplevelse.

# # #

Ford Focus RS500 præsenteres første gang på 2010 Leipzig Motor Show i Tyskland den 9. april. Den nye RS model har fået betegnelsen RS500 for, at understrege den stærkt begrænsede produktion på 500 individuelt nummererede biler.

Den nye Focus RS500 har en muskuløs 2,5-liters 5-cylindret motor med 350 HK og leverer 15 procent mere 'power' end den velkendte Focus RS. Det resulterer i en mavekildrende køreoplevelse ud over det sædvanlige.

RS500s opsigtsvækkende præstation modsvares af et lige så dramatisk udseende. Focus RS500 leveres i en mat sort lak med matchende aluminiumsfælge, og kombinationen leverer en stærk visuel effekt, der er ulig nogen anden Ford model.

"Vi var fast besluttet på at markere afslutningen af produktionen for den nuværende og meget roste Focus RS med en helt speciel model" udtaler Joe Bakaj, Ford Europas Vice President for Produkt udvikling. "Fra sit dramatiske design til de berusende resultater vi har oplevet, er der ingen tvivl om, at RS500 vil blive værdsat og hurtigt opkøbt af GTI entusiaster.

"Modellen slutter sig til en lang række af ikoniske Ford RS'er og er en værdig model til at bære RS500-navnet. Fords modeller med RS-emblemet har igennem årene nydt stor anerkendelse både ved kørsel på almindelig vej og ved banekørsel, og historisk peger Ford Focus RS500 helt tilbage til den legendariske Sierra RS500 Cosworth, der dominerede motorsporten i slutningen af 1980'erne," tilføjede Bakaj.

Ford Focus RS500 kommer til Danmark i stærkt begrænset antal i løbet af juni måned til en pris på 727.500 kroner.

Læs meget mere om Ford Focus RS500 og se fotos og meget andet her: http://www.focusrs500.com/

Fotos i høj opløsning kan downloades fra www.ford.dk/presse

Fords internationale pressesite www.media.ford.com giver dig yderligere mulighed for at søge fotos og information. Du skal blot oprette en profil for at få adgang.

Læs mere her

Korte nyheder om Toyota

Mazda med Toyota-teknik
Med de skrappe miljøkrav i fremtiden ser Mazda sig nødsaget til at låne hybridteknik fra Toyota Prius
Læs mere her

tirsdag den 30. marts 2010

Korte nyheder om Opel

Grønne sparegrise med familieformat
Ford og Opel ruller to pragmatiske, men overbevisende økoversioner frem til alle dem, der ikke kan nøjes med en lille elbil.
Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Supersportsvogne kan slippe for p-afgift

Ford sender matsort familieracer på gaden
Samlere ventes at kaste sig over de 500 nummererede eksemplarer af Ford Focus RS 500
Læs mere her

Røvtur til motorcyklist
Motorcyklist ser politibil i sving og ryger på halen. Se forløbet her
Læs mere her

Kamphund flåede kofanger af politibil
En pitbull flåede kofangeren af en politibil, da den gik amok. Se video.
Læs mere her

Wankelmotoren er død
På grund af de skærpede miljøkrav er Mazda nødsaget til at sende deres wankelmotor i graven
Læs mere her

Se hvem der har den bedste mikrobil
Ny kamp om titlen som Danmarks mikrobil med Chevrolets nye prisbasker Spark der starter på 85.000 kroner.
Læs mere her

Skift til sommerdæk nu
Sommertid: Så er det tid til at gemme vinterdækkene af vejen og trille sommerdækkene ud af garagen
Læs mere her

Hold fast på hat og briller
Den vilde Focus RS bliver endnu vildere, når Ford præsenterer RS500
Læs mere her

De nye biler sprang ud i Bella
Ikke færre end 32 Danmarkspremierer tegner et billede af fortrøstningsfulde bilimportører. Se liste.
Læs mere her

Supersportsvogne kan slippe for p-afgift
De hurtige prestigebiler har også en fordel ved parkeringer - men det er ikke lovligt. Se videoer.
Læs mere her

Schweizerkniv med redningsværktøj

Ny model af den populære universalkniv nu også med redningsværktøj til bilister

Victorinox Rescue Tool bør med i handskerummet som et ekstra nødudstyr for eksempel på camping eller ved lignende aktiviteter i det fri. Hvis uheldet er ude, og bilen får en alvorlig skade, kan det ske, at dørene sætter sig fast. Med hjælp af denne specialmodel fra Victorinox er der en god mulighed for hurtigt at befri sig selv, eventuelle medpassagerer – eller andre trafikanter, som måtte være spærret inde. Til brug for det har man her en glashammer, en glassav og et blad med bølgeskær til at kappe sikkerhedsselen med.

Glashammeren ser godt nok ikke ud af meget, men på grund af dens særlige udformning vil den alligevel uden større besvær kunne bryde igennem sideruder og bagrude. Vel at mærke uden at nogen kommer til skade. Glassaven er beregnet til forruden, efter der er slået hul. Med saven kan man fjerne så meget af ruden, at fører og eventuelle passagerer også kan komme den vej ud af bilen. Om nødvendigt skæres sikkerhedsselen over med den kniv, der også findes til formålet. Glashammeren og glassaven vil kunne udskiftes efter brugen.

Andre værktøjer
Tillige med redningsværktøjet får man ni andre værktøjer med i købet. Foruden almindeligt knivsblad på 85 mm. blandt andet skruetrækker, pincet, kapselåbner, afisolérer til ledning o.a. Værktøjer der kan være nyttige såvel i hverdagen som på ferie og camping. Selve håndtaget er selvlysende, hvis det blot "lades op" med lidt sollys.

Da knivsbladet er længere end 70 mm., må kniven kun medbringes i bilen eller i forbindelse med relevante friluftsaktiviteter og andre "anerkendelsesværdige formål".

Victorinox Rescue Tool koster 639 kroner vejl. Oplysninger om nærmeste forhandler fås på tlf. 32 96 80 16.

Billedtekster:

Victorinox Rescue Tool med hammer, glassav og bølgeblad.

Redder skærer forruden ud med glassaven.
 

Læs mere her

mandag den 29. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Hyundai styrer uden om fyord

Ny Ford Fiesta ST
Ford planlægger at fyre en lille turbomotor i deres velkørende Fiesta og kalde den Fiesta ST
Læs mere her

Kampagner for sommerdæk
1.360.000 biler skal have sommerdæk på - derfor er der gode tilbud netop nu.
Læs mere her

Gæt hvad de kendte kører
Test din viden om kendte og deres biler - hvem hører sammen?
Læs mere her

Kinesiske Geely underskriver køb af Volvo
Flere måneders afsluttende forhandlinger om Volvos fremtid er slut. Sælger er den amerikanske bilkoncern Ford.
Læs mere her

Hyundai styrer uden om fyord
Producenten bruger ikke firehjulstrækker' om den nye ix35.
Læs mere her

Bosch?s ESP®-kommunikation modtager pris

"eSafety Award 2008" i kategorien "Industri & Teknologi"
Bilisterne informeres om fordelene ved sikkerhedsudstyr

– Bosch har siden 2003 undervist i fordelene ved ESP®
– At kende fordelene ved ESP® er altafgørende ved valg af ny bil
– I 2007 havde hver anden nyindregistrerede bil i Europa ESP®

Bosch modtog den 5. november 2008 prisen "eSafety Award 2008" for sine gode resultater med udbredelsen af det elektroniske stabilitetsprogram ESP®. Viviane Reding, EU–kommissær for informationssamfund og medier samt initiativtageren til i2010–initiativet "Intelligent Car" overrakte prisen til Dr. Bernd Bohr fra ledelsen i Autodivisionen hos Bosch. Denne pris i kategorien "Industri & Teknologi" er Safety–Award–komiteens anerkendelse af det fremragende stykke arbejde, som Bosch’s marketing– og kommunikationsstrategi har udført, og som er rettet mod slutkunderne. Denne strategi har accelereret udbredelsen af ESP® i Europa. "Vores markedsundersøgelser viser, at sikkerhed er det vigtigste kriterium, når folk køber bil i Europa. Da ESP® ofte kun tilbydes som ekstraudstyr, er det af afgørende betydning, at folk, der køber bil, bliver informeret om fordelene. Kun derved kan de træffe en velovervejet beslutning til fordel for en teknologi, der redder liv," forklarede Bohr og skitserede derved det rationelle bag Bosch’s kommunikationsaktiviteter for ESP®. Allerede i december 2007 modtog Bosch "FIA World Prize for Road Safety, the Environment and Mobility" fra FIA for de samme aktiviteter.

Bosch har udviklet det elektroniske stabilitetsprogram ESP® og var i 1995 den første producent, der satte det i serieproduktion. Siden 2003 har virksomheden støttet EU–kommissionens eSafety–initiativ, der skal øge trafiksikkerheden væsentligt ved anvendelse af sikkerhedssystemer i bilerne. Målet er at halvere antallet af trafikdræbte i EU fra 50.000 til 25.000 i løbet af 10 år fra 2001 og frem til 2010.

Det prisbelønnede kommunikationsarbejde har til formål at gøre bilisterne opmærksomme på, hvordan ESP® virker, og hvilke fordele er der ved ESP®. Da undersøgelser har vist, at bilsælgerne er den vigtigste informationskilde for folk, der køber bil, har Bosch udviklet et verdensomspændende forhandlerundervisningsprogram ESP®erience. Frem til oktober 2008 er 93.400 bilsælgere over hele verden i samarbejde med bilproducenterne allerede blevet undervist i fordelene ved denne livreddende teknik. Samtidig har Bosch taget otte køresimulatorer i brug over hele verden deraf fire i Europa. På messer eller ved kundearrangementer giver disse maskiner, der simulerer kørsel med og uden ESP®, f.eks. mulighed for at opleve fordelene ved teknikken på en overbevisende måde. Et vigtigt element, især for presseaktiviteterne, er at finde frem til antallet af nyindregistrerede biler i Europa med ESP®. Et markedsforskningsinstitut har siden 2003 indrapporteret disse tal til Bosch. Ifølge instituttets tal er andelen af nyindregistrerende biler med ESP® steget fra 29 % i 2003 til 50 % i 2007. Men hvis man ser på totalbestanden af den europæisk bilflåde, så ligger ESP andelen kun på 20 %.

Det elektroniske stabilitetsprogram ESP® registrerer, når en bil begynder at skride ud. Automatisk opbremsning af enkelte hjul stabiliserer bilen, således at den følger førerens styringsmanøvrer bedst muligt. Verdensomspændende undersøgelser viser, at op til 80 % af alle udskridningsulykker kan undgås, hvis bilerne udstyres med ESP®. En økonomisk rapport fra universitetet i Köln fra 2007 viser, at 4.000 trafikdræbte og 100.000 trafikskader kunne undgås om året alene i Europa, hvis alle biler havde ESP®.

Bosch koncernen er en førende international virksomhed med fokus på teknik og serviceydelser. Med auto– og industriteknik samt forbrugsgoder og bygningsteknik havde koncernen i regnskabsåret 2007 ca. 271.000 ansatte og en omsætning på 46,3 milliarder euro. Bosch koncernen omfatter Robert Bosch GmbH og mere end 300 datter– og regionalselskaber i ca. 50 lande. Dette globale netværk af udvikling, produktion og salg er forudsætningen for yderligere vækst. Bosch bruger mere end tre milliarder euro om året på forskning og udvikling og anmelder over 3.000 patenter på verdensplan. Virksomheden blev grundlagt i Stuttgart i 1886 af Robert Bosch (1861–1942) som "Værksted for finmekanik og elektroteknik".

Robert Bosch GmbH´s virksomhedsstruktur sikrer Bosch koncernen økonomisk uafhængighed. Den giver virksomheden mulighed for at foretage langsigtet planlægning og betydelige investeringer for at sikre fremtiden. 92 % af kapitalandelene i Robert Bosch GmbH ejes af den almennyttige fond Robert Bosch Stiftung GmbH. Stemmeretten udøves i overvejende grad af Robert Bosch Industrietreuhand KG, der varetager virksomhedens ejerfunktion. De øvrige andele ejes af familien Bosch og Robert Bosch GmbH.
 

Læs mere her

søndag den 28. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Tip: Sådan slipper du af med bilens buler

Tip: Sådan slipper du af med bilens buler
Hurtigt og billigt: En ny bule i bilen kan hurtigt blive dyr på værkstedet og hos forsikringen
Læs mere her

lørdag den 27. marts 2010

Korte nyheder om Opel

Ny Opel ligner storebror
Opel Astra minder om den større Insignia. Minus ved begge er dårligt udsyn bagud.
Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Er du gal en motorcykel

Danmarks billigste bil
For kun 86.000 er Chevrolet Spark faktisk også til at køre med
Læs mere her

Mænd gør bilen forårsklar i påsken
Bilen har fået førsteprioritet i påsken. Således sættes påskebryg, chokoladeæg og sildemadder for en stund til side for polérgrej, sommerdæk og vaskehal.
Læs mere her

Er du gal en motorcykel
Et must for MC-elskere: MC-revyen er på gaden
Læs mere her

Ny Ford KA til under 100.000-

Ford blander sig for alvor i kampen på det store danske småbils-marked

# # #

Ford har kappet næsten 10.000 kroner af prisen for en ny Ford Ka, for at komme ned under den magiske 100.000 kroners grænse for en ny bil. Med en udsalgspris på blot 99.950 kroner for en spritny Ford Ka Trend, har Ford for alvor meldt sig ind i kampen på det store danske småbils-marked. Og som et særligt påskeæg, tilbyder Ford gratis ekstraudstyr til de 200 første, som skriver under på en købskontrakt i hele april måned.

Fords lille charmetrold har høstet masser af international anerkendelse siden introduktionen af den helt ny-designede minibil sidste år. Den nye Ford Ka, er med sit kinetic design, et sjovt, frækt og meget fornuftigt bud på en by-bil, der honorerer tidens krav til stil, sikkerhed, nem parkering og miljøvenlig transport.

Prissænkningen på den nye Ford Ka, er et bevidst forsøg på at fastholde Fords position som et af de mest solgte bilmærker i Danmark.

"Vi skal simpelthen være til stede med et konkurrencedygtigt tilbud til de stadig flere danskere, som vælger en økonomisk mini-bil til at dække deres transportbehov. De små biler tegner sig allerede for næsten 50 procent af det samlede salg af nye biler i Danmark. Derfor er konkurrencen benhård og, rent psykologisk, er det blevet uhyre vigtigt, at kunne tilbyde en ny bil til under 100.000 kroner" forklarer Fords pressechef Lene Dahlquist

Udsalgsprisen begynder ved 99.950 kroner for en Ford Ka Trend, som blandt andet byder på hastighedsalarm, indfarvede kofangere, seks airbags, ESP inkl. bakkestart-assistance, ISOFIX barnesædebeslag og ABS bremser.

De første 200 kunder, der køber en Ford Ka Trend eller en Ford Ka Trend+ i april måned, får en udstyrspakke indeholdende radio/CD-afspiller samt enten en Parrot MKi 9100 telefon- og musiksystem eller en Garmin Nüvi 765 navigation uden merpris. Pakkerne repræsenterer en værdi på op til 4.980 kroner.

Så kig forbi din lokale Ford forhandler fra 1. april og se nærmere på den lille charmetrold, Ford Ka

Fotos i høj opløsning kan downloades fra www.ford.dk/Presse

Fords internationale pressesite www.media.ford.com giver dig yderligere mulighed for at søge fotos og information. Du skal blot oprette en profil for at få adgang.

http://www.fordmedia.eu/presskits/2008FordKa/_htdocs/en/images-1.htm

Læs mere her

fredag den 26. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Måske verdens dyreste trafikuheld

Mænd elsker motorcykler
Klichéen om, at mange mænd kurerer midtlivskrisen i sidst i 40erne og 50erne med en motorcykel, holder tilsyneladende stik.
Læs mere her

Ældre mænd elsker motorcykler
Ni ud af ti motorcykler ejes af mænd, og flertallet af dem er mellem 46 og 60 år.
Læs mere her

0-100 km/t på 1,1 sek
Jan Wulff Møller har garagen fuld af vilde biler. Bl.a. en der kører 0-100 km/t på 1,1 sekund.
Læs mere her

Bugatti 16C Galibier
Bugatti er efter sigende klar med deres firedørs luksusraket kaldet Galibier i 2013
Læs mere her

Mand glemte hvor han stillede sin Lamborghini
Fuld rigmand har glemt hvor han stillede sportsvgn. Èn ting gør, at bilen erstattes alligevel.
Læs mere her

Måske verdens dyreste trafikuheld
Rekordhøj forsikringssum udbetalt for at redde smadret superbil. Racerkører kørte Paganien i grøften
Læs mere her

Book en handicapbil online

Bad Request

Det skal være slut med dyre taxaer, når mennesker med handicap har brug for kørsel. HandiAuto har gjort det let for kommunerne at spare masser af penge bare et par klik med musen, og bilen holder foran hoveddøren.

Dyr taxakørsel er ikke løsningen, når en bruger venter på, at bevillingen på en bil går igennem. Sådan lyder meldingen fra HandiAuto, der er Danmarks største udlejningsvirksomhed af handicaptransport. HandiAuto har med lanceringen af ny hjemmeside gjort det muligt at http://www.handiauto.dk/Booking.step.1.asp" target="_blank">booke en handicapbil eller -bus online - uanset handicap eller krav til ekstraudstyr. Det gør det nemt for kommunerne at spare penge, og samtidig vil det give brugeren større frihed i hverdagen.

mange kommuner ved ikke, at de kan leje en bil hos HandiAuto i stedet for at betale for en dyr taxa, mens brugeren venter på en bevilling. Samtidig er det vigtigt at understrege, at det giver brugeren betydelig større fleksibilitet og dermed større livskvalitet. Bilen holder lige uden for døren og er til rådighed 24 timer i døgnet det er ikke længere nødvendigt at planlægge en biograftur en uge i forvejen , siger Christian Koldt, salgschef i HandiAuto.

Christian Koldt understreger, at det nye booking-system gør det nemt og enkelt for kommunerne, for HandiAuto tager sig af administrationen, varetager alle problemstillinger og den løbende kontakt med brugeren.
Også til private

HandiAuto tilbyder både http://www.handiauto.dk/index.asp DocumentID=11" target="_blank">kort- og langtidsvarende lejemål, og kunderne omfatter ikke bare kommuner, men også institutioner og private. Hvis du som privatperson har brug for en bil en dag, en weekend eller en sommerferie, kan du derfor kontakte HandiAuto - og hvis du er bruger hos HandiHelp, får du 10 % rabat.

Sikkerhed frem for alt
HandiAuto har i øjeblikket omkring 20 biler fra årgang 2003 eller nyere, og bilparken bliver løbende udskiftet. Det betyder, at alle biler er af bedste kvalitet, og sikkerheden er i top. Alle biler er udstyret med de nyeste seler fra Handi-Secure, og samtidig har de specialudstyr, så de kan dække alle behov.

Fleksibel lejekontrakt med landsdækkende levering
HandiAuto opererer desuden med fleksible lejekontrakter.
Brugernes behov kan ofte ændre sig hurtigt, og derfor har vi valgt at arbejde med fleksible regler for opsigelse og forlængelse af lejekontrakter , udtaler Christian Koldt.

http://www.handigruppen.dk/" target="_blank">HandiAuto er en del af HandiGruppen, og med kontorer i København, Århus og Kolding er det muligt selv at vælge, om man vil hente bilen på ét af kontorerne, eller om den skal leveres lige til døren.

For yderligere information om HandiAuto:
Christian Koldt, salgschef i HandiAuto
Tlf.: 39 20 64 64; mobil: 60 63 44 66
E-mail: christian@handiauto.dk

Læs mere her

torsdag den 25. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Bremse skyld i den norske tog-katastrofe

Daimler i bestikkelsesskandale
Næsten en milliard danske kroner vil det koste Mercedes-fabrikanten Daimler at indgå forlig i alvorlig korruptionssag
Læs mere her

38 km/l i gennemsnit
Toyota Prius plug-in er med i treårigt dansk testprogram med plug-in hybridbiler.
Læs mere her

Privatleasing i overhalingsbanen
Privatleasing nærmer sig topfart, og den lånte køreglæde findes nu i alle prisklasser.
Læs mere her

Byg din egen offroader
Amerikanske Rally Fighter har power og karisma, men du skal selv have olie på fingrene, før den bliver din
Læs mere her

Ædelt bilmærke tæt på lukning
Verdens rigeste har vendt ryggen til et af de allermest eksklusive bilmærker. Se luksusvideo.
Læs mere her

Ædelt bilmærke tæt på lukning
Verdens rigeste har vendt ryggen til et af de allermest eksklusive bilmærker.
Læs mere her

Fuld mand drikker foran politiet
Fuld serbisk mand forveksler et alkometer med en flaske sprut
Læs mere her

Tid til tjek af campingvognen
Sig nærmer påske og andre helligdage, der for mange campister er lig med årets første ture. Men før man begiver sig ud på vejene, er det vigtigt at få tjekket bremser, dæk og gasanlæg - og få undersøgt campingvognen for dens fjende nummer ét: fugt.
Læs mere her

Kraftigt jordskælv ryster Filippinerne
Et jordskælv målt til 6,1 på richterskalaen har ramt Filippinerne. Umiddelbart er der ikke meldinger om omkomne. Bygninger svajede i hovedstaden Manila
Læs mere her

Bremse skyld i den norske tog-katastrofe
En sporbremse var løsnet, og derfor kunne 16 godsvogne løbe løbsk og dræbe tre i Oslo
Læs mere her

Bil nr. 2 får flest skader

Det er de mindste og billigste biler, der får flest skader. Det bekræfter Applus+ Bilsyn i en ny opgørelse over fejl på biler synet i 2009.

Danskere, der erhverver sig en ny lille bil til husstanden, bør efter alt dømme indstille sig på, at de ikke skal køre alt for mange kilometer i den. For gør de det, er der stor sandsynlighed for, at bilen efter fire år har langt flere fejl end andre biler.

Ny undersøgelse fra Applus+ Bilsyn dokumenterer, at mange små biler har flere fejl end andre biler, når der måles på fejl pr. 100.000 kørte km. Undersøgelsen bygger på data, som Applus+ Bilsyn har indhentet fra gennemgangen af mere end 500.000 biler i 2009. De små biler i opgørelsen er typisk tredørsbiler og ofte husstandens anden bil.

Bil nr. 2 i husstanden er typisk den mindste og billigste bil i familien. Set i det lys overrasker det ikke, at mange af disse biler slides hurtigere end de dyrere og mere robuste biler, des længere de kører. En af årsagerne kan være, at bilerne ikke altid er så stærke i konstruktionen, eller at karosseri og undervogn er mere udsatte for rust på grund af ringere beskyttelse, siger Arne Willerslev-Legrand, adm. direktør for Applus+ Bilsyn.

Vedligehold bilen
Ser man på familiens udgifter, betyder det også, at de mindre biler, som familiens børn tit transporteres i, kræver hyppigere vedligeholdelse. På den måde undgår man de ekstra mange skader, som senere kan blive dyre at udbedre, forklarer bilsynsvirksomheden.

Netop nu oplever vi, at mange af disse biler er udsatte på grund af vintervejret. Mange bilister i denne gruppe kan sikre deres bil mod korrosion forårsaget af is, frost og sne med et rusttjek. På den måde kommer man skaderne i forkøbet og forlænger levetiden på bilerne, siger Arne Willerslev-Legrand, adm. direktør for Applus+ Bilsyn.

Seks gange flere fejl
Blandt fire år gamle biler har flere af de mindre biler mellem 0,80 og 1 fejl for hver gang modellerne har kørt 100.000 km. Til sammenligning har den bil, der performer bedst, Merceds-Benz E-model, kun 0,16 fejl pr. 100.000 kørte km.

Familie- og håndværkerbiler klarer frisag
Traditionelle håndværkerbiler altså kassevogne og varebiler som Mercedes Sprinter og Vito, Toyota Hiace, Iveco Daily - placerer sig forholdsvis langt nede ad listen med i snit mellem ca. 0,50 og 0,70 fejl pr. 100.000 km, men klarer sig altså bedre end de mindre biler. En af forklaringerne på, at der her er flere fejl kan være, at bilerne typisk kører mange kilometer med last.

De mere famileorienterede biler, MPV ere og stationcars, ligger mere lunt i statistikken. Citroen Berlingo, Suzuki Wagon R, Opel Zafira, Skoda Octavia Combi og Peugeot 307 befinder sig også i midterfeltet med ca. 0,45-0,60 fejl efter hver 100.000 km.

Faktaboks: Sådan er undersøgelsen lavet
Undersøgelsen omhandler person- og varebiler, der er hhv. 4, 6, 8, 10 og 12 år gamle.
For at indgå i statistikken skal en bilmodel i den pågældende årgang have været synet mindst 100 gange.
Antal kørte kilometer for alle modeller i en specifik årgang lægges sammen.
Herefter udarbejdes en fejlstatistik på antal fejl pr. 100.000 kørte km for den specifikke model/årgang.
Fejlstatistikken er udelukkende opgjort på baggrund af synsrelaterede fejl, som kan have betydning for færdselssikkerheden.
Overraskelser i statistikkerne:
At Volkswagens prestige-SUV, Touareg, har det relativt høje antal fejl pr. 100.000 km (for 4-årige biler)
At Ford Focus C-Max placerer sig i toppen, mens den samme model på gule plader placerer sig så langt nede ad listen (for 4-årige biler).
At Toyota Yaris er helt nede på 24. pladsen (en model der i de traditionelle synsstatistikker, hvor der udregnes på antal fejl fordelt på model og årgang, altid placerer sig helt i top)(for 4-årige biler).
At Suzuki Liana er nummer to på listen over færrest fejl (for de 6-årige biler).
At Volkswagen Polo ligger 6. sidst (for 8 år gamle biler)
At Mercedes Vito har næsten dobbelt så mange fejl som Volkswagen Transport og plcerer sig 3. sidst på listen (for de 8-årige biler)
At Citroen Xantia placerer sig på 8. pladsen (for de 10-årige biler)
At Ford Escort og Ford Ka er placeret henholdsvis 3. og 4. sidst (for de 10-årige biler)
At de to samme biler (Escort og Ka) indtager de to jumbopladser (for de 12 år gamle køretøjer)

Læs mere her

onsdag den 24. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Dansk Energi foreslår ny bilskat

Mågevinge til racerbanen
Mercedes-Benz er snart klar med racerversionen af nyklassikeren SLS
Læs mere her

684.226 bilkøbere kan ikke ta fejl
Èt bilmærke i familieklassen overhaler simpelthen krisen og solgte bedre i 2009.
Læs mere her

Byggede scooter med flammekaster
En 30-årig rørlægger blev træt af tætte overhalinger - monterede flammekaster på sin scooter. Se video.
Læs mere her

Flere virksomheder leaser firmabiler
Der er kommet gang i købet af nye firmabiler. Især leasing vinder frem. De private træder fortsat på bremsen, når det handler om ny bil
Læs mere her

Byggede scooter med flammekaster
30-årig brite blev træt af tætte overhalinger - monterede flammekaster på sin scooter. Se video.
Læs mere her

Dansk Energi kræver billigere grønne biler
En ny bilskat skal skaffe penge i statskassen og hjælpe miljøet.
Læs mere her

Dyrere bilferie uden dieselfilter
Flere og flere europæiske byer indfører miljø-zoner. Det betyder i praksis, at dieselbiler skal have partikelfilter for at måtte køre ind i en rækker byer, bl.a. Berlin og München.
Læs mere her

Her er Danmarks hurtigste politibil
Med en Ford Focus RS Cop i hælene er der dømt "spillet ude" for enhver biltyv eller bankrøver, der er vant til at kunne køre fra de noget outdatede Ford Mondeoer i politiets arsenal.
Læs mere her

Huller for milliarder
De danske veje er ødelagt af den lange vinter, og det kommer til at koste milliarder for kommunerne
Læs mere her

Dansk Energi foreslår ny bilskat
Forslaget hjælper miljøvenlige biler frem og bliver samtidig ikke dyrere for statskassen.
Læs mere her

Pas på den tørstige varebil

Varebilsanalysen 2009

Mester vælger ikke ustraffet en varebil med en stor motor.

Bilpriser.dk
Håndværksmester vælger ikke ustraffet en stor motor i varebilen. Værditabet kan blive stort, viser hidtil største varebilsanalyse fra Bilpriser.dk.

Mester kan blive populær hos svendene, når han vælger en lækker, veludstyret varebil med en stor, muskelsvulmende motor. Men han kan også være ret sikker på at komme til at lide et stort værditab på køretøjet. Det viser den hidtil største varebilsanalyse, som Bilpriser.dk har udarbejdet, Varebilsanalysen 2009.

I analysen, der omfatter 26 populære varebiler, forsøger Bilpriser.dk ikke at finde en vinder i totaløkonomi, som den kendte bilvurderingstjeneste ellers plejer.
"Man skal læse Varebilsanalysen 2009 som en slags guide til landets håndværkere. Hvad koster varebilerne at køre i over en vis periode Det er det, man bliver klogere på", siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
"En ting er i hvert fald sikkert, når man kikker fire år frem: Der kommer fokus på energiforbruget. Og hvem ved, måske kommer der flere grønne afgifter, som gør det endnu dyrere at køre i uøkonomiske varebiler. Så man vælger ikke ustraffet de store motorer", advarer han.

At en Fiat Fiorino van 1.3 JTD til 101.990 kr. ekskl. moms har en totaløkonomi på 1,17 kr. pr. km uden service og forsikring over fire år og 120.000 km er selvfølgelig interessant for den vinduespudser eller grønthandler, der har brug for en varebil i
denne byvenlige ministørrelse.
Og at det koster 2,83 kr. pr. km at drøne rundt i en VW Crafter 2.5 TDI van til 260.700 kr. ekskl. moms er jo også relevant for den mester, som har valgt at investere i sådan en varebil. Men de to varebiler kan ikke sammenlignes, da de opfylder helt forskellige behov.

Alligevel kan det betale sig at vurdere lidt på, om man absolut skal have en 2,5 liters motor i kassebilen i stedet for en lidt mindre tørstig motor. For ligesom på personbilmarkedet er der en tendens til voksende værditab på de mest diesel– eller benzinslubrende modeller, vurderer Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Varebilsanalysen fortæller også om, hvor værdifaste forskellige mærker er, hvilket håndværksmestre med sund økonomisk sans også bør have øje for. Vælger han en Hyundai H1– 2.5 CRDi–kassevogn til 159.995 kr., løber værditabet ifølge over 120.000 km og fire år ifølge Bilpriser.dk op i 102.717 kroner. Vælger man i stedet en Citroën Jumper 2.2 HDI kassevogn til
149.990 kr., slipper man med et værditab på 90.622 kr., altså 12.095 kr. mindre. Det er jo ikke uvæsentligt, da det rammer direkte ned på bundlinjen.

Fem varebiler med lave km–udgifter:

Fiat Fiorino/Citroën Nemo/Peugeot Bipper van*: 1,17–1,39 kr. pr. km
Citroën Berlingo 1.6 HDI van: 1,46 kr. pr. km
Ford Transit Connect 1.8 TDCi van: 1,60 kr. pr. km
Citroën Jumper 2.2 HDI kassevogn: 1,89 kr. pr. km
Mercedes Vito 2.2 CDI kassevogn: 1,93 kr. pr. km

Fem varebiler med høje km–udgifter:

VW Crafter 2.5 TDI kassevogn: 2,83 kr. pr. km
Iveco Daily 35C18 ladvogn: 2,54 kr. pr. km
Mercedes Sprinter 2.0 CDI kassevogn: 2,46 kr. pr. km
VW Transporter 2.5 TDI kassevogn: 2,31 kr. pr. km
Opel Movano 2.5 CDTI kassevogn: 2,16 kr. pr. km

*De tre små varebiler er bygget på samme platform.

Analysen kan downloades i sin helhed på www.bilpriser.dk


Læs mere her

tirsdag den 23. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Tjener på at dumpe elever

Pimpet Mercedes SLR: 720 HK, strudseskind og guldfælge
Hvad gør en rigmandsfar, når datteren skal ekstra forkæles: Får bygget en Mercedes McLaren om og pimpet helt vildt. Se resultatet her!
Læs mere her

Voldsom Audi Q5 RS
Der spekuleres i øjeblikket i, at Audi er på vej med både S- og RS-udgaver af crossoveren Q5.
Læs mere her

Rigmand byggede vild Mercedes til sin datter
En arabisk rigmand har givet den gas og bygget en gylden Mercedes til sin datter. Se bilen her.
Læs mere her

Her er den mest økonomiske bil
Ford Fiesta triller ind på en førsteplads i vores økonomitest, men med en særdeles tæt margin til Golf BlueMotion.
Læs mere her

Glem det
BMW X1 er kæk at se på, men det kniber med de indre værdier.
Læs mere her

Opel lyner igen
Insignia OPC er en rigtig powersedan, der også byder på rigelig komfort og flot udstyr til en stærk pris.
Læs mere her

Luksusbrasserie i Kongens Have
Verdens fjerdebedste kok steger bøffer, griller rødtunge og åbner østers i Kongens Have.
Læs mere her

Tjener på at dumpe elever
Politiets anklage: For mange københavnske køreskoler giver grotesk konkurrence
Læs mere her

KP Erhvervsbiler er blevet Gazellevirksomhed

KP Erhvervsbiler, Selling ved Hadsten er blevet Gazellevirksomhed og medlem af Mekonomen AutoTeknik.

For nyligt opnåede KP. Erhvervsbiler, Selling status som Gazellevirksomhed 2008. Det er en udnævnelse som dagbladet Børsen giver til virksomheder med stor vækst. Definitionen af en Gazellevirksomhed er, at den skal have fordoblet omsætningen over en fireårs periode. Udnævnelsen er en anerkendelse af virksomhedens evne til at udvise godt købmandskab og have det fornødne drive til at vise gentagne resultater, på trods af tidens tegn på afmatning.

Det var en glad Kim Petersen, der modtog meddelelsen om at hans virksomhed er blevet medlem af den danske vækstelite. "Jeg er meget stolt over den udvikling som firmaet har taget, det er et dejligt skulderklap at få", udtaler han.

Efter 7 år ved Toyota, samt 11 år ved Mercedes bl.a. som værkfører, fandt Kim Petersen ud af at han ville starte sin egen forretning i 2002. Forretningen har siden udviklet sig til at være en moderne, dynamisk virksomhed, der er god til at indrette sig efter de betingelser og krav, der sættes for at være autoværksted i Danmark. Værkstedet har specialiseret sig i at servicere erhvervsbiler, men kan selvfølgelig også servicere personvogne.

KP Erhvervsbiler er desuden medlem af Skandinaviens største værkstedskæde, Mekonomen Autoteknik som et godt supplement til virksomhedens profilering og markedsføring. Medlemskabet af Mekonomen Autoteknik betyder bla. en struktureret efteruddannelse af værkstedets mekaniker og Kim Pedersen er også i gang med en lederuddannelse for kædens medlemmer.

Gennem sit medlemskab af Mekonomen Autoteknik får KP Erhvervsbiler også glæde af de kædeaftaler kæden indgår. Dette har betydet, at virksomheden er blevet Falck Bonusværksted samt Fordelsværksted for Leasingfirmaet SAC. Sidstnævnte giver værkstedet mulighed for at formidle leasing af erhvervskøretøjer med den fordel at kunderne fortsat kan få deres biler serviceret lokalt hos KP. Alt dette, samt 3 års garanti på reservedele plus de spændende tiltag kæden har undervejs, gør at Kim Petersen føler sig godt rustet til de udfordringer fremtiden bringer.

KP erhvervsbiler vil gerne være kendte for en god service og høj kvalitet, det glæder vi os til fortsat at tilbyde både nye og eksisterende kunder, slutter Kim Petersen.

Yderligere information om virksomheden findes på: www.kp–e.dk og www.autoteknik.dk

>> på billedet er det indehaver Kim Petersen>>
 

Læs mere her

mandag den 22. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Fræk og fransk

Forvirrede BMW-ejere
Alle BMWer har baghjulstræk eller firehjulstræk. Alligevel tror 80 procent af 1-serie-ejerne, at de har forhjulstræk
Læs mere her

SUV-koreaner i ny form
Overgangen fra Tucson til ix35 er et markant sceneskifte, faktisk en ny generation.
Læs mere her

Og den mest driftssikre mc er...
12.000 britiske motorcyklister har udpeget de mest pålidelige mærker og modeller.
Læs mere her

Køb en kongelig Daimler V8
Hvis man har hang til biler med blåt blod er her et godt bud - garanteret velholdt.
Læs mere her

Så ruller Saab igen
Efter syv ugers pause er det igen tid til at bygge Saab-biller i Trollhättan
Læs mere her

Folksam: Årets sikreste bilnyheder
Skrap svensk test af bilnyheder kårer især biler fra Ford, Toyota og Volvo som de mest sikre.
Læs mere her

Opel Astra er årets bedste brugtbil
Den fik masser af kritik i 1990erne, men nu har den forbedret sig.
Læs mere her

BIllige sommerdæk skrider i test
Til gengæld de sommerdæk, der er bedst på vejen, også de mest giftfri.
Læs mere her

Lastbil med bil på køleren
Dette bizarre uheld gav en Renault Clio og dens ejer sit livs værste køretur
Læs mere her

Fræk og fransk
Ugens testbil C3 Picasso har fået stor succes med sin lidt næsvise blanding af retro, nutid og fremtid.
Læs mere her

MekoPartner runder værksted nummer 75 i Danmark

Mekonomens nye værkstedskæde MekoPartner har fortsat stor succes med at tiltrække værksteder. Allerede i oktober måned har kæden rundet værksted nummer 75. Og det må siges at være en stor succes i forhold til målsætningen for 2008, der lød på 75 værksteder tilknyttet kæden i Danmark.

Mekonomen mærker en overvældende interesse fra mange frie værksteder, der ønsker at blive en del af MekoPartner. "Det beviser, at vi har ramt helt rigtigt i vores betragtninger angående behovet for en ekstra kæde i Mekonomen regi", siger kædeansvarlig Søren V. Olesen. Han tilføjer, at det stigende antal værksteder i kæden naturligvis stiller store krav til Mekonomen. Krav om hurtigt at udvikle og tilføre konceptet nye tiltag, der skaber mærkbar værdi for værkstederne.

Fokus på nye tiltag
Og Mekonomen har i efteråret haft stort fokus på nye tiltag. Flere af disse er netop blevet præsenteret på tre regionsmøder, der er afholdt over hele landet. På møderne introducerede Mekonomen blandt andet et nyt betalings–/kreditkort MekoCard som værkstederne i MekoPartner kan tilbyde deres kunder. Udover at være et betalingskort, vil kortet indeholde fordele og tilbud til kortindehaveren.
Stor opbakning fra værkstedene

Der har været en stor opbakning fra værkstederne på de afholdte regionsmøder. "Vi mærker en tydelig tendens til, at værkstederne er meget åbne og imødekommende over for tiltag, der kan forbedre deres forretningsudvikling, kundetilstrømning og naturligvis indtjening" afslutter Søren V. Olesen, der glæder sig til et godt samarbejde med de mange MekoPartner værksteder.

Værkstedet der tegnede kontrakt som nr. 75 er Fritz’s Auto i Ortved. Værkstedet ejes og drives til dagligt af Fritz Gerster.
På værkstedet foretages alle former for reparationer samt bilsalg, naturligvis af alle bilmærker. Dog banker Fritz’s hjerte lidt ekstra for Opel, idet han er udlært hos Opel forhandler Geertsen A/S i Ringsted, hvor han tillige har været værkfører i perioden 1986–1996. Fritz Gerster overtog i 1996 det daværende Ortved Auto. På værkstedet er der udover Fritz beskæftiget en lærling.
 

Læs mere her

søndag den 21. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Biler i Danmark får ekstra sikkerhedsstjerner

Prisen på nye og brugte MCer rasler ned
Efter en voldsomt dyk i salget af motorcykler dumper forhandlerne priserne.
Læs mere her

Biler i Danmark får ekstra sikkerhedsstjerner
To Citroën og en Chevrolet bliver opgraderet efter crashtest hos Euro NCAP.
Læs mere her

lørdag den 20. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Jaguar og Hyundai viser luksus limousiner

Ny Kia har kun én mislyd
Det er svært at finde mislyde ved Kia Ceed stationcar, men motoren har en.
Læs mere her

Alfa Romeo Guilietta GTA
Italienerne arbejder angiveligt med en vildere version af den netop præsenterede Giulietta
Læs mere her

Jaguar og Hyundai viser luksus limousiner
Jaguar viser kostbar limousine på Biler i Bella – det gør Hyundai også.
Læs mere her

Casper Elgaard vandt elbil-løb fra Esbjerg til Bella Center

Et klimavenligt landevejsrace for el-biler kunne umiddelbart lyde kedeligt. Men når bilerne rykker fra 0-100 kilometer på 3,7 sekunder og man sætter bilglade kendisser og racerkørere bag rattet på turen fra Esbjerg til Bella Center, bliver det alt andet end kedeligt.
Hvem vandt

Studievært Anders Breinholt griner, selv om det svier i konkurrence genet. Han og politiker Ida Auken, komiker Sebastian Dorset, bilskribent Christian Grau og Snebolden fra P3 ved det alle godt.

Det blev storfavoritten, racerkører Casper Elgaard, der vandt løbet fra Esbjerg til København i de seks Teslaer verdens hurtigste elbil.

De seks dystede i discipliner som økokørsel og acceleration, inden de nåede frem til keglekonkurrencen på årets store bilmesse i Bella Center.

Ida Auken var godt nok god til eløkonomisk kørsel, lød det anerkendene fra en af arrangørerne bag GrenHeart Charity Challenge, da de seks Tesla Roadsters rullede ind på P-pladsen.

Tesla tæller så prominente fans som Arnold Schwarzenegger og Bono. Den har på fuldt opladt batteri en rækkevidde på knap 400 kilometer en god tur fra Esbjerg til København. Herhjemme koster standardmodellen 825.000 kroner.

Overskuddet fra løbet og de mange arrangementer med Teslaen på Biler i Bella går til den humanitære organistation Care.

Et løb i selve løbet var mellem TV 2 værten Anders Breinholt og bilskribenten Christian Grau. Den dyst og ikke mindst resultatet af den kan opleves i Go Morgen Danmark næste fredag.

Kontakt: Udstillingschef Søren Lindquist på 24 62 87 90
eller pressechef Lars Lemche på 26 14 01 14

Læs mere her

fredag den 19. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Kulden og krisen fejet af banen

Rå og fræk i alle detaljer
Vildt fede linjer gør Hydrolift S-24 til en båd, man bliver begejstret for. Alle detaljer om bord er designet til høj fart.
Læs mere her

Har bilen turbo? Skift olien oftere
Norsk ekspert råder bilejere til at skifte olie oftere, end instruktionsbogen foreskriver.
Læs mere her

På hemmelig mission med dækingeniøren
"Dækingeniør". Måske lyder det en anelse nørdet. Men netop bilens dæk er forudsætningen både for sikkerhed, komfort og køreglæde. Derfor er udviklingsarbejdet så vigtigt. Tour er blevet inviteret med ind i det allerhelligste hos den tyske producent Continental for at køre på ellers hemmelige udviklingsdæk.
Læs mere her

Casper Elgaard hurtigst
Casper Elgaard vandt over blandt andre Anders Breinholt, der dog brugte mindre strøm end Casper
Læs mere her

Hamilton presser McLarens nye gadebil
Torsdagens afsløring af McLarens nye gaderacer blev overvåget tæt af selskabets Formel 1-team, der havde inviteret det britiske superteam, mestrene Lewis Hamilton og Jenson Button, til at presse den nye McLaren MP4-12C til det yderste.
Læs mere her

Daimler afliver Maybach
De kolossale luksusbiler fra Maybach synger på sidste vers, da de aldrig rigtig har slået an hos de stenrige kunder
Læs mere her

Når bagdelen er en fordel
Den nye stationcarversion af Skoda Superb gør op med den uheldige bagende på sedanen og byder på endnu mere overdådig plads.
Læs mere her

Kulden og krisen fejet af banen
Festen er skudt i gang på årets første store biludstilling i Genève, der bugner af nyheder. Brændstofbesparende teknologier er blevet hverdagslogik - og det har givet fornyet fokus på design og ren bilglæde.
Læs mere her

Holder med Active Dock for TomTom GO 540, 740, 940 LIVE

Holder med Active Dock. Opbevar din TomTom i holderen, og den vil være solidt på plads
inden for rækkevidde! Du kan tilslutte for eksempel et ladekabel eller et TMC–kablet til
holderen. Når du har tilsluttet kablet til holderen, behøver du ikke at slutte den
manuelt til enheden, hver gang du sætter GPS´en i holderen. (Kabel medfølger ikke!)

Du kan nemt tage enheden med dig, når du forlader køretøjet. Holderen er udstyret
med et tiltbart drejeled, så den kan justeres for at undgå lysreflekser på skærmen.

Monteres på ProClip Mounting Platform.

Holder med Active Dock
Aurora Varenr.: 277228
Vejl. udsalgspris: DKK 499,95

Ladekabel med vinklet miniUSB–stik
Aurora Varenr.: 277229
Vejl. udsalgspris: DKK 199,95
 

Læs mere her

Korte nyheder om Opel

Opel Astra er Årets Brugtbil
Så er det afgjort – Opel Astra, årgang 2005 er Årets Brugtbil 2010.
Læs mere her

Korte nyheder om Fiat

Lynhurtig mini-Fiat
De franske tunere fra Atomik sætter strøm til en Fiat 500 og sænker 0-100-tiden
Læs mere her

torsdag den 18. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Tinnas bil er livsfarlig

Superbiler i Bella
I dag starter udstillingen Biler i Bella. Det vrimler med vilde biler, motorcykler og ganske almindelige bilnyhder
Læs mere her

Find prisen på din klassiker, inden du køber den
Det kan være svært at finde drømmebilen. Og muligvis endnu sværere at fastsætte den rigtige pris.
Læs mere her

Dansker fandt sin svenske drømmebil - i USA
Bilentusiast måtte helt til Arizona i USA, før han fandt sin drømmebil - en første generation SAAB 900 Cabriolet.
Læs mere her

Årets brugtbil kåret
Opel Astra er kåret til årets brugtbil 2010 og gør dermed op med tidligere tiders dårlige omdømme.
Læs mere her

GM tegner vejen på forruden
General Motors udvikler et vindspejl der hjælper føreren med at se vejen i vanskeligt vejr.
Læs mere her

Fem typer ekstraudstyr, der gør bilen lettere at sælge
Det er ikke kun i Jylland, at bilens gensalgsværdi stiger, hvis der er anhængertræk på bilen.
Læs mere her

Billigere Transalp i 2010-udgave
Honda har barberet prisen på multicyklen, der skal konkurrere i et tæt dansk marked.
Læs mere her

Audi-mysterie er opklaret
Den mystiske Audie under forklædningen er bare en beskyttelse til transport.
Læs mere her

Tinnas bil er livsfarlig
Med 110 kilometer i timen gik Tinna Mathiasens Nissan Micra pludselig i stå på Vejlefjordbroen. Hun var i færd med en overhaling og måtte på livsfarlig vis skifte til inderste vejbane, mens bilen trillede langsommere og langsommere af sted.
Læs mere her

Privatleasing flytter markedsandele for Fiat

Fiat har i begyndelsen af 2010 opnået den største markedsandel af privatbiler i mange år. Det skyldes blandt andet en stor succes med privatleasing af populære modeller som Fiat 500 og den nye Fiat Punto Evo. Samtidig matcher Fiats modelprogram rigtig godt bilkøbernes krav lige nu, og væksten vidner desuden om et bilmarked, der så småt er ved at komme ovenpå igen.

Med en markedsandel på 6,5 procent af det samlede antal bilhandler indgået i februar måned har Fiat opnået en fremgang på næsten 60 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.

Vi er naturligvis glade for tallene, ikke mindst fordi de vidner om, at danskerne igen er begyndt at købe biler, og at der derfor også er tale om en reel fremgang sammenlignet med vores konkurrenter. Vi kan se, at det særligt er vores nye privatleasingkoncept, der giver de positive salgstal. Vi har haft stor succes med f.eks. Fiat 500 og Fiat Punto Evo, som kunderne har taget rigtig godt imod som leasingbiler, siger Martin Rada, administrerende direktør for Fiat Group Automobiles Denmark A/S.

Danskerne har tydeligvis fået øjnene op for, at man nu med stor fordel kan privatlease mindre biler. F.eks. koster Fiat 500 fra kun 1.495 kr. om måneden og den større, femdørs Fiat Punto Evo Dynamic 2.195 kr. månedligt[1].

Modelprogram, der passer til 2010

De positive salgstal opfattes hos Fiat samtidig som en bekræftelse af, at bilmærket er godt rustet til de ønsker og behov, som moderne forbrugere har lige nu:

Hele Fiat-gruppen påbegyndte i slutningen af 90 erne en større transformation, hvor design, brugervenlighed, sikkerhed, komfort og lavt brændstofforbrug er hovedingredienserne. Det bærer hele vores modelprogram nu præg af lige fra de helt små modeller som Fiat 500 og Panda til de større modeller som Bravo og den helt nye Doblò og det er netop de ting, som rigtig mange bilkøbere efterspørger i 2010, siger Martin Rada.

Et andet, tydeligt bevis for, at strategien hos den italienske bilproducent også fungerer i praksis er, at Fiat for tredje år i træk netop er blevet kåret som det mest miljøvenlige bilmærke i Europa.

[1] Leasing af de nævnte modeller koster 20.000 kr. i førstegangsydelse og er inkl. 45.000 km i de 36 måneder, som leasingperioden løber over.

Læs mere her

Korte nyheder om Toyota

Sådan stopper du en løbsk Prius
Det kan sagtens lade sig gøre at standse en løbsk Prius, mener Toyota i Danmark
Læs mere her

onsdag den 17. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Gul vest får motorcyklister til at se rødt

Volkswagen beklager regnefejl
Volkswagen lovede i januar en startpris på 179.000 kroner for en Polo BlueMotion. Prisen bliver i stedet 175.000 kroner
Læs mere her

VW billigere end lovet
Her er for en gangs skyld en regnefejl, der viser sig som en fordel for forbrugerne, nærmere bestemt købere til den nye Vw Polo BlueMotion.
Læs mere her

Spion-fotos af ny Audi Q3
En dansker på skiferie har sendt os et billede af hvad der måske er en Audi Q3 eller en ny variant af Q5
Læs mere her

Debut for dansk superbil
Danske bilentusiaster kan ved selvsyn føle energien fra den helt danske superbil fra Zenvo Automotives når Bella Center i morgen åbner for dørene.
Læs mere her

Gul vest får motorcyklister til at se rødt
Ulykker med motorcykler sker ofte, fordi bilister ikke ser de hurtige tohjulede.
Læs mere her

Giftig sportsvogn kører 437 km/t
Hennessey er snart klar deres Venom GT, der, som navnet antyder, bliver meget, meget giftig
Læs mere her

Verdens dyreste bil-åbn-dig
Her er "bilnøglen", som kan gøre selv James Bond misundelig.
Læs mere her

Verdens dyreste bil-åbn-dig
Her er "bilnøglen", som kan gøre selv James Bond misundelig.
Læs mere her

Danske Honda-ejere kan køre roligt videre
Honda har problemer med bremsepedalen i to modeller, der nu bliver kaldt på værksted.
Læs mere her

Gul vest får motorcyklister til at se rødt
Træk en neongul vest over hovedet. Det er det eneste råd, der her og nu kan gives til de motorcyklister, som i dette sommerhalvår igen forventes at bidrage til ulykkesstatistikken på de danske veje. Men det vækker ikke begejstring, skriver metroXpress.
Læs mere her

Køb en dyrere stationcar og spar penge på det

I Stationcaranalysen 2010 fra Bilpriser.dk finder du en god undskyldning for at købe en stationcar til 360.000 i stedet for 315.000 kr. Det er nemlig billigst.

De fleste bilkøbere kender situationen: Egentlig vil man helst have en lidt mere lækker bil, end banken og ægtefællen umiddelbart vil være med til. Men prisskiltet taler sit ubønhørlige sprog, og man må med et suk acceptere en model, der ikke helt lever op til drømmene.
Og det er synd, for det kan sagtens være billigere i længden at købe en bil, der er et nummer dyrere end den, banken og ægtefællen peger på. Så hent selve analysen på www.bilpriser.dk, print den ud og vis den til bankrådgiveren og ægtefællen, så får man måske alligevel en god dag , siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk med en skævt smil.

I Stationcaranalysen 2010 fra Bilpriser.dk kan man for eksempel læse, at man sparer 11.347 kr. over fire år og 80.000 km at køre i en Volvo V50 DRIVe til en listepris på 360.104 i stedet for en Volvo V50 1.6 med benzinmotor til 315.102 kr. Det skyldes især, at man kun bruger 28.906 kr. på diesel, mens benzinudgaven sluger for 62.411 kr. benzin. Et mindre værditab på benzinudgaven kan ikke opveje den kæmpestore forskel. Oveni besparelsen der bliver endnu større, hvis man kan nå at få fat i en af DRIVe-tilbudsmodellerne til 296.300 kr. - får man fornøjelsen af en støjsvag og momentstærk dieselmotor.

Samme billede gør sig gældende med en koda Octavia 1.6 TDI Greenline. Den koster godt nok 274.000 kr. mod kun 240.000 kr. for en koda Octavia 1.4 TSI med højeffektiv benzinmotor. Men dieseludgaven er 18.473 kr. billigere at køre i over fire år og 80.000 km. Også VW Golf 1.6 TDI BlueMotion er billigere at køre i en Golf med den ellers ret effektive 1,2-liters benzinmotor, nemlig 8.956 kr. Så selv om 1,2 eren er 27.599 kr. billigere på prisskiltet, er den altså den dyreste i virkelighedens verden, selv med 100 procents belåning, som analyserne fra Bilpriser.dk opererer med.

I dette års analyse har Bilpriser.dk opdelt de 48 deltagende stationcars i fem prisklasser. I den første klasse under 200.000 kr. er koda Fabia 1.2 Classic til en listepris på 139.000 kr. billigst med 1,91 kr. pr. km. I klassen under 250.000 kr. ligger Hyundai i30 1.6 CRDI Classic til 219.995 kr. bedst med 2,49 kr. pr. km. I gruppen af stationcars under 300.000 kr. har koda Octavia 1.6 TDI Greenline til 274.000 kr. førertrøjen på med en km-udgift på 2,66 kr., og på holdet med biler til under 350.000 kr. klarer VW Golf 1.6 TDI BlueMotion til 302.596 kr. sig bedst med en km-pris på 2,82 kr. Endelig, i gruppen af biler over 350.000 kr. kan ingen slå Volvo V50 DRIVe til 360.104 kr. Den lander på 3,59 kr. pr. km. Får man fat i en af tilbudsmodellerne til 296.300 kr. er man nede på ca. 2,97 kr. Det svarer fint til halvbroderen Ford Focus 1.6 TDCI Econetic til 284.500 kr. Den lander på 2,94 kr., viser Bilpriser.dk s store analyse.

Når man skal sælge sin stationcar igen, er man i øvrigt bedre stillet end andre:
Når man kommer ud til en forhandler med en stationcar, bliver man godt modtaget. Han kan altid sælge en god stationcar. Børnefamilierne står i kø for at få fat i de brugte stationscars, også de lidt ældre. Det holder også brugtpriserne oppe , slutter Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

(Faktaboks)

De 48 stationcars

Stationcarmodel (under 200.000 kr.) kr/km
Skoda Fabia 1.2 Classic 1,91
Skoda Fabia 1.4 TDI 1,99
Renault Clio III 1.5 dCi Sport Tourer 2,11
Peugeot 207 1.6 HDI-FAP SW Comfort Plus 2,13
Renault Clio III 1.2 TCE Sport Tourer 2,32
Peugeot 207 1.4 SW Comfort Plus 2,49
Chevrolet Nubira 1.6 Lux 2,53
Stationcarmodel (under 250.000 kr.)
Hyundai i30 1.6 CRDi Classic A/C 2,49
Renault Megane 1.5 dCi Tourer 2,52
Kia Ceed 1.6 CRDI Active 2,54
Skoda Octavia 1.6 TDI 2,57
Hyundai i30 1.4 ISG Classic A/C 2,59
Kia Ceed 1.4 Active 2,63
Opel Astra 1.4 Essentia 2,74
Skoda Octavia 1.4 TSI 2,89
Stationcarmodel (under 300.000 kr.)
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline 2,66
Volkswagen Golf 1.2 TSI BMT Trendline 2,93
Ford Focus 1.6 TDCI Econetic 2,94
Ford Focus 1.6 Trend 3,22
Renault Mégane 1.4 TCe Expression 3,22
Peugeot 308 1.6 HDI SW Comfort Plus 3,63
Stationcarmodel (under 350.000 kr.)
Volkswagen Golf 1.6 TDI- BMT Trendline 2,82
Peugeot 407 1.6 HDI Premium 3,35
Citroen C5 1.6 HDI 3,36
Skoda Superb 1.4 TSI Comfort 3,54
Toyota Avensis 1.6 T1 3,59
Renault Laguna 1.5 dCi Eco2 Sport Tourer 3,60
Mazda6 1.8 Advance 3,67
Volvo V50 1.6 3,73
Renault Laguna 1.6 16V Sport Tourer 4,01
Ford Mondeo 1.6 Trend 4,13
Peugeot 407 2.0 SW Premium 4,23
Stationcarmodel (over 350.000 kr.)
Volvo V50 1.6 D DRIVe e start/stop 3,59
Volkswagen Passat 1.6 TDI BMT Trendline 3,63
Volkswagen Passat 1.4 TSI MB Trendline 3,76
Citroen C5 2.0 HDI FAP 140 Comfort 3,89
Opel Insignia 2.0 CDTI Eco Flex 4,03
Skoda Superb 2.0 TDI Comfort 4,07
Toyota Avensis 2.0 D-4D DPF T2 4,24
Citroen C5 1.6 THP Dynamique 4,25
Honda Accord 2.0 Comfort 4,26
Audi A4 2.0 TDI + DPF Avant 4,37
BMW 318 2.0 d E91 Touring 4,37
Ford Mondeo 1.8 TDCi Trend 4,44
Opel Insignia 1.6 Turbo Edition 4,49
Mercedes C 200 2007 2.2 CDI Classic Blue Eff. 4,86
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SportWagon 5,02
Audi A6 2.0 TDI e Avant 5,24

+++

Henvendelser vedrørende denne pressemeddelelse: Niels Grøftehauge, 40 72 14 07

Selve analysen kan downloades her: ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Stationcaranalysen_2010.pdf

Billede af Volvo V50 kan downloades her: ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Volvo_V50_DRIVe.jpg

Læs mere her

Korte nyheder om Opel

Eftersøger mørk Vectra efter knivstikkeri
To elever blev tirsdag stukket ned foran Herlev Gymnasium for øjnene af flere andre unge. Politiet leder efter en mørk Opel Vectra, der kørte rundt i området.
Læs mere her

Politiet søger mørk bil efter knivstikkeri
To elever blev tirsdag stukket ned foran Herlev Gymnasium for øjnene af flere andre unge. Politiet leder efter en mørk Opel Vectra, der kørte rundt i området
Læs mere her

Politiet søger mørk bil efter knivstikkeri
Politiet leder efter en mørk - muligvis blålig - Opel Vectra, efter at to elever fra Herlev Gymnasium tirsdag eftermiddag blev stukket ned på parkeringspladsen foran skolen.
Læs mere her

tirsdag den 16. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Vi er mindre slutseddel-forskrækkede

Norsk myndighed napper smadret bil før Toyota
Vejdirektoratet vil inddrage smadret Prius, før den ryger til Bruxelles.
Læs mere her

En dyr stationcar er billigere end en billig...
En analyse af stationcars giver svaret på, hvorfor det er billigt at købe dyrt
Læs mere her

Tunet Lamborghini Gallardo LP560-4
En schweizisk tuner sætter baghjulstræk på Lamborghini Gallardo og skruer effekten op til 600 hestekræfter
Læs mere her

Vi er mindre slutseddel-forskrækkede
Lige for tiden bliver der købt pænt ind i alle bilklasser, og alt i alt er køberne ikke længere så slutseddel-forskrækkede.
Læs mere her

Kør sommeren sikkert i møde

Nu er det på tide at gøre bilen klar til varmere vejr. Det betyder blandt andet, at bilejere bør skifte vinterdæk ud med sommerdæk. Som vejhjælpskunde hos Tryg indgår to årlige hjulskift i prisen.
Tidligere i år oplyste dækbranchen, at hele 68 procent af de danske personbiler kørte med vinterdæk. Det er positivt set i lyset af dette års vinter. Men når sneen er væk, og det varme vejr sætter ind, er det vigtigt, at få skiftet tilbage til sommerdæk:

- Bilens bremselængde bliver ca. 12 procent længere, hvis man kører med vinterdæk på en tør vej. Det betyder, at bremselængden ved 100 kilometer i timen typisk bliver syv meter længere end, hvis man kører med tilsvarende fart på sommerdæk, siger Mogens Olesen, der er nordisk taksatorchef for bilskader i Tryg.

Han opfordrer desuden bilejerne til ved samme lejlighed at sikre, at dæktrykket er i orden:

- Et for lavt dæktryk giver bilen dårligere styre- og bremseevne, foruden at brændstof-forbruget også typisk vil stige. En tommelfingerregel lyder, at 0,5 bar for lidt luft i dækket er lig med to-tre procent øget brændstofforbrug.

Hjulskifte inkluderet i Trygs udvidede vejhjælp
Netop nu gør Tryg en ekstra indsats for at minde sine kunder om, at der er to årlige hjulskift inkluderet i vejhjælpsproduktet Udvidet Tryg Vejhjælp :

- Det er vores oplevelse, at mange af vores konceptkunder desværre glemmer, at de for deres årlige pris på 326 kroner har mulighed for at få skiftet hjul på bilen to gange årligt. Når man tager i betragtning, at det koster mellem 500-1500 kroner at få skiftet hjul på bilen på et autoværksted, er der en væsentlig besparelse at hente her og det vil vi gerne minde vores kunder om, fortæller koncerndirektør i Tryg, Jens Stener.

Han uddyber desuden, at det også er i Trygs egen interesse at personbilerne kører på dæk, som passer til årstiden, da det vil være med til at reducere antallet af bilskader:

- Der er to faktorer, som kan være afgørende for at køre skadefrit gennem en snefyldt vinter. Det er ABS-bremser og vinterdæk. Og tilsvarende vil det også være i vores interesse, at kunderne får skiftet tilbage til sommerdæk, da det vil øge kørselssikkerheden.

Også assistance til trailer og campingvogn
Samtidig med at Tryg opfordrer kunderne til at få skiftet hjul, er vejhjælpsproduktet blevet udvidet til også at omfatte assistance til trailer og campingvogn uden meromkostninger. Det betyder, at kunden fx ved motorstop også kan få transporteret sin trailer eller campingvogn væk sammen med bilen.

Om TrygVesta
TrygVesta vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør og arbejder for, at bekymringer ikke skal stå i vejen for vores kunders hverdag. I 2009 sikrede vores godt 4.300 medarbejdere tryghed for over 2,7 millioner privatpersoner og mere end 140.000 virksomheder. Med bruttopræmieindtægter på 18,3 mia. DKK i 2009 er vi det næststørste skadeforsikringsselskab i Norden. I Danmark og Norge er vi henholdsvis den største og tredjestørste aktør, mens vi i Finland og Sverige, hvor vi har haft aktiviteter siden henholdsvis 2002 og 2006, oplever hastig vækst. Se også www.trygvesta.com

Læs mere her

Korte nyheder om Toyota

Toyotahistorie var måske fup
En amerikansk bilist, der i sidste uge måtte få politiets hjælp til at standse sin Toyota Prius er nu kommet i søgelyset igen efter en test har konkluderet, at bilen ikke fejlede noget og en anden, at der var blevet trådt skiftevis på gaspedal og bremse 250 gange i løbet af kort tid.
Læs mere her

Volvo er ikke "sikrest i verden"
En ordstrid mellem Volvo og Toyota endte med et nederlag til svenskerne.
Læs mere her

Vildere Lexus LFA på vej
Japanerne går snart helt banzai og præsenterer en endnu hurtigere version af den vildeste Toyota nogensinde
Læs mere her

mandag den 15. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Benzin nærmer sig prisrekord

Ny Kia Optima
Koreanerne er klar med en ny udgave af Optima (Magentis), der i lighed med flere andre koreanske biler er designet i Europa
Læs mere her

Første billeder af BMW 5-serie Touring
En ny udgave af BMWs største stationcar er på vej. Pladsen er forbedret i forhold til forgængeren
Læs mere her

Skuffende allemands- Mercedes
Mercedes A-klasse er ikke i sig selv et imponerende køretøj, men med den nye prispolitik er den igen interessant for købere i Golfklassen.
Læs mere her

Stadig mange farlige Toyotaer på vejene
Speed: Ud af 26.000 danske Toyota-modeller er kun 10.000 repareret
Læs mere her

Toyota vil købe smadret norsk bil
Bilgiganten vil købe den Prius, hvis gaspedal satte sig fast med 176 km/t.
Læs mere her

EU vil tage heste ud af din MC
100 hk på en motorcykel. Maksimalt. Det mener EU må være nok i moderne motorcykler. Nu pusles der i krogene for at gøre det til lov.
Læs mere her

Mc-branchen: 100 hk-forslag har ingen effekt
"Fart er ikke skyld i ulykkerne," siger importør og Danske Motorcyklisters Råd til EU-forslag.
Læs mere her

Selvsikker Kia på vej
Kias kommende udspil i den store mellemklasse udstillingsdebuterer i næste måned.
Læs mere her

Her er fremtidens Saab
Sveddråberne på kontrakten efter Spykers overtagelse af Saab er knap tørre før end vi kan visualisere hvad det fremtidige samarbejde kan få af konkrete konsekvenser for bilelskere.
Læs mere her

Benzin nærmer sig prisrekord
Benzinprisen nærmer sig rekorden på 12 kroner for en liter.
Læs mere her

De tohjulede ruller ind på Biler i Bella

Der vil være masser af nyheder og aktiviteter, når motorcyklerne i næste uge ruller ind i Bella Center og får deres helt egen udstilling på Biler i Bella.

Alle motorcykelmærker bliver repræsenteret, når de tohjulede tager opstilling og får deres helt eget afsnit på Biler i Bella fra 18-21. marts. Flere importører får sågar fløjet de vigtigste nyheder ind.

"Der bliver på godt dansk gang i den på MC-udstillingen med masser af nyheder, daglige shows, konkurrencer med gode præmier, kåring af Danmarks flotteste motorcykel og modeshows med MC-tøj," fortæller udstillingschef Søren Lindquist.

På MC-udstillingen vil blandt andre Aprilia, BMW, Ducati, Honda, Kawasaki, Triumph Yamaha og Suzuki vise, hvad de kan. Suzuki møder for eksempel op med GSX1250FA, der bedst kan beskrives som en krydsning af den populære Bandit med helkåbe og GSX'en.

En nyhed fra de barske sportsmaskiners verden bliver Aprilia RSV4-R. Ifølge importøren, vil den europæiske kraftkarl ende i en pris på niveau med de japanske konkurrenter.

Også den nye BMW 1000RR vil være på plads. Maskinen har taget verdenspressen med storm - og det er blevet opdaget af danske fans. Mange har allerede forhåndsreserveret maskinen til 250.000 kroner, selv om de foreløbig kun har set den på billeder.

Biler i Bella afholdes i dagene 18. - 21. marts 2010. Mere info på www.bileribella.dk

Kontakt: Udstillingschef Søren Lindquist på 45 24 62 87 90
eller pressechef Lars Lemche på 2614 0114

Læs mere her

søndag den 14. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Schumacher med sølvpilen

Norge overvejer at forbyde Toyota-kørsel
Vegdirektoratet overvejer at indføre forbud mod Prius-kørsel efter nyt uheld.
Læs mere her

Chevrolet Corvette Grand Sport
Chevrolet har peppet deres Corvette op til ræs, og kalder den Grand Sport
Læs mere her

Norge overvejer Toyota-forbud
Norges Vegdirektoratet overvejer at indføre en kørselsforbud mod Toyotas model Prius efter et nyt dramatisk uheld
Læs mere her

Norsk Toyota med låst speeder nåede 176 km/t
Norske vejmyndigheder overvejer kørselsforbud til tusindvis af Toyotaer efter uheld
Læs mere her

Schumacher med sølvpilen
Mercedes genopliver store og forfærdelige minder i tysk bil-historie
Læs mere her

Autocom A/S satser millioner på vækst

Holdingselskabet bag Autocom.dk og Bilpriser.dk har øget bruttoresultatet fra 37 til 55 mio. kr., stiftet 10 nye datterselskaber og beskæftiger nu over 200 medarbejdere.

Aktionærerne i PMG Europe Holding A/S, Peter og Martin Grøftehauge, holder med succes fast i den europæiske vækststrategi, de har planlagt og gennemført for deres online bilauktionskoncern.
Koncernens bruttoresultat i regnskabsåret 2007/08 blev 55,2 mio. kr. mod 36,9 mio. kr, i regnskabsåret 2006/07. I regnskabsåret er der stiftet 10 nye udenlandske datterselskaber, hvilket bringer det samlede antal op på 16. Antallet af medarbejdere har af samme grund nu passeret 200 mod 130 for et år siden.
Koncernens danske selskaber Autocom A/S, Bilpriser.dk A/S og Bilsalg.dk A/S kører med solide overskud. Koncernresultatet efter skat er på minus 3,9 mio. kr. og skyldes udelukkende den udenlandske vækst. Omsætningen oplyses af konkurrencemæssige grunde ikke.

Internationaliseringen betyder til gengæld, at koncernen for alvor er ved at få fart på:
"I det indeværende regnskabsår 2008/09 forventer vi en stigning i omsætningen på 50 procent og en mærkbar vækst i indtjeningen. Vi er nu oppe på 200.000 indskrevne biler om året og er derfor ved at have opbygget en volumen, der genererer de ønskede resultater", siger administrerende direktør Peter Grøftehauge.

"Men det betyder ikke, at vi stopper op. Vækst er stadig vort mål. Skal vi blive en betydelig spiller på det internationale online bilauktionsmarked, skal vi være mindst dobbelt så store. 35 lande og 500 ansatte burde ikke være et urealistisk mål", tilføjer han.
"Vi kan jo se, at vi modtages med åbne arme på de markeder, hvor vi åbner datterselskaber. Vi har for eksempel haft fantastiske resultater på det spanske marked. Der er ingen tvivl om, at det betyder meget, at vi åbner nationale kontorer og ansætter dygtige, branchekyndige mennesker til at betjene leasingselskaberne, bankerne, finansieringsselskaberne og bilforhandlerne", fortæller Peter Grøftehauge.

Planerne om at gå ind på det amerikanske marked er ikke lagt i mølposen, men:
"Finanskrisen har skabt stor uro, og der er mange brikker, der skal falde på plads, inden vi tager et så stort skridt. Det tror jeg, at alle, der kender bare lidt til det amerikanske marked, vil forstå", siger han.

Også på det ledelsesmæssige plan opruster koncernen, oplyser koncernbestyrelsesformand Erik Persson. 1. januar tiltræder Claus Moltrup, der nu er direktør for Leasy’s danske aktiviteter, som koncerndirektør. Han skal køre parløb med koncernens øverste chef Peter Grøftehauge. Desuden er holdingbestyrelsen netop blevet styrket med Thomas Andresen, tidligere direktør for TDC’s internationale mobilaktiviteter samt Per V. Rasmussen, administrerende direktør for Daimler Biler A/S.

Online bilauktionskoncernen PMG Europe Holding A/S i Odense er stiftet af brødrene Peter og Martin Grøftehauge samt deres far, tidligere brugtbilforhandler Niels Grøftehauge. Koncernen, der via selskabet Autocom A/S har drevet online bilauktioner siden 2001, er i stærk vækst og har 200 ansatte. Koncernen omfatter også bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk, online bilauktionshuset Bilsalg.dk A/S samt en række Autorola–datterselskaber med online bilauktioner i Tyskland, Storbritannien, Irland, Frankrig, Spanien, Italien, Tjekkiet, Østrig, Holland, Belgien, Luxembourg, Sverige, Portugal, Polen, Ungarn og Australien. PMG Europe Holding A/S ejes 100 pct. af Peter og Martin Grøftehauge.
 

Læs mere her

lørdag den 13. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Sparefod på speederen

Bilmesse i Bella spænder fra 90.000 kr. til 16 millioner
Biler i Bella næste weekend viser næsten alle de biler, der kan købes i Danmark.
Læs mere her

Ny Peugeot har bedre plads
Biludstillingen i Genève viser næste års nyheder fra Citröen og Peugeot.
Læs mere her

Grov mishandling af Corvette
En amerikaner har svært ved at få sin Corvette ud af laden. Se hvordan han løser problemet her
Læs mere her

Sparefod på speederen
30,5 km/l: Dansk ægtepar tæt på at vinde ny bil i Peugeots Eco Cup
Læs mere her

Trend om badekarrets comeback på tv

Fritstående badekar i emalje med løvefødder af guld eller de minimalistiske træbadekar i shakerstil er blandt indslagene, når TV2 Lorry onsdag den 17. december kl. 20.30 blænder op for livsstilsmagasinet Trend.

Fritstående badekar, der fås i mange nye former, farver og materialer bliver mere og mere populære, når folk skal have indrettet drømmen af et badeværelse. "Tid er ét af de mest prestigefyldte goder, vi i dag kan skilte med at have nok af", fortæller livsstilseksperten Helle Lundsgaard fra kommunikationsbureauet Drømmefabrikken i udsendelsen. "Vi har set det i indretningen af de fantastisk flotte køkkener i de senere år. De er ofte af nærmest professionel standard, selv om mange slet ikke har tid til at lave mad til hverdag. I badeværelset er det fritstående badekar et symbol på ultimativ nydelse og god tid. På hverdagsmorgener ved vi godt, at den står på et hurtigt brusebad, men bare det at have mulighed for at synke hen i en tilstand af total afslappelse, når vi har tid det er noget, vi tænder på".

Fritstående badekar fås i mange udgaver. Er drømmen det klassiske med løvefødder, behøver man nu ikke længere bakse med flere hundrede kilo støbejern, idet der er lavet udgaver i forskellige plastmaterialer og til priser, der nu ligger helt ned til et par tusinde kroner. Men der er naturligvis stadig folk, der vil have den ægte vare og de klassiske støbejernsbadekar fås i et væld af udgaver. Som noget helt nyt også i farver og med dekoration. Endelig er der kommet en masse nye modeller til i moderne design og udformning. Det gælder for eksempel spændende overflader med metallook og nitter, retrofarver eller smarte siddebadekar, der i sin form ligner noget fra en western. Funktionaliteten er også fulgt med tiden. Således kan et gammeldags udseende badekar sagtens være forsynet med boblebad og massage. Men trenden går fra de energikrævende spabade til de mere miljøvenlige og simple badekar, som til gengæld fyldes med velduftende, æteriske olier eller et godt gammeldags skumbad.

En af de butikker i Danmark, der har flest typer af fritstående badekar at byde på, er Les Campagnoles & Co i Hornbæk. "Vi oplever, at fritstående badekar er blevet et totalt hit, og vi sælger af alle typer", fortæller direktør Per Hoiness. "Vi får henvendelser fra hele landet og har sågar præsteret at sælge badekar ubeset via vores hjemmeside. Selv ved renovering af sommerhuse, ser vi, at folk vil have noget helt specielt. Her er især vores træbadekar populære. Det gælder både badekar udformet i træ og indkapslet i et tykt lag lak, så de er silkebløde at sidde i og så porcelænskar monteret i en træramme. Der er lidt shakerstil over det, og det er vigtigt, for det skal ikke virke alt for prangende, selv om badekarrene absolut ikke er i den billige ende, men ligger på op til 25.000 kr. stykket."

Den nye miljøbevidsthed mærker Les Campagnoles & Co bl.a. ved at kunderne interesserer sig for, hvor tingene er produceret, efter at der har været uheldige sager om armaturer med tungmetaller fremme i pressen. Det kan også gøre sig gældende ved badekar, så butikken fører kun badekar fra anerkendte europæiske fabrikker, især engelske og italienske. "Vi oplever, at prisen ikke er så vigtig, som at folk får lige præcis det, de ønsker sig. Det specielle ved badeværelser er jo, at man let kommer af med et par hundrede tusinde til alle de skjulte installationer, og så må de få ting, der stikker op over overfladen også gerne være de helt rigtige", fortæller Per Hoiness.

"På trods af finanskrisen, har der endnu ikke været den store afmatning at spore på badeværelsesfronten. Godt nok er nybyggeriet gået næsten helt i stå, men når det gælder renoveringer, oplever vi tværtimod en stigning. Folk har måske svært ved at sælge deres huse, og så vælger nogle at få lavet en grundig istandsættelse af badeværelset, enten fordi de vælger at blive boende, eller fordi de mener, at det vil gøre huset mere salgbart, når køberne igen kommer på banen. Netop omkring salgbarheden understreger Per Hoiness dog, at man ikke kan være for forsigtig. Det er tydeligt i denne tid, at folk går tilbage til de mere sikre materialer og lyse farver, som ikke vil afskrække købere. Men vigtigst af alt, er det, at man vælger et badeværelse, der harmonerer med husets stil, frem for beboernes indretning i øvrigt. I denne forbindelse oplever Les Campagnoles & Co, at kunderne er utrolig glade for den arkitekthjælp, som firmaet stiller til rådighed. "Vores indretningsarkitekter kommer ud og rådgiver på stedet. Det er simpelt hen en del af vores service, og dette indledende møde med masser af gode råd, er ganske gratis og helt uforpligtede. Ønsker kunden efterfølgende, at vi styrer byggeriet, kan vi også tilbyde det", slutter Per Hoiness.

Fotos til download:

Badekar med løvefødder: Bentley_Bath.jpg
Siddebadekar: Moulin_Rouge.jpg
Træbadekar: Calypso.jpg

Flere fotos kan downloades i høj opløsning fra www.les–campagnoles.dk/presse
Ønskes fotos af andre produkter til redaktionel omtale, så kontakt os endelig.
 

Læs mere her

fredag den 12. marts 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Trist at Lada lukker, mener TV-vært

Klar til næste omgang
Med en moderat designopdatering, og ikke mindst en ny to-liters Ecoboost benzinmotor, gør Ford den velkørende S-Max klar til anden runde i sin livscyklus.
Læs mere her

Lettere at skifte bil ved leasing
Forbrugerne har fået bedre forhold, hvis de ønsker at lease deres bil. Nu kan man oftere skifte bil, hvis behovet ændrer sig, eller der kommer en ny model
Læs mere her

Fod Focus: Stationcaren lever
Modellen ventes at tegne sig for en tredjedel af Ford Focus-salget i Europa.
Læs mere her

Toyota-speeder satte sig fast med 176 km/t
Toyota flyver eksperter til Norge for at se på bilen.
Læs mere her

FDM: Køb kun bil med sideairbags
Ny crashtest illustrerer vigtigheden af gardinairbags. FDM advarer mod at købe biler uden.
Læs mere her

Mere power end James Bond
Tunerne hos Edo Competition har spændt motor og karrosse op på Aston Martin DBS
Læs mere her

Hul i vejen gir skader på bilen
Læs her hvad du skal gøre, hvis du skader din bil på et af de mange vejhuller, vinteren har efterladt
Læs mere her

Her er seks bildæk, du skal styre uden om
Interstate, Goodride, Sava, Wanli, Nankang og Sunny dumper på våd vej.
Læs mere her

Trist at Lada lukker, mener TV-vært
Mads Brügger er glad for sin Lada Niva, der går under navnet ’ulvefrisør-jeepen’
Læs mere her

Korte nyheder om Toyota

Facelift til Toyota RAV4
En helt ny RAV4 er på vej, men Toyota bruger ventetiden til at opgradere den nuværende
Læs mere her

Korte nyheder om Fiat

Alfa og Fiat nu også til leje
Italiensk charme er svær at modstå, men Alfa Romeo og Fiat slås med nogle af markedets højeste værditab. Nu satser italienerne på leasing.
Læs mere her

Sælg den brugte Mercedes inden synsfælden klapper

Fra 1. januar skal biler på 10 år toldsynes før eksport. Ved at sælge nu kan man spare tusinder af kroner til reparationer før syn. Og få en julebonus af SKAT.

Bilpriser.dk
Fra 1. januar 2009 skal biler på 10 år og derover toldsynes inden eksport. Så det er nu, man skal sælge sin bil på 10 år og derover til eksport, anbefaler bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk.
Det gælder især, hvis man har en brugt luksusbil, som måske ikke kan klare et syn. Dels sparer man typisk 7.000–8.000 kroner på værkstedsregninger inden syn, dels værdiansætter SKAT denne typer biler meget højt. Og det giver en ekstra julebonus ved eksport.

"Fra 1. januar 2009 skal biler på 10 år og derover toldsynes inden eksport, også selv om de egentlig ikke skal synes foreløbig", forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
"Man får ganske vist refunderet gebyret for toldsynet efter endt eksport, men hvis man venter til efter 1. januar, risikerer man, at bilen dumper, så den ikke kan eksporteres. Og det vil være brandærgerligt, især for folk med brugte luksusbiler som en Mercedes, BMW eller en cabriolet", siger Niels Grøftehauge.
"De biler vurderes alt for højt af SKAT, og det betyder, at man kan få 15.000–50.000 kr. mere ud af at eksportere dem end ved at sælge dem herhjemme. Ikke på grund af selve salgsprisen, for den vil være ret lav. Men på grund af den afgift, man får retur. Og 15.000 eller 50.000 kr. i julebonus fra SKAT falder nok på et tørt sted i de fleste familier", gætter Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Sagen er, at SKAT måske for at spænde ben for import af gamle luksusbiler sætter den afgiftspligtige værdi på de benzinslugende luksusbiler meget højt:
"Tager vi en typisk 15 år gammel luksusbil, så mente SKAT for 10 år siden, at den havde en restværdi på cirka 10 procent. Nu er det tal vokset til 20 procent. Det er helt i strid med realiteterne. I Tyskland er den kun otte procent værd efter 15 år. Men så stor er forskellen ikke i den virkelige verden", fortæller Niels Grøftehauge.

Det kan man som ejer af en ældre luksusbil udnytte. For når SKAT mener, at den er så meget værd, får man ved eksport også tilsvarende meget tilbage i eksportgodtgørelse.
"Så det kan ikke siges klart nok: Se at få vurderet bilen hos SKAT inden SKAT julelukker den 19. december. Og sælg så til en udenlandsk forhandler eller på en online bilauktion som Autorola i Sverige og Tyskland. Og det er vigtigt at huske Sverige, for her er priserne måske bedre. I Tyskland er der i flere og flere storbyer ved at komme krav om grønne miljømærkater, hvis man vil køre ind i byen", slutter Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Sådan kommer du af med bilen til eksport:
– Tjek, hvad tilsvarende biler annonceres til. Som tommelfingerregel kan du regne med at få cirka halvdelen af dette beløb tilbage i eksportgodtgørelse.
– Få vurderet bilen hos Skat. Det koster 180 kr., og vurderingsbeviset er gældende i tre måneder. Hent blanketten på nettet og aflever den til SKAT senest den 19. december kl. 12.
– Sæt bilen til salg, for eksempel til en tysk eller svensk forhandler, eller på en online bilauktion som Autorola.de eller Autorola.se. Du ved, hvad du får i eksportgodtgørelse af SKAT, og du kan på en hjemmeside som autoscout24.de se eller bytbil.se, hvad din bil typisk handles for i henholdsvis Tyskland og Sverige.
 

Læs mere her